Nekromanti Jaha, är vi klara nu?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, är vi det?

Nu har vi hållt på så länge att det känns som att vi har diskuterat klart. Vad finns kvar att dryfta?

Diskussionerna har hamnat på detaljnivå nu. Vi har klarat av alla stora ämnen och håller nu på och grottar om småsaker i vår ständiga iver att få diskutera något nytt. Vi är desperata goddamnit!

Vi har diskuterat regelsystem i varenda rollspel värt namnet. Vi har diskuterat våra egna spel så till den milda grad att jag blir spyfärdig av att se en till rubrik med ordet "Stridssystem" i. Vi har hyllat Mutant, dissat WoD, klappat händerna åt Västmark, dissikerat Eon, nickat gillande åt Trudvang och självgott hånflinat åt grisodlare. Vi har hatat levels och älskat levels och dessutom sågat varandra i meningsutbytet där emellan.

Jag vet vad Troberg tycker om d20 och jag vet vad Magnus tycker om d20. Och varje gång en ny diskussion i ämnet dyker upp så utväxlas samma argument. Och samma gäng med forumiter hänger med i varje sådan diskussion.

När var senast vi faktiskt diskuterade något roligt? När diskuterade vi något som var hela forumets angelägenhet? Som alla ville ta del av? En diskussion där alla ville säga sitt?

Våra diskussioner är nere på en sådan skitnivå att det bara är vi själva som förstår dem. Och där sitter vi, kungar i vår egen avföring och njuter av att få tillhöra rollspelareliten på www.rollspel.nu. Men det är vi som har torskat, fattar ni inte det? Vi har ju inte ens kul längre.

Vi slutade vara glada entusiaster för länge sedan. Nu är vi yrkesnördar.

Med andra ord;

Yassilus - din viktigaste uppgift som ny chefredaktör är att få hit de glada nybörjarna. Få hit de som precis har vaknat och nyfiket kikar mot rollspelshobbyn. Och fan ta er forumiter om ni skrämmer bort dem, för det luktar unket i det här rummet, och om vi inte öppnar dörren så kommer vi att ruttna bort med liggsår, senildemens och tandlossning.

Alla grisodlare; kom hit och sparka liv i oss som krälar runt i självgodhetens gyttja. Och som Grynet säger - "Ta ingen skit!". Vi är gamla tigrar, med mjukt tandkött och utslitna klor.

Vitulv out! See ya loosers!

Rising

Vila i frid
Småklara

Det är nog oundvikligt att man förr eller senare kommer till en punkt där man anser sig ha genomskådat ett intresse, när inget nytt finns att säga. Skräckforumet känns lite så, för min del. Jag kan helt enkelt inte komma på något att skriva en ny tråd om.

Å egentligen vore det nog sundast om man då bara avlägsnade sig från forumet för att lämna plats åt nya forumiter som entusiastiskt kan kasta sig över de frågor som vi sedan länge lagt bakom oss (eller idisslar fortfarande). Men forumet är något av en community, det pratas om så mycket annat än blott rollspel här. Man kan skifta intresse och ändå stanna på forumet, eftersom man vet att det här finns ett stort gäng personer man gärna växlar åsikter med, oavsett ämne.

Personligen kommer jag ligga lite lågt framöver, då jag gett mig fan på att ställa upp i Rabén & Sjögrens djäkla bilderbokstävling, samt hörsammat ett kall om att bli världsberömd nätserietecknare. Men visst finns det fortfarande saker jag vill posta/läsa här på forumet:

- Ett stort inlägg som en gång för alla presenterar de tre hörnstenarna i rollspelstriangeln, samt berättar om vilka utmaningar som väntar på utövare i alla riktningar av triangeln som önskar utveckla sitt rollspelande.

- Duellito. Mest för att det kommer att bli så kul att se vad ni tycker om det.

- "Komponera ihop sina egna maskiner"-regler. Jag vill ha exempel på komponenter och få leka med reglerna. Jag vill prova att bygga olika balla saker.

- Solospelsutmaningen! Jag och Muggas har pratat om att det vore kul om alla kunde börja på varsitt solospel, och om alla typ skrev 20-50 kapitel i taget så kunde man sedan, mellan omgångarna, visa hur långt man hunnit och få provspela varandras verk. Till slut skulle man kunna ha en tävling när alla spel var färdiga, men bara att få ha några att snacka med och att få kunna peppa varandra/ använda varandra som bollplank, det tror jag skulle ge mycket.

