Nekromanti Jag vill ha ett mörkare Mutant!

Staffan

Myrmidon
Rymdhamster;n85528 said:
Well, sinkadus kan väl knappast räknas. Det är väl fanmade-matieral? Trodde jag i alla fall =)
Jag vill minnas att det var blandat. Och även i det officiella materialet hade man saker som landhajar.

Vad är det som är humor med psipo? Jag tycker snarare att det låter en smula skräckinjagande.
Namnet. Psipo påminner mycket om SÄPO.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Även jag tyckte inte landhajen var så komisk. Mest lite underlig vilket passade bra. Humorn i psipo ser jag då rakt inte. SÄkerhetsPOlisen - PSIPOlisen. Det är bara det vettiga namnen på dem.

Men, men: humor - orsak till nästan lika mycket bråk som religioner som uppmanar till fred och vänskap =)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vad gäller humor i gamla Mutant bör man väl inte glömma rubbitarna. De har varit skitfåniga från dag 1, liksom...

Jag sällar mig nog till de som upplever M:Å0 som det mörkaste hittills. Visst fanns det enstaka bilder i M:UA som var mörkare än de snygga, mörka Mignola-inspirerade bilderna i M:Å0 men de mörka bilderna vägdes å andra sidan upp av gangsterbossen "Cappuccino" och "Ville, Valle och Vector X-9". Tidigare utgåvor av mutant hade bilder jag egentligen inte tyckte var speciellt mörka. Ojämn kvalitet och ofta inte speciellt snygga illustrationer, liksom. Såna som vissa på forumet brukar beskriva som att de "har själ" och jag mer brukar tycka att de är gjorda med mer vilja än förmåga.

Sedan skulle jag inte ha något alls emot ett nytt Mutant 2089 heller. Men den nischen finns det andra spel som fyller nu. Ett nytt RYMD vore rätt najs.

erikt

Hero
Mutanten;n85365 said:
Ja det är inte tecknaren eller illustrationerna som sådana jag kritiserar utan valet tecknarens "touch" som du kallar det.

Jag gillar inte det bondkomiska i Mutant. Jag vill att Mutant ska vara dystopisk postapokalyps i Sverige (Skandinavien) men det kanske är jag som har växt ifrån Mutant för jag minns gamla Mutant som mycket mörkare än det uppenbart var iaf om man får tro bilden med björnarna som Gurgeh länkade till.

Det är nog du som växt ifrån det/minns fel, för särkilt dystopiskt var inte gamla Mutant. Postapokalyps var det ju onekligen, men inte mycket till dystopi. Tvärtom så höll ju civilisation på att ta form igen och utvecklingen gick framåt.

Genesis

Ni dés ni maître
Studentikos-humorn i M:UA var ju det som gjorde spelet bra och speciellt. Alla rollspel behöver inte vara HBO. Nu har jag inte läst, spelat eller luktat på M0, men är det mörkare än MUA tycker jag att man tar ett steg i rätt riktning. Som Krille påpekade finns det ingen brist på dystopisk postapokalyps, men varm, mysig buskishumorpostapokalyps är det snålare med.

Patrick Bateman

Warrior
Vissas bug är en annans feature. En del tycker det är "coolt" med mörk apokalyps. Jag tycker MUAs värld var fantastisk, med dess blandning av apokalyps, fabeldjur, buskis och namnhumor. Själv klarar jag inte av genommörka spel, jag behöver humor som lättar upp stämningen. I min smak skulle ett spel med bara mörka och svarta toner bli så deprimerande att det blev ospelbart. Det är nog därför jag också gillar Warhammer-världen.

Sen kan man komma ihåg att om man skulle köra MUA strikt som culture gaming, skulle referenshumorn inte existera. Det är helt på meta-planet. I Mutant-världen är en gangsterboss vid Cappucino inte lustig på något sätt, bara farlig.

Mutanten: Jag misstänker att illustrationerna i "I reptilmännens klor" ligger nära det du vill se. Själv gillade jag verkligen bilderna (och omslagen) i Mutant UA-böckerna.

Mutanten

Hero
Voldstagg13;n86193 said:
Mutanten: Jag misstänker att illustrationerna i "I reptilmännens klor" ligger nära det du vill se. Själv gillade jag verkligen bilderna (och omslagen) i Mutant UA-böckerna.
Jag har inte tittat så noga på bilderna i MUA. Jag jämför mest bilderna i M0 med bilderna i gamla Mutant (lila boxen).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Patrick Bateman;n86176 said:
Sen kan man komma ihåg att om man skulle köra MUA strikt som culture gaming, skulle referenshumorn inte existera. Det är helt på meta-planet. I Mutant-världen är en gangsterboss vid Cappucino inte lustig på något sätt, bara farlig.
Grejen är väl att just buskishumorn hindrar mig från att köra det som culture gaming / fokuserat på rollpersonsinlevelse. Det är en alltför stark påminnelse om att stora delar av spelvärlden är skriven för att vara "lustig" för mig som modern läsare och spelare.

Ratsalad

Veteran
Håller med om att illustrationerna inuti Alfa-boxen kan kännas lättviktiga bitvis - även om jag gillar dom överlag, men att vara besviken på omslaget till Genlab Alfa? Sweet lord.