Nekromanti Jag vill ha ett mörkare Mutant!

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om man vill ha en dystopisk känsla rekommenderar jag Paranoia utan humor.
Paranioa är ett av de roligaste spelen som jag spelat, men tar man bort den roliga biten blir det kvar något som antagligen är ett av världesn mörkaste rollspel.
Settingen skiljer sig lite från mutant och liknar mer Judge Dredd på så sätt att alla lever i mega cities och utanför städerna är det bara radiaktiv öken.
Men varje mega city styrs av sinnesjuka AIs som agerar "storebror" och inte har mänslighetens bästa för ögonen. Det är en mörk och skitig värld där man inte kan lita på någon eller något. Det är samma känsla som i 1984, Brazil och Farenheit 451.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Gurgeh;n85306 said:
Jag hävdar att Mutant år 0 är den minst fabliska versionen av spelet hittills. Världen är hårdare, farligare och mer okänd, och de flesta illustrationerna speglar även detta. Du är väldigt selektiv när du talar om bilderna i tidigare versioner. På samma uppslag som roboten och PSI-mutanten återfinns den bild som jag bifogat här. Där kan man snacka om barnens nallebjörnar!

/tobias
Sedan kan man också titta på framsidorna på äventyren Nekropolis och Järnringen. Det var väl där som buskistrenden började synas tydligt.

http://rollspelaren.com/wp-content/uploads/2013/09/nekropolis-3.jpg

https://karkionen.files.wordpress.com/2011/05/jc3a4rnringen.jpg
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Mekanurg;n85383 said:
Sedan kan man också titta på framsidorna på äventyren Nekropolis och Järnringen. Det var väl där som buskistrenden började synas tydligt.

http://rollspelaren.com/wp-content/u...kropolis-3.jpg

https://karkionen.files.wordpress.co...a4rnringen.jpg
Ja roboten som står och fryser och råttan som grillar korv på Nekropolis omslag ska ju bara bort om du frågar mig.
Järnringens omslag tycker jag är mer burlesk än buskis och sett till att den resande burleskensemblen är en central del av äventyret så tycker jag omslaget får godkänt iaf. Det är synd att inte äventyrsförfattaren tog biten med PSI-mutanternas kontroll över ensemblens chef ett steg längre och lät PSI-mutanterna häckla IMM-ledarna mha ensemblens burleskshow så som burlesk sägs ha använts enligt Wikipedia-artikeln. Nu tror jag iofs inte att äventyrskonstruktören tänkte så mycket på just burlesk utan mer på att sex säljer när han/hon valde att ha en avklädd kvinna på omslaget. Inget fel i det. Detsamma gör Aftonbladet och Expressen alla dagar om året.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det finns tillräckligt med svart postapokalyps så det räcker och blir över. Det börjar bli tråkigt nu.
Krille, jag håller med dig. Men så är jag gammal. Mörk framtid hör ungdomens drömmar till.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
anth;n85382 said:
Om man vill ha en dystopisk känsla rekommenderar jag Paranoia utan humor.
Paranioa är ett av de roligaste spelen som jag spelat, men tar man bort den roliga biten blir det kvar något som antagligen är ett av världesn mörkaste rollspel.
Settingen skiljer sig lite från mutant och liknar mer Judge Dredd på så sätt att alla lever i mega cities och utanför städerna är det bara radiaktiv öken.
Men varje mega city styrs av sinnesjuka AIs som agerar "storebror" och inte har mänslighetens bästa för ögonen. Det är en mörk och skitig värld där man inte kan lita på någon eller något. Det är samma känsla som i 1984, Brazil och Farenheit 451.
Jag vill inte ha några megacities! Det är Nya Mutant!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Mutanten;n85298 said:
På tal om grim & gritty trenden i rollspel.

När jag tittar på omslaget till Mutant: Genlab Alfa så blir lite bevsiken. Bevikelsen blir inte mindre för att bilderna i Mutant: År 0 har gett mig samma känsla förut.

Jag vill ha ett mörkare Mutant (vilket absolut inte ska tolkas som att jag vill ha ett cyberpunkmutant i en svart låda).

Jag tycker att Mutant: År 0 är för "fabliskt". Tittar man i gamla Mutant (lila boxen) så är bilderna som illustrerar karaktärerna robot, PSI-mutant och "monstren" Lil ganska läskiga. De liknar mer bilderna i Chocks monsterbok Fasornas natt än bilderna i Mutant: År 0.
De här bilderna tex påminner mer om bilder i en serietidning för barn än om bilder som illustrerar en livsfarlig dystopisk framtid efter Den stora katastrofen. Vad är det för larvig postapokalyps som har gett liv åt barnens nallebjörnar?

Vad tycker ni?
Såhär grim & gritty? https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/f4/d6/4e/f4d64eacd5f3797403155dc747f46fa7.jpg
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Nu tror jag iofs inte att äventyrskonstruktören tänkte så mycket på just burlesk utan mer på att sex säljer när han/hon valde att ha en avklädd kvinna på omslaget.
Det är sällan äventyrskonstruktören själv får välja omslag. I Järnringens fall tror jag att det till och med var så att konstruktörens invändningar mot omslaget ignorerades.

