Om du är en riktig serienörd skulle jag säga att du läser följande:
1. Swamp Thing av Alan Moore. Vetenskapsmannen Alec Holland råkar ut för en olycka i sitt labb: vid en explosion får han massor med kemikalier över sig, börjar brinna och hans sönderbrända kropp faller till slut i ett träsk. Någonting händer och Swamp Thing skapas: en växtvarelse som ser ut som en vandrande komposthög, men som har Alec Hollands minnen. I den här serien dyker John Constantine upp.
2. Hellblazer. John Constantine är en engelsk magiker och ockultist som emellanåt har affärer med änglar, demoner och sina egna spöken. Har brukar klara sig ur knipor genom att var listig och hans moral är ibland högst tvivelaktig.
3. Sandman av Neil Gaiman. En serie om Dream (och hans sex syskon - de sju Endless). I början av Sandman har Dream kontakt med John Constantine. Dream står väldigt nära (jämfört med övriga syskon) sin syster Death. Dream har affärer med massor med mäktiga entiteter genom tid och rum, t.ex. helvetets härskare Lucifer Morningstar, älvdrottningen Titania och Johanna Constantine (en förmoder) till John).
4. Death. Det finns en samlingsvolym om korta berättelser om Dreams syster Death, som är min favorit av de två syskonen.
5. Books of Magic. Allt är inte förutbestämt men man kan förutse ungefär vad som kan hända. Timothy Hunter är en ung grabb som har chansen att växa upp som en helt vanlig kille eller bli en av världens mäktigaste magiker. Väljer han att bli magiker har han chansen att bli en god magiker eller en av världens ondaste magiker genom tiderna. Fyra mäktiga "magiker" (varav Constantine är en) beslutar sig för att försöka leda Tim på "rätt" väg och han får vara med om en fantastisk resa där han träffar massor med ockulta "kändisar" som Justice League-magikern Zatanna, dubbelnaturen demonen Etrigan / magikern Jason Blood, älvdrottningen Titania, han får se skapelsens gryning och Lucifer Morningstars fall från himlen. Och slutligen får han träffa Death (Dreams syster) vid slutet av universum.
6. Faerie. Vi får bl.a. följa älvdrottningen Titania, lära oss hur hon blev härskare över alla älvor, läsa om hennes älskare och flera andra berättelser. Kanske den svagaste serien av dessa, men är essensiell om man vill förstå vertigo-universat.
7. Lucifer, som fått hjälp av Dream att sluta jobbet som helvetets härskare (jag säger inte hur, läs Sandman). Det här är berättelsen om vad Lucier gör efter han slutat.
Det här är lite mer än du frågade efter, men tycker du om Sandman vill du antagligen även ta en titt på dem.
Ni andra serienördar får säga till om jag missat någon serie som länkar till Sandman.
Jag vet inte hur nördig du är, men själv äger jag lyxutgåvorna som är fyra läderinbundna samlingsvolymer. Även Death finns som lyxutgåva.