Nekromanti Jag vill ha ett mörkare Mutant!

Mutanten

Hero
På tal om grim & gritty trenden i rollspel.

När jag tittar på omslaget till Mutant: Genlab Alfa så blir lite bevsiken. Bevikelsen blir inte mindre för att bilderna i Mutant: År 0 har gett mig samma känsla förut.

Jag vill ha ett mörkare Mutant (vilket absolut inte ska tolkas som att jag vill ha ett cyberpunkmutant i en svart låda).

Jag tycker att Mutant: År 0 är för "fabliskt". Tittar man i gamla Mutant (lila boxen) så är bilderna som illustrerar karaktärerna robot, PSI-mutant och "monstren" Lil ganska läskiga. De liknar mer bilderna i Chocks monsterbok Fasornas natt än bilderna i Mutant: År 0.
De här bilderna tex påminner mer om bilder i en serietidning för barn än om bilder som illustrerar en livsfarlig dystopisk framtid efter Den stora katastrofen. Vad är det för larvig postapokalyps som har gett liv åt barnens nallebjörnar?

Vad tycker ni?

kloptok

Pensionerad astrolog
Jag tycker att du nog får förklara lite närmare hur M:0 inte är ett mörkt spel. På vilket sätt är en värld med kannibalism, hat, svält, mord, desperation och ond bråd död inte en mörk värld? Genlab har jag bara bläddrat i men jag kan tycker det verkar rätt hårt även där. Det verkar ju visserligen vara främst bilderna du reagerat på och där har vi ju alla olika smak, men spelvärlden som den framställs är rätt rejält mörk och hård.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag hävdar att Mutant år 0 är den minst fabliska versionen av spelet hittills. Världen är hårdare, farligare och mer okänd, och de flesta illustrationerna speglar även detta. Du är väldigt selektiv när du talar om bilderna i tidigare versioner. På samma uppslag som roboten och PSI-mutanten återfinns den bild som jag bifogat här. Där kan man snacka om barnens nallebjörnar!

/tobias

Attachments

Mutanten

Hero
kloptok;n85304 said:
Jag tycker att du nog får förklara lite närmare hur M:0 inte är ett mörkt spel. På vilket sätt är en värld med kannibalism, hat, svält, mord, desperation och ond bråd död inte en mörk värld? Genlab har jag bara bläddrat i men jag kan tycker det verkar rätt hårt även där. Det verkar ju visserligen vara främst bilderna du reagerat på och där har vi ju alla olika smak, men spelvärlden som den framställs är rätt rejält mörk och hård.
Jag borde kanske skrivit att jag framförallt syftar på bilderna ja. Bilder är inte irrelevanta i rollspel eftersom de ju illustrerar spelet! En bild säger mer än tusen ord du vet.

Mutanten

Hero
Gurgeh;n85306 said:
Jag hävdar att Mutant år 0 är den minst fabliska versionen av spelet hittills. Världen är hårdare, farligare och mer okänd, och de flesta illustrationerna speglar även detta. Du är väldigt selektiv när du talar om bilderna i tidigare versioner. På samma uppslag som roboten och PSI-mutanten återfinns den bild som jag bifogat här. Där kan man snacka om barnens nallebjörnar!

/tobias
Den bilden hade jag tack och lov förträngt. Men det förändrar inte att jag vill se ett mörkare Mutant. Även om gamla Mutant kanske inte var fullt så mörkt som mitt selektiva minne minns det.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Gurgeh;n85306 said:
På samma uppslag som roboten och PSI-mutanten återfinns den bild som jag bifogat här. Där kan man snacka om barnens nallebjörnar!
Haha, precis den bild jag satt och letade efter på google =) Faktum är att flera av bilderna i gamla mutant var rätt komiska eller serieaktiga. grejen är väl att det var ganska blandade stilar på bilderna så det fanns verkligen rätt mörka, läskiga saker, men det fanns också saker som hade platsat i Kalle Anka. Även om det ger ett lite spretigt intryck så innebär det också att alla kan hitta någonting de gillar.

MÅ0 är mycket mer jämt och enhetligt i sin stil, vilket känns mycket proffsigare, men det gör också att om man inte gillar just den stillen så gillar man det inte alls.

Arfert

Facit
Mina gamla Mutantbilder från 80-talet känns idag som en blandning av Richard Corbens Mutant World och The Road Warrior. Nåt helt annat med andra ord.

Ymir

Liten kantbaron
Personligen tyckte jag att Mutant AU:s dystra, svartvita illustrationer convey:ade en bättre och mörkare känsla än de Hellboy-aktiga illustrationerna i Mutant År Noll, som inte tilltalar mig alls. Ur den bemärkelsen håller jag med trådstartaren, även om jag i övrigt tycker År Noll är ett utmärkt spel.

Mutanten

Hero
Ymir;n85343 said:
Personligen tyckte jag att Mutant AU:s dystra, svartvita illustrationer convey:ade en bättre och mörkare känsla än de Hellboy-aktiga illustrationerna i Mutant År Noll, som inte tilltalar mig alls. Ur den bemärkelsen håller jag med trådstartaren, även om jag i övrigt tycker År Noll är ett utmärkt spel.
Jag har också reagerat på färgen. En del av Bamse-känslan beror nog på att bilderna har färg. Svartvita bilder är kusligare än färgbilder tycker jag. Men samtidigt är de tre bilder jag länkar till i trådens första inlägg bilder som jag tycker platsar bättre i en serietidning för barn än i ett dystopiskt rollspel för ungdomar/vuxna oavsett färg eller svartvitt.