---

till exempel... och så skulle jag villa skriva ett inlägg om bajsmagiker, men det får vänta på sig...

Feliath

Swashbuckler
The Doldrums

Onekligen känns det som om du har rätt i att det liksom stannat av nu. Saker bara ältas, ibland vill jag belägga alla över Riddarstatus (inklusive mig själv) med munkavle i alla systemspecifika diskussioner. Däremot tror jag att du har fel i att det är kört, linan är utlöpt, ormen äter sin egen svans etc.

Jag tror att aktiviteten går i varv, och att vi just nu befinner oss i en svacka - som vi, eventuellt, kommer att arbeta oss upp ur. Jag hoppas och misstänker att nästa fas är en kreativ sådan, i kontrast till den tidigare som mest varit analytisk. Förhoppningsvis, alltså, kommer vi förr eller senare att bli så förbannat utleda att vi helt enkelt börjar hitta på saker istället: vilda och fantastiska teorier, halvfärdiga och fantastiska nya spelidéer, bisarra nya mekaniker - för vi har det i oss, det visar ju Dogmautmaningen till exempel. Min förhoppning är vårt nya riktmärke blir hellre än bra: vi har prövat att slänga upp saker som är mer eller mindre klara redan, och det funkar ju, i någon mån. Men embryon genererar väl mer diskussion? Lättare att ordna är de hursomhelst. Alltså hoppas jag att folk istället börjar våga slänga upp lösa idéer, halvfärdiga tankar och saker som bara är vansinniga infall - bara för att se vad det blir av dem.
Vi kan ju hålla tummarna för att PBF-forumen blir den aktiverande sparken därbak, och att de alltså dyker upp fort.

Dessutom är det bara fegisarna som sitter fast och ältar samma gamla saker, redan nu. Det finns en plats för sådana som dig, och det är här. Ni andra kan klaga; under tiden omstöper vi hela mediet efter våra preferenser.
Ja, eller så kan du hänga på, som sagt. Det finns ett hus någonstans åt dig med. Eller börja på något eget; gud vet att du av alla människor inte saknar förmåga.

/Feliath - Sitt inte bara där! Avanti, för fan!

Johan Granberg

Swordsman
Måste bara påpeka en vansinnigt viktig pryl [OT]

- Ett stort inlägg som en gång för alla presenterar de tre hörnstenarna i rollspelstriangeln, samt berättar om vilka utmaningar som väntar på utövare i alla riktningar av triangeln som önskar utveckla sitt rollspelande.

Det låter som att det liknar GNS-teorin, som är väldigt populär i amerikanska indiekretsar (framför allt The Forge ). Har det något med den att göra? Känner du överhuvudtaget till den? Om inte rekommenderar jag att du läser den, då den är vansinnigt intressant och har varit väldigt givande för mig som rollspelare/spelledare i alla fall. Här finns en artikel om själva teorin, som innehåller en hel del mysigt akademiskt ordbajs också :gremlaugh:. Det finns specifika artiklar om var och en av de tre olika varianterna också.

/Johan, går inte miste om något tillfälle att göra reklam för sin husgud Ron Edwards...

Ackerfors

Alas, your rapids!
Japp, nu är vi klara. Nu packar vi ihop...

Javisst, nu har vi diskuterat allt som går att diskutera, men det spelar ingen roll. Envisas vi med att skrika sök närhelst det kommer ett inlägg om något som redan diskuterats, då kommer vi inte få några nya infallsvinklar. Kolla vad som skrev som för 3-4 år sedan. Ämnena kanske är mogna att diskuteras igen?

Jag har dock en halv lösning på problemet. Ifall ni alla gamla rävar (nej, alla behöver inte ta åt sig, men de som bör göra det känner nog av det själva, som det så fint heter) producerar saker och lägger upp här kommer tre stora saker ske: 1) Först och främst blir www.rollspel.nu en mer levande site, vilket jag kommer jobba arslet av mig för att se till att det sker, 2) det blir saker gjorda, inte bara dösnack i tusentals inlägg, för det är mycket kreativitet som finns här, det vet jag, och 3) vi får nya saker att diskutera i och med att nya saker skapas. Visst, det blir kanske inga djupa diskussioner om fisktankar och hur man tankar fiskar och om hur fiskar tänker, men det kanske ger oss andrum, så att tiden blir mogen för nya djupa diskussioner.