/M
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Magnus Seter;n85408 said:
Det är sällan äventyrskonstruktören själv får välja omslag. I Järnringens fall tror jag att det till och med var så att konstruktörens invändningar mot omslaget ignorerades.

/M
Här skriver Karin Fredriksson själv om detta äventyr. Läs även hennes svar på kommentarerna längst ner: http://rollspelaren.com/?p=397
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Håller nog med om att bilderna inte alls signalerar någon "mörk framtid", tvärtom faktiskt. Reglerna gör inte heller det i någon större utsträckning, även om yrket slav finns med till exempel. Slaven har ju jäkligt bra powers och det tycks nästan som om slaveriet är rätt så frivilligt. Minns inte om det var ett citat eller vad det var som antydde att slaven tyckte det var skönt att slippa tänka själv eller liknande.

Tanken är väl att det ska vara en kamp för överlevnad, men lägret har ju en enorm mängd mystiska konserver som hållit dem vid liv så här långt och spelarrollerna har oftast rätt goda möjligheter att skaffa sig mat och liknande med hjälp av powers och färdigheter. Uppbyggandet av arken är också en framgångssaga där man allt eftersom får bättre och bättre förutsättningar. Kannibalismen som nämnts är ju idiotisk att införa rent ekonomiskt. Hade kannibalism varit en bra lösning så hade det varit annat. Hela byggandet av arken känns som någon sorts idealiserad socialistdröm. Det uppmanar inte alls till elakheter och kamp.

Jag hade gärna sett ett Mutant mer i stil med en mörkare variant av "Vägen" (inte rollspelet utan kortromanen). ;)
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Ond bråd död;n85418 said:
Håller nog med om att bilderna inte alls signalerar någon "mörk framtid", tvärtom faktiskt. Reglerna gör inte heller det i någon större utsträckning, även om yrket slav finns med till exempel. Slaven har ju jäkligt bra powers och det tycks nästan som om slaveriet är rätt så frivilligt. Minns inte om det var ett citat eller vad det var som antydde att slaven tyckte det var skönt att slippa tänka själv eller liknande.

Tanken är väl att det ska vara en kamp för överlevnad, men lägret har ju en enorm mängd mystiska konserver som hållit dem vid liv så här långt och spelarrollerna har oftast rätt goda möjligheter att skaffa sig mat och liknande med hjälp av powers och färdigheter. Uppbyggandet av arken är också en framgångssaga där man allt eftersom får bättre och bättre förutsättningar. Kannibalismen som nämnts är ju idiotisk att införa rent ekonomiskt. Hade kannibalism varit en bra lösning så hade det varit annat. Hela byggandet av arken känns som någon sorts idealiserad socialistdröm. Det uppmanar inte alls till elakheter och kamp.

Jag hade gärna sett ett Mutant mer i stil med en mörkare variant av "Vägen" (inte rollspelet utan kortromanen). ;)
Verkar som du skulle behöva spela med en annan spelledare ;)

Trots allt så är ju reglerna och settingen till spelet ganska öppet. Skulle du fråga mina spelare så skulle dom nog undra om vi spelade samma spel.

Edit: Vad gäller bilderna så de ju bättre än andra versioner men det säger ju å andra sidan inte så mycket eftersom det inte var så specielt svårt att trumfa.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Ond bråd död;n85418 said:
Kannibalismen som nämnts är ju idiotisk att införa rent ekonomiskt. Hade kannibalism varit en bra lösning så hade det varit annat. Hela byggandet av arken känns som någon sorts idealiserad socialistdröm. Det uppmanar inte alls till elakheter och kamp.
Om socialistdrömmen är Ukraina 1934 så visst.
Spelet har grymt hög dödlighet bland spelarna, i Arken-.skapandet ingår det att skapa rivaliserande fraktioner som kommer göra allt för att slakta varandra och efter ditt första spelmöte lär ett gäng av dina arken-invånare ha svält ihjäl just eftersom de där konserverna har börjat ta slut.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Ond bråd död;n85418 said:
Minns inte om det var ett citat eller vad det var som antydde att slaven tyckte det var skönt att slippa tänka själv eller liknande.
Jag är ganska säker på att det står så i regelboken. Vad är det Mutant lär barnen egentligen?!
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Mundo;n85423 said:
Om socialistdrömmen är Ukraina 1934 så visst.
Spelet har grymt hög dödlighet bland spelarna, i Arken-.skapandet ingår det att skapa rivaliserande fraktioner som kommer göra allt för att slakta varandra och efter ditt första spelmöte lär ett gäng av dina arken-invånare ha svält ihjäl just eftersom de där konserverna har börjat ta slut.

