Nekromanti Jag vill vara en superhjälte !!

Om jag vill spela superhjältekampanjer ala X-men vad ska jag då vända mig till för bok ?
Reglerna i sig är inget problem, det är mer en fråga om tips på krafter hos hjältarna, tips på hur man lägger upp en vettig superhjältekampanj mm. En bra bok med superhjälte fluff som får min hjärna att spinna loss helt enkelt.

Rising

Vila i frid
Mutants & Masterminds är ett rätt bra spel för den känslan. Särskilt världsboken "Freedom City" beskriver en kampanjvärld med en massa hjältar och skurkar som är roliga att bläddra bland och som man kan få mycket uppslag ifrån.

Även om det finns goda förutsättningar för att köra X-men-style i Freedom City (det finns till och med en skola för begåvade ungdomar som heter Claremont Academy), så är atmosfären lite mer åt fantastiska fyran-hållet. Alltså, det är inte direkt Marauders-stämning, utan i så fall mer såsom X-Men var före Dark Phoenix.

Men det är verkligen en detalj. I övrigt så verkar Mutants & Masterminds vara ett bra val.

---

Det är dock ett spel som simulerar en värld där det finns superhjältar - inte ett spel som berättar superhjältenarrativ. Det är en viss skillnad.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Finns det några rollspel idag som inte är Silver Age på ett eller annat sätt? Själv tycker jag hemskt illa om just Silver Age, och skulle hellre se lite mer mörker, skitighet och våld. Watchmen, The Authority (ja, jag vet att The Authority finns som rollspel - förutom det spelet, menar jag), X-men post-Dark-Phoenix (Morlocker, Mojo och Asgardstrilogin), etc.

Jag vet att Silver Age av någon för mig nästan helt obegriplig anledning fått ett uppsving just nu - men måste allt verkligen infekteras av SA-skiten?

//Krank, som också gärna hade sett ett City of Heroes med mindre svartvit moral och mindre SA-referensblajj

Mutants & Masterminds är ett rätt bra spel för den känslan. Särskilt världsboken "Freedom City" beskriver en kampanjvärld med en massa hjältar och skurkar som är roliga att bläddra bland och som man kan få mycket uppslag ifrån.

Även om det finns goda förutsättningar för att köra X-men-style i Freedom City (det finns till och med en skola för begåvade ungdomar som heter Claremont Academy), så är atmosfären lite mer åt fantastiska fyran-hållet. Alltså, det är inte direkt Marauders-stämning, utan i så fall mer såsom X-Men var före Dark Phoenix.

Men det är verkligen en detalj. I övrigt så verkar Mutants & Masterminds vara ett bra val.
Det verkar vara ett sjysst spel av ett bra företag, men det känns aningens för gladlynt tycker jag. Lite som Batman från 60-talet med "PANG" "SMOCK" "BAM" stilen.

Jag tänkte HOLY SMOKES BATMAN och det är inte en bra tanke om man vill lira en mörkare typ av superhjältekampanjer, men det här systemet kanske kan ge mkt idéer och det fanns en sådan bok jag efterlyste och det verkar ju iaf lovande.

Krille

Super Moderator
O-Silver Age-igt Silver Age

Eftersom superhjälterollspel av tradition rent gelemässigt inte innehåller något specifikt silver age-aktigt annat än i bästa fall en avhandling om serier från tiden och lite om andan, så kan du nog ta vilket rollspel du vill.

Exempelvis Silver Age Sentinels har en lång text om superhjältehistorien, både Golden Age, Silver Age och den nuvarande, men rent gelémässigt finns det ingenting som specifikt stödjer Silver Age. Det finns superkrafter, hur man dyrkar dörrar, hur man slår ihjäl goblins, information om den egna spelvärlden... och that's it. Typ.

Men det finns ingenting silver ageigt i reglerna eller i världen. Tvärtom, min första kampanjidé var just väldigt post-Dark-Phoenix, om man säger så. Just genom SAS nackdelssystem, ärvt från BESM, så är det väldigt lätt att skapa passande antihjältar för miljön.

Ulfgeir

Swashbuckler
En Iron-age setting och en Noir-setting är på gång till M&M 2nd ed om jag inte är helt ute och reser.

Och låt inte det faktum att det är D20 avskräcka dig. Deras version av D20-systemet fungerar.

Fast vill man ha mer dödliga skador, så kanske GURPS Supers är mer passande. (Vi upptäckte när vi började köra där att det var inte så hemskt lyckat att blåsa på med krafter mot mooks... Det var liksom lite för lätt att ta död på dem.)

/Ulfgeir

En Iron-age setting och en Noir-setting är på gång till M&M 2nd ed om jag inte är helt ute och reser.
Låter toppen ! M&M verkar vara en sjysst lir överlag, ska nog köpa på mig hela rasket.
Iron Age settingen verkar riktigt skön, hoppas den släpps väldigt snart.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Vergilius?

Guldålder, silverålder, järnålder -- det låter som begrepp hämtade från antika poeter som deppade över världens och mänsklighetens gradvis förfall.

Vad betyder de här begreppen i superhjältesammanhang?

krank

Re: Vergilius?

Vad betyder de här begreppen i superhjältesammanhang?
http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_Age_of_Comic_Books

http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_Age_of_Comic_Books

Järnålder har jag ingen aning om, och inte Wikipedia heller. Kan vara hemsnickrat.

EDIT: Så fel jag hade. Länken till Iron Age från Green Ronin visar med all önskvärd tudlighet att man med "Iron Age" tydligen menar så som serierna var under 80- och 90-talen.

//Krank, gör en notering om att köpa Iron Age-settingen

Nightowl

Champion
Re: Vergilius?

Börja läs här och bläddra nedåt.

Min egen snabbdefinition:
I guldåldern skapades genren, i silveråldern återskapades den och blev mainstream för vad serier är i USA, i järnåldern "dekonstruerades" den. Och nu är vi en ny generation som tycker att järnåldern är gammaldags och passé - och serieskapare "rekonstruerar" genren istället.

Erik

krank

Re: Järnåldern ...

Här hittar du Iron Age (som är ett annat namn på Modern Age of Comic Books):
Ah, givetvis! Hade inte hört just det namnet bara...

Dimfrost

Special Circumstances
Wild Talents är rätt generiskt och klarar av de flesta sorters superhjälteberättelser, men betoningen är helt klart på de mörkare delarna (kolla in bilderna). Jag recenserade spelet i Fenix nr 3/07 och gav det 16/20. Tyvärr finns inte recensionen uppe på Fenix sida än, men det finns en recension på rpg.net.

/Dimfrost

Johan K

Gammal & dryg
Re: ANT

Hehe !
Tänkte just på samma sak som du faktiskt. :gremlaugh:
Jag menar, vad kan vara bättre än just ett spel om superhjältar, en just ovan nämna spel..