"Yassilus - din viktigaste uppgift som ny chefredaktör är att få hit de glada nybörjarna."

Ja, jo, det är jag grymt medveten om och jag har vissa planer på hur det kan gå till, men jag känner mig fortfarande som en nybörjare och då kommer jag behöva eran hjälp, era tips och era idéer. Det gäller allt.

Foggmock

Myrmidon
Vitulv - forumets största missnöjespolitiker!

Skämt å sido, nej, vi är tamejfan inte klara. Prata skrot om ingenting blir vi aldrig klara med, och så länge vi håller oss inom forumets ramar tycker jag att vi ska fortsätta.

Sen lite av min poäng nu då va: Själv sitter jag nu och korrläser Mittland för Riotminds, och snacket om Eldsjäl bryter väl ut snart när de flestat börjat spela det. WoD går mot apokalypsen, och marknaden för d20-produkter blir aldrig mättad. Det kommer nya produkter att stöta och blöta.

Problemet med att lämna forumet och steppa ner är att man gillar alla tokfransar här alldeles för mycket. Jag skulle nog mycket väl kunna tänka mig att softa av aktiviteten här (det har varit ett intensivt år, efter Gothcon förra året drog jag igång min aktivitet på riktigt) om jag fick nån annanstans att fraternisera med forumiterna. Kanske börjar det bli dags för ett Off Topicforum där vi bara pratar om VERKLIGEN ingenting, eller så öppnar vi ett sidoforum och halvemigrerar, där rollspelsdiskussionerna ligger på vår nivå och vi dessutom tillåts prata om annat i goda vänners lag. Och så får vi se till att de gånger vi kommer hit så låter vi bli att skriva "Haha, det där snackade vi ju om -97, sök vettja".

Nån som tror på en sådan idé? Off topicforumsaversionen har ju varit ganska påtaglig och bestämt motats bort, men det kanske börjar bli motiverat? För jag känner som du en stagnation i inläggen och har riktigt tråkigt på forumet för det mesta. Och om vi alla får tråkigt helt plötsligt och går annorstädes så tappar forumet en viktig sak, och det är kompetensen och erfarenheten. Om det blir ett forum där glada amatörer löper amok, fine with me, men jag vill ha alternativ isåfall. Som för mig så har ju rollspel.nu varit viktigt i tider för icke-spelandeför många, och sånt stöd behöver man i fortsättningen också.

Foggmock - I love you guys!

Vitulv

Redrum

Äh, jag har ingen ork längre. Staden känns... otillgänglig för oss som inte har hakat på från början.

Fast kanske. Det där med ett eget hus känns rätt bra. Det är lagom överskådligt för att orka med. Vad heter Vitulv på latin? Lupus är väl varg? Vit? Blanc? Nää, det är väl franska?

Nåja, hellre än bra är ett vackert valspråk. Och om vi går in i en kreativ era (som skiljer sig från skräpet i rollspelsmakarforumet) så blir jag glad.

PBF? Kan funka, kan bli en totalflopp. Rollspelande skall vara impulsivt och spontant. Om vi får igång den typen av rollspelande i forumen så kan det bli hur kul som helst. Men det måste vara utan tvång. Det ska sprudla helt enkelt. Lyckas vi med det för vi in forumet i en helt ny era.

Äh, jag vet inte.

/Vulf

Vitulv

Jag drar ett litet strå [ANT]

Tja, jag har recenserat Eldsjäl, och om chrull bara får ordning på sitt hår så borde den vara uppe när som helst.

Var det den typen av jobb du eftersökte?

/Vulf

Ackerfors

Alas, your rapids!
Warning! Minor trådnappning! :)

"Vi kan ju hålla tummarna för att PBF-forumen blir den aktiverande sparken därbak, och att de alltså dyker upp fort."

Ja, det vore jättebra, för jag vill verkligen se dem igång, men för det behövs en, eller ett par ambitiösa phpare som har lust och ork att lägga ner tid på att programmera och testa minimoderatorfunktion, som är det som fattas för tillfället.

Det betyder att vi mer än gärna ser att någon anmäler sig frivilligt att göra det. :gremwink:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Jag söker allt! Typ.

Det är jättebra att saker recenseras, och jag ser gärna att fler saker blir recenserade, även om de är gamla och till och med om ni... *flämt* ...Har något annat att recensera..

