Nekromanti Jag vill modda rustningarna men...

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Gäss, jag sitter med ett spel. Och älskar spelet mycket. Men det finns en sak som jag retar mig på under stormiga nätter och ensamma stunder. Rustningarna. Och jag vill gärna modda dem lite enkelt, och frågar därför om råd... här.
Snabb förklaring i hur saker funkar enligt reglerna:
Om man vill banka på Herr A slår man lika många tärningar som man har i färdigheten i fråga och behåller lika många som man har i grundegenskapen. Målet är att komma över svårighetsgraden och man nyttjar t10 när man rullar tärningar, inget annat.
Svårigheten att träffa en normal kis är 10(baseras på kisens reflexer). Man rullar tärningarna och hoppas att man kommer över. So far no trubbel. Men rustningar funkar som så att lätt rustning ger +5 i svårighet och tung rustning ger +10. De skyddar inte mot skada i den meningen att man drar bort skada utan endast i att de gör det svårare att få in en träff som gör skada.
Nu vill jag dock ta reda på om man kan göra om detta lite, kanske om man gör att en lätt rustning tar bort alla tärningar på 5 eller under och tung tar bort tio eller under (man får slå vidare på tior och lägga till)? Men gör det en tung rustning för bra? Man behåller 5/10 vilket gör det lätt att minnas men det segar ner striden lite.
Äh, jag vet inte om någon kommer att förstå det här, men jag vill ha... rustningar, liksom, inte en nedrans Armor Class.


Storuggla, sushi-antagonist
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Skala

Verkar vara ett skumt system. Är det Victoriana? Eller ett krångligt sätt att beskriva Vampire?

Jag känner att jag behöver ett mer numerologiskt exempel. Hur många tärningar slår man? Hur höga grundegenskaper har man? Hur mycket skada tar man? Hur mycket skada tål man?

Gimme more, soldier!

M.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Skala

Böh!
Okej då. En normal spelare har två i alla grundegenskaper. Han får ett i att spöa folk från starten, kan hiva upp det till max 3 om han vill från början. 3k2 (k = keep!). Slå tre tärningar, välj ut vilka du vill behålla, se om du spöar svårigheten.
Standardvpanet ger för en normal gök 4 rullade tärningar och 2 behålles, en normal kis tål 36 spö.
Exempel: A spöar B, och slår 3 tärningar och väljer ut två, han får totalt 14. Detta spöar 10 vilket är svårighetsgraden att träffa B och sålunda slår A fyra tärningar och behåller två och smaskar in hela 18 i skada (exempelslag hämtade rakt ur luften).
Hade B nu haft en rustning hade det varit 15 eller 20 att träffa B, beroende på hur tung rustningen var. Men skadan blir den samma likförbaskat.
Eller... äh.


Storugga, och ja, det är L5R
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
En chansning

Strunta i det där med "keep" när du slår skada. Slå alla tärningar i skada, låt rustning absorbera 5 eller 10 poäng.

m.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Fler förslag

Lätt rustning > slå en tärning mindre, behåll lika många (minskar enbart potentialen för hög skada)
Tung rustning > slå och behåll en tärning mindre (minskar maxskadan och potentialen för hög skada)

Erik
 
Top