Fjodor Pollett
Swordsman
Det där var ju en helt lysande idé!Krille;n200382 said:Så till slut löstes det med att när de där ikoniska spåren kom – jag tittar på dig, Imperial March – så var det alltid en patrull stormsoldater som stormade in i scenen, utom möjligen när rollpersonerna redan var i en fajt med kejserliga trupper. Så det blev:
Spelaren: "Jag försöker förhandla ner priset på rymdskeppet…"
Musiken: "Pam-pam-pam pam-papam pa-papam…"
Spelledaren: "In kommer en patrull med stormsoldater. 'Därborta' ropar en av dem. 'Rebeller!' 'Pyew-pyew-pyew' säger hans karbin."
Varenda gång!
I spellistan för varje stämning/scentyp smyger man in en specifik svartepetter, sedan kör man shuffle. När just den där låten spelas händer något oväntat som bryter det vanliga flödet.
Jag har gjort försök med väldigt specifika låtar vid särskilda tillfällen i spelandet - Clan na Gael's "Men of Argyll" (säckpipa+virveltrumma) när spelgruppen möter en soldatpatrull, Enyas "Cursum Perficio" när gruppen efter månaders förberedelser ska borda det nybyggda luftskeppet för att segla ut över det outforskade dimhavet, timad så beskrivning av förberedelser, bordande, knarrande rep och släppta ankare blir färdigt lagom tills skeppet lättar vid 2:15. Det har fungerat bra, men krävde en del förberedande pyssel, och att jag visste att just de scenerna skulle förkomma i spelet den gången.
@Mandawall: jag misstänker att Birthday Massacre skulle passa perfekt till Morwhayles lite halloween-aktiga postapokalypsfantasy.