Mutanten

Hero
Arfert;n85342 said:
Mina gamla Mutantbilder från 80-talet känns idag som en blandning av Richard Corbens Mutant World och The Road Warrior. Nåt helt annat med andra ord.
Förtydliga vad du menar är du snäll? Är det ett gott eller dåligt betyg åt illustrationerna i Mutant tycker du?

solvebring

Superhero
Reine Rosenberg är ju bland annat serietecknare. Men å andra sidan är det Fria Ligans regi bakom. Jag gissar på att man önskat en sådan ton, eftersom Reine är duktig på att lägga upp touchen efter behovet.
... Mutant har ju ett bondkomiskt arv med sig och det är nog svårt att helt kasta ut då det liksom blivit en del av helheten – även om den tonats ned på sina håll.

Reine kan trots allt vara läskig om han vill. Checka (nya) hemsidan! Att bildgoogla är iof intressantare. Dessutom har han ju tecknat till bland annat Bortom. Fast ja, då var det ju svartvitt och som ni redan sagt är ju det oftast mer scary.

Arfert

Facit
Menade bara att Mutant kan vara många saker, och utvecklas/ändras hela tiden. Men det var kanske mer SF förr. Som Gamma World. Typ.

Krille

Super Moderator
Jag vill tvärtom ha ett ljusare Mutant. Jag vill ha tillbaka Republiken Jemtland, där jemtska mutanter håller gränsen mot Pyris aggressioner, ett Jemtland med snö och päls och ärtsoppa med fläsk och skidor och AK-4 från urgamla mobförråd och uniform m/59 med svanshål.

Det finns tillräckligt med svart postapokalyps så det räcker och blir över. Det börjar bli tråkigt nu.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Krille;n85361 said:
Det finns tillräckligt med svart postapokalyps så det räcker och blir över. Det börjar bli tråkigt nu.
Äsch, det där har du sagt i 15 år ... :grin:

/M

Mutanten

Hero
solvebring;n85351 said:
Reine Rosenberg är ju bland annat serietecknare. Men å andra sidan är det Fria Ligans regi bakom.
Ja det är inte tecknaren eller illustrationerna som sådana jag kritiserar utan valet tecknarens "touch" som du kallar det.

solvebring;n85351 said:
... Mutant har ju ett bondkomiskt arv med sig och det är nog svårt att helt kasta ut då det liksom blivit en del av helheten – även om den tonats ned på sina håll.
Jag gillar inte det bondkomiska i Mutant. Jag vill att Mutant ska vara dystopisk postapokalyps i Sverige (Skandinavien) men det kanske är jag som har växt ifrån Mutant för jag minns gamla Mutant som mycket mörkare än det uppenbart var iaf om man får tro bilden med björnarna som Gurgeh länkade till.

För att göra en jämförelse så tycker jag att tex Håkan Jonsson (gick han ner sig i rollspelshobbyns motsvarighet till artistbranschens drogträsk dvs datorspelen eller vad blev det av honom?) illustrationer i Wastelands är väldigt stämningsfulla. Håkan Jonssons illustrationer är så mycket Wastelands för mig att utan dem inget Wastelands. Kanske borde Mutant År: 0 av samma anledning ha fräschat upp illustrationerna från gamla Mutant istället för att ta fram nya?

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Det bondkomiska "arvet" är ju bara från MUA. Det är inte mer "en del av helheten" än alla tanks och helikoptrar från M2. Även om det tyvärr infiltrerat MÅ0 på ett och annat ställe också.

Mundo

Myrmidon
Krille;n85367 said:
Och det är fortfarande ingen som lyssnar! *snyft*
Jag ska göra ett mörkt dystopiskt rollspel baserat på girls und panzer... Fast med alkoholism, lögner, cancer, hustrumisshandel, incest och depression. Det ska heta "Krilles värld", tror jag.

Vimes

Sillkung
M:0 tycks mig betydligt mer grim & gritty än tidigare inkarnationer av Mutant. Möjligrvis ser bilderna ut som om de är hämtade från en serietidning, men isf en serietidning om antromorfa djur i en post-apokalyptisk värld. Synd om man inte gillar stilen förstås, men det är bara bilder liksom. Lägg ett papper över dem. (Kanske med egna grimdarkvarianter nerkluddade på?)

Mutanten

Hero
Vimes;n85376 said:
Synd om man inte gillar stilen förstås, men det är bara bilder liksom. Lägg ett papper över dem. (Kanske med egna grimdarkvarianter nerkluddade på?)
Så enkelt är det inte. Jag tycker att illustrationerna är en väldigt viktig del av ett rollspel och av spelets världsbeskrivning. Inte bara för spelledaren utan för hela spelgruppen. Jag kräver stämningsfulla illustrationer av ett bra rollspel och jag tycker inte att Mutants illustrationer ger mig rätta känslan tyvärr.