Men recensioner är långt ifrån allt. Som man kan läsa på Hjälpanslagstavlan finns det mycket man kan göra. Att få fart och skicka in nyheter är en viktig sak (det är grymt mycket bättre att posta nyheter där, en som ett inlägg på forumet, tycker jag), att skriva intressanta artiklar är en. Att skicka in sina gratisspel (vilket jag iofs kan förstå att man hellre vill ha på en egen site) är en sak. Att skicka in äventyr är en. Att erbjuda sig att hjälpa och verkligen göra det är viktigaste.

Minne

Veteran
Pigg, glad och intresserad, men...

Hur frågar man om sånt man är intresserad av när man knappt har någon erfarenhet?

Feliath

Swashbuckler
Det Stora Missförståndet

Staden känns... otillgänglig för oss som inte har hakat på från början.
That's bad. Verkligen. Det är synd att det ska kännas så, tycker jag och tror att jag talar för de flesta av oss Stadare. Det tror jag dock att jag gör nu med: det där är faktiskt en missuppfattning - beklaglig, verkligen, men icke desto mindre inkorrekt. För, vi vill ju ha med er andra. Och allt ni behöver - allt ni behöver egentligen - det är det här: Programförklaring, typ.
Det gör faktiskt inte särskilt mycket om man inte läst allt. Vi uppmuntrar till självmotsägelser i Staden, så att skriva något som går stick i stäv med tidigare påståenden går fint. Och vad mera är, vi är snälla därborta. Vi svarar på frågor, vi länkar till wikin och vi vrålar inte "Sök!".

Vit? Blanc? Nää, det är väl franska?
Albus, eller toga. (Notera associationer till Harry Potter-figurer samt klädesplagg, respektive)
Så, Lupus Alba eller något sådant ska det vara, med reservation för mina knackiga böjningar. [profil]Mekanurg[/profil] kanske kan ge ett handtag?

Äh, jag vet inte.
Inte jag heller. Jag har i själva verket ingen fucking aning. Men allt som finns började som en dröm, så det är lika bra att försöka.

/Feliath - kandidat betyder på ungefär samma sätt "purpur", för att de som försökte bli invalda i senaten brukade bära röda togor i valtider, vill jag minnas

Foggmock

Myrmidon
Re: Redrum

Vit heter Blanco på latin, jo.. fransmännen har ju såklart stulat den. :gremsmile:

Rollspelande skall vara impulsivt och spontant.

Jag har funderat på att starta en IRC-kanal där man hänger och kanske bara idlar, men där man är in charachter hela tiden, som komplement till rpgonline. Problemet blir väl att få dit folk, då inte alla är jättepositiva till internetrollspelande. PBF har jag svårt för, likaså egentligen den formen jag nyss föreslog. Fick lite bränd näsa av syskonskapets rollspelschat när jag testade på den. Har man ett par spelledare kan jag dock tänka mig att det kan bli skitbra.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Redrum

Jag har funderat på att starta en IRC-kanal där man hänger och kanske bara idlar, men där man är in charachter hela tiden,

det verkar som en cool, dock mycket nördig, idé
den kan man stödja

Foggmock

Myrmidon
Det är bara att fråga!

Antingen får du ett trevligt "Sök!" (eller passande länk till sidor utanför rollspel.nu) slängt i ansiktet, eller så får du bevittna två stycken forumsrävar som diskuterar och bråkar och flejmar som så många gånger förr. Fast du har såklart inte sett det innan.

Rising

Vila i frid
Re: Måste bara påpeka en vansinnigt viktig pryl [OT]

Känner du överhuvudtaget till den?
Njaej, jo, nja, jag har aldrig sett den förklarad utförligt, men jag har nog kommit i kontakt med den tidigare, ty jag kände igen mig när jag började läsa artikeln du länkade till. Det jag får problem med den modellen är att dess definitioner på Simulationism och Narrativism är rätt grötiga och går in i varandra. Själv vill jag hålla dem isär på ett annat sätt än vad som framgår i den artikeln.