Uhm, kanske. Problemet är att det känns som antingen håller arken samman eller också inte. Håller arken samman så får man socialismdröm med uppbyggande och utforskande, annars kraschar allt i splittring eller inbördeskrig. Det är den där inkonsekvensen som är inbyggd i settingen. Man har t.ex. inte utforskat omgivningen (bortsett från enstaka zonfarare) eller byggt upp ens lite grundläggande projekt fören nu precis när konserverna tar slut, som har räckt för att försörja över 200 personer (antar att en del dött tidigare) i många många år.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,785
Location
Eslöv
Ond bråd död;n85430 said:
Uhm, kanske. Problemet är att det känns som antingen håller arken samman eller också inte. Håller arken samman så får man socialismdröm med uppbyggande och utforskande, annars kraschar allt i splittring eller inbördeskrig. Det är den där inkonsekvensen som är inbyggd i settingen. Man har t.ex. inte utforskat omgivningen (bortsett från enstaka zonfarare) eller byggt upp ens lite grundläggande projekt fören nu precis när konserverna tar slut, som har räckt för att försörja över 200 personer (antar att en del dött tidigare) i många många år.
Det beror ju iofs på att den gamle har förbjudit all typ av utforskning/lämnande av basen.
Men nu sidotrackar jag hårt.

Jag tycker att settingen i Mutant är riktigt jävla mörk, dock inte utan en dos av den humor som också funnits i tidigare mutant-spel.
Bilderna, speciellt i Genlab alfa, är inte lika mörka som setting i sig dock.
 

Mutanten

Hero
Joined
27 Dec 2014
Messages
1,022
Mundo;n85435 said:
Bilderna, speciellt i Genlab alfa, är inte lika mörka som setting i sig dock.
Det är bilderna jag stör mig på. Settingen i Genlab Alfa har jag inte läst.
 

Fenhorn

Amatör på proffsnivå
Joined
5 Jun 2011
Messages
238
Location
Mariestad
Mutanten;n85440 said:
Det är bilderna jag stör mig på. Settingen i Genlab Alfa har jag inte läst.
Nu är ju djurmutanter humor i sig så tyvärr så spelar det nog ingen roll hur man gör bilderna, djur med vapen och rustning blir humor. Settingen i M:GA är ju en mörk och jävlig historia men det blir ju lite svårt att göra bilder till. Visst man kan kanske teckna en kanin som torteras utav en robot (i värsta fallout-stil), men jag vet inte vad det säger om mig men jag tycker det blir humor ändå.

Det viktigaste är texten tycker jag väl personligen och där så träffar M:0 och M:GA väldigt bra. Gamla Mutant är också hyfsat när det gäller text och sådant. MUA å andra sidan är jag allergisk mot, lite för mycket några grabbar som sitter på en pub och hittar på saker (spelet är det ju inget fel dock).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Rymdhamster;n85368 said:
Det bondkomiska "arvet" är ju bara från MUA. Det är inte mer "en del av helheten" än alla tanks och helikoptrar från M2. Även om det tyvärr infiltrerat MÅ0 på ett och annat ställe också.
Det fanns rätt gott om komik och in-jokes i gamla Mutant också. Jag minns framför allt den muterade mullvaden Gianne Gio som nämndes i kapitlet om Hindenburg i Efter Ragnarök, och monstren Vandrande Stock och Tvärnit (förvuxna varianter av vandrande pinne respektive broms) som fanns med i Sinkadus. Företeelser som sporterna socker och bodybombing, samt de psi-mutant-fientliga PSIPO, kommer också därifrån. Att därifrån gå till saker som att Pyris lagbok kallas Kjellförteckningen (efter kejsar Kjell) är inte ett särskilt långt steg.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,601
Location
Ludvika
Staffan;n85524 said:
Det fanns rätt gott om komik och in-jokes i gamla Mutant också. Jag minns framför allt den muterade mullvaden Gianne Gio som nämndes i kapitlet om Hindenburg i Efter Ragnarök, och monstren Vandrande Stock och Tvärnit (förvuxna varianter av vandrande pinne respektive broms) som fanns med i Sinkadus. Företeelser som sporterna socker och bodybombing, samt de psi-mutant-fientliga PSIPO, kommer också därifrån. Att därifrån gå till saker som att Pyris lagbok kallas Kjellförteckningen (efter kejsar Kjell) är inte ett särskilt långt steg.
Well, sinkadus kan väl knappast räknas. Det är väl fanmade-matieral? Trodde jag i alla fall =)

Vad är det som är humor med psipo? Jag tycker snarare att det låter en smula skräckinjagande.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,122
Location
Sthlm
Jag tycker på många sett att Mutant UA är markant mörkare än de andra spelen och att humorn på något sett är spelvärldens enda metod att hantera det. Allt som är dåligt i våt värld har återvänt - fast värre - nu när Pirit börjar bli en riktig stat. Allt vi skulle kunna göra bättre går åt skogen. Vi har överlevt domedagen och inte lärt oss någonting. Tokjos, boddybombing och hindenburgare är den enda möjligheten att behandla det öppna såret som vi måste leva i.
 
Top