Nu är jag inte Magnus, men en sak jag undrar om det som han nämnde om influenser från andra spel. Om man kollar på Eons regler och spelvärld tycker jag att man ser vissa tydliga spår av andra spel -- det finns ett gäng gemensamma nämnare med HârnMaster i fråga om reglerna, tirakernas kultur har paralleller med trollen i RuneQuest, med mera. Vilka spel var de största inspirationskällorna?
Det finns säkert massor av referenser. Detta var i en tid före Internets genombrott så den mesta inspirationen hittades in filmer, böcker och andra spel.
Både jag och Kalle (CJS) var stora Hârn-fans, han mer gällande lore och setting, jag mer kring regeldesign. Kalle vara också insatt i RQ, ett spel jag har spelat en gång och läst noll gånger (en
black mark på mitt CV!).
För egen del hittade jag inspiration i gamla DoD, mycket i Ensamma Vargen och dess värld Magnamund (Helmgasten har vissa likheter med EV:s Helghast tex, härliga 90-tal!). Jag spelade även mycket dataspel, så jag fann inpsiration i främst spelen Knights of Legend, Phantasie I-III, The Magic Candle, och Wizard's Crown/The Eternal Dagger (dessa två, tillsammans med KoL ovan, ligger bakom stridssystemet i Eon).
Jag är skapare av både tirakerna och Eons troll. Och de har ingen inspiration från RQ. Jag har inga tydliga källor på dem, utan de blev ett hopkok av många olika.
Jag ville att tirakerna nästan skulle vara "Eons missförstådda hjältar", de som ses med misstänksamhet men som faktiskt är de som ofta räddar Mundana från undergång, och att de är mer utsatta för propaganda från de "finare" alverna och dvärgarna. Har alltid gillat underdogs/anti-hjältar så de fick den rollen.
Trollen ville jag skulle kännas farliga och inte veka. De skulle vara typ hulken och RPer skulle bli lite rädda när de fick veta att ett troll fanns i närheten. Därav deras sjukt snabba regenerering och att de äter kroppsdelar för energi. Väldigt Eonskt att ett skadat troll biter/drar loss en arm på en RP och på så sätt blir bättre i strid, medan RPn blir klart sämre.
Cirefalierna kom in sent i utveckligen då jag tyckte att spelet saknade en cinematisk
flair i att det inte fanns något människofolkslag som man mer tydligen kunde "älska att hata". De är en verklig smältdegel av input - från nationalsocialism, slavhandel, Shakespeares "Köpmannen i Venedig", Christofer Columbus, Sid Meier's Pirates!, amerikansk optimism alá 1950-tal, tv-serien "Dallas", ett överskott av pengar och överflöd - allt kryddat med det som kanske skapade mest kontrovers, att incest är något öppet hyllat och uppskattat. Många förskräckta email blev det.
Något mer?