(Problemet tror jag var att man försökte få in en tillräckligt stor del av den befintliga rollspelshobbyn i narrativism-kategorin, vilket gjorde att den klämdes ihop med simulationism-kategorin. Jag tycker att en del nya rollspel (Munchaussen, t.ex) breddar perspektivet på vad rollspel är och således gör att man kan definiera denna tredje, berättande kategori så att den inte inkräktar på simulationismens område. Det kommer visserligen betyda att de flesta rollspelare som är uppvuxna på DoD inte kommer känna igen sig särskilt mycket i min definition av detta samberättande, men det ska förstås inte få hindra arbetet med den teoretiska modellen)

Tack för läsningen dock. Mycket trevligt, även om jag tycker det är lite synd att den spelmässiga biten av rollspelandet måste framställas på ett så koboldigt sätt (jag antar att författaren inte gillar gaming-delen själv). Jag ser hellre att man visar hur man kan använda spelmässigheten för att få fram en lika riktig, hudnära och inlevelsefull upplevelse som det bästa tänkbara rollgestaltandet, och en lika tät, dramaturgisk stämning som med det bästa samberättandet.

Dimfrost

Special Circumstances
Du har så jävla fel!

Kul att du är tillbaka, förresten. :gremlaugh:

Men alltså, följande citat känns bara fel:

Nåja, hellre än bra är ett vackert valspråk. Och om vi går in i en kreativ era (som skiljer sig från skräpet i rollspelsmakarforumet) så blir jag glad.
Vad är skräp? Vad är kvalitet?

Regler avhandlas ofta, det är sant. Visst postas det många stridssystem som är ganska lika varandra, men står utvecklingen verkligen stilla för det? Tvärtom, anser jag. Man läser gamla inlägg och nya svar, plockar några guldkorn här och där och förbättrar sitt system steg för steg. En vacker dag är det kanske rentav så bra att det kan betraktas som klart. Mitt senaste inlägg om vapenvärden gav en massa idéer som ledde in mitt stridssystem på ett nytt spår, till exempel.

Så vad är det för sorts kreativitet du efterlyser, egentligen? Alla trådar kan inte vara lika lysande som den första Staden-tråden, även om man kanske skulle kunna önska det. Näe, du får nog ta och precisera lite hur du menar. Annars känns det bara som om du provocerar för provocerandets skull.

/Dimfrost

EDIT: fixade länken, samt filade på någon formulering

Vitulv

Jaså! Jag kanske skulle ta och sä..*censur*

Vad är skräp? Vad är kvalitet?
Skräp = regeltjafs, tradiga beskrivningar av världar som skall vara annorlunda men bara är konstiga. Sådant jag tycker är ointressant helt enkelt.

Så vad är det för sorts kreativitet du efterlyser, egentligen?
Saker som gör att jag stannar upp och tänker, [/i]"Hey! vad coolt, det där skulle jag också vilja göra!"[/i].

Jag läste om ett äventyrsupplägg i ett inlägg för länge sedan. Jag kommer inte ihåg vem som skrev det eller i vilket av forumen. Men det gick ut på att rollpersonerna hade minnesförlust och att de då och då fick dra lappar ur en skål för att få tillbaka sina minnen. Det var coolt (mycket coolare än min förkortade sammanfattning av det). Det här var också jävligt ballt.

Annars känns det bara som om du provocerar för provocerandets skull.
Äh, sådant sysslar inte jag med. Det trodde jag du visste.

/Vulf

Dimfrost

Special Circumstances
Nja, nästan.

Skräp = regeltjafs, tradiga beskrivningar av världar som skall vara annorlunda men bara är konstiga. Sådant jag tycker är ointressant helt enkelt.
Jag tycker det är spännande när regler utvecklas. Alltför många kommersiella spel använder sig av regler och tankegångar som kändes nyskapande 1985. Kolla bara på DoD6. Den främsta skillnaden mot DoD2 är att reglerna blivit krångliga och oöverskådliga, och tappat den lilla enkelhet som trots allt fanns. Regler som bygger på diskussioner, och som verkligen utvecklats, är alldeles för sällsynta. Därför tycker jag regeldiskussioner ska uppmuntras, och inte tryckas ner.

Och det är klart att du inte gillar det du tycker är ointressant. Det är liksom innebörden, ju. :gremsmirk:

Saker som gör att jag stannar upp och tänker, "Hey! vad coolt, det där skulle jag också vilja göra!".
Såklart man vill se mer av sånt! Storugglas Rysslandsinlägg, till exempel, tycker jag var ruskigt intressant. Visst, du kan ha en poäng med att det borde vara mer vilt konceptspånande. Saken är ju den att de bra koncepten växer vidare, och utvecklas, och då är det helt plötsligt saker som stridsregler som är intressanta. Det hör till sakens natur.

/Dimfrost

Troberg

Sinister eater
Utan att avslöja för mycket så tror jag att jag har en godsak på gång. Inte riktigt redo än, men om några månader kanske...