Samma här. Inte läst den dock. Däremot har jag plöjt igenom Äventyrsspels Conan-pocketar och Satellitförlagets Conan-tidningar på 80- och 90-talen. Bra grejer!Cybot;n271637 said:Jag har den här älsklingen hemma.
Alla hans skrifter är i Public Domain sedan många år tillbaka (11 för att vara exakt), så jag har lagt upp dem här:Björn Wärmedal;n271624 said:Närmare bestämt det som skrevs av Robert E Howard. Jag har hittat de här på Project Gutenberg. Är det de? Finns de i billig pocket någonstans? Vilken ordning ska jag läsa dem i?
Björn, blir du sugen på den så kan du låna den av mig.Cybot;n271637 said:Jag har den här älsklingen hemma.
Det är en antologi som hör hemma i allas bokhyllor.
Men vad har hänt med typografin i PDF:erna, är det någon font som inte bäddats in som den skulle? Texten är i min PDF-läsare är riktigt svårläst pga kerningen.Oldtimer;n271643 said:Alla hans skrifter är i Public Domain sedan många år tillbaka (12 för att vara exakt), så jag har lagt upp dem här:
http://www.hyborien.nu/original-stories/?
?Jag genererade dem för, typ, hundra år sedan. Tusan vet hur jag gjorde det och vad som kan ha gått fel.Herr Grönstedt;n271658 said:Men vad har hänt med typografin i PDF:erna, är det någon font som inte bäddats in som den skulle? Texten är i min PDF-läsare är riktigt svårläst pga kerningen.
Beror på vad det är du tittar på. Visst, hans tematik har inte åldrats väl. Men hans språk är betydligt mer intressant än vad de flesta presterar.Arfert;n271665 said:Ja, Howard var inte världens bästa författare, om man säger så.
Jag tänkte att jag skulle läsa på bussen, så pocket hade varit bäst. Ebok går ju, men då ser jag ju ut som en mobilnarkomanHans E Magnusson;n271644 said:Björn, blir du sugen på den så kan du låna den av mig.
Klart han inte är, han är ju död!Arfert;n271665 said:Ja, Howard var inte världens bästa författare, om man säger så.
Jag kan rekommendera pocketen The Conan Chronicles ISBN 9780575082731 Orion Publishing. Storpocket på 550 sidor.Björn Wärmedal;n271679 said:Jag tänkte att jag skulle läsa på bussen, så pocket hade varit bäst. Ebok går ju, men då ser jag ju ut som en mobilnarkoman
Jag har den med. Håller på att läsa igenom den igen, men har pausat ett bra tag nu och läst annat. Håller med om att historierna är ganska lika och flyter samman så egentligen skulle jag rekommendera att läsa dem mer utspritt för att inte tröttna. Jag gillar dem dock, vissa riktigt mycket och det är ju nästan ett måste att läsa orginalet, jag läste Äventyrsspels översättningar för snart 30 år sedan och Marvels Conanserier på 90-talet samt Dark Horse versionerna i modern tid, men inget slår mustigheten och karaktären i orginalhistorierna.Cybot;n271637 said:Jag har den här älsklingen hemma.
Det är en antologi som hör hemma i allas bokhyllor.
Grotta och grotta... Mer gamla demonhelgade tempel, uråldriga försvunna städer, blodstänkta slagfält och mardrömslika fånghålor. Men det är klart de passar väl alla in under begreppet dungeon/grotta.Gurgeh;n271757 said:Jag har faktiskt inte läst någon Conan-berättelse alls, men jag minns när jag läste en novellsamling med Fafhrd och Grey Mouser. Jag konstaterade att det här är lite småkul, men inte jättebra -- men jag blir väldigt sugen på att slå fram en rollperson och röja en grotta! Är det likadant med Conan-novellerna?