Jag är inte uppdaterad på de senaste modellerna, men jag kan ge generella råd!
Köpte själv en platta för ca 2 år sedan där ett av mina främsta syften var samma som ditt, att läsa pdf-filer (inte sällan i A4 format).
Eftersom jag främst planerade att använda plattan i hemmet, sittande eller liggande på soffan, samt inte lider av några muskelnedsättningar, prioriterade jag skärmstorlek framför ultra-fjäder-vikt. Detta val är jag extremt nöjd med!
Jag sparade även in någon tusenlapp på att nöja mig med Wifi, skulle ju ändå bara använda den i hemmet (och annars kan man ju ändå dela Wifi via mobilen).
Vad gäller Android eller iOS så är det väl en smaksak där vardera evangelister har sina argument. Jag valde att gå för en Samsung pga två fördelar:
1. Mappstruktur. Det är så jag är van från datorn och alla mina filmer, pdf:er, bilder etc. är strukturerade så på min Nas och Onedrive (och jag lagrar det mesta, som jag inte använder regelbundet, där för access från bl a plattan).
2. Möjlighet att stoppa i ett SD-kort för utökad lagring. Det stör mig fruktansvärt mkt att girigbukarna hos Apple gjort en affärsidé av att inte tillåta detta i sina prylar, och dessutom ta hutlösa priser för lagringskapacitet i sina olika modeller.
Den platta jag köpte ("Samsung Galaxy Note Pro" eller liknande tror jag den heter) kom dessutom med en pekpenna och tillräcklig kraft för att köra en version av Photoshop (inte fullständigt lika kraftfull som på en dator, men tillräckligt för ett antal layers etc.) vilket är till glädje för den som uppskattar att teckna digitalt (antar att det kan användas för att retuschera fotografier med om man har fula släktingar som man vill sudda bort från högtidliga foton).
I regel är plattan kvick. Inga problem att spela upp högupplöst film etc. Den klarar även multi-tasking.
Av någon anledning har jag upplevt lite tröghet när jag läst väldigt tunga pdf:er med mycket bilder (Western IV), men jag tror att detta ligger främst i mjukvaran Acrobat Reader/cache-utnyttjande. "Problemet" uppstår när jag vill göra stora hopp i filen, gå från sidan 1 till 200 exempelvis, då får jag vänta 1-2 plågsamma sekunder innan sidan laddas!