Nekromanti Jaha, nu skrev jag visst ett litet spel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eller egentligen gjorde jag väl inte det helt och hållet, utan tog mitt gamla snapphanespel och hamrade om det till något som handlade om lågfantasyäventyrare, med mindre fokus på axelbredd. Resultatet blev två sidor smått OSR- och Apocalypse World-inspirerade regler med ett löjligt namn. Säg gärna vad ni tycker.

Attachments

Kräkla

Veteran
Förmindel så, jag tycker det ser ganska kul ut? Men detär inte mycket till spel tillagt om man säger så så att på många ställen blir ju man tvugnen att använda D&D iallafall. (Eller i mitt fall D&D då, antagligen Eon för andra ellerså? :p)

Däremot så talangerna tyckte jag mycket om, detsom jag tyckte allra bäst om var att backstabben låter en bara döda nån utan att slå eller sånt fjams, också så tyckte jag om att det fanns en talang för att se bra ut vilket annars folk verkar vara konstigt emot, som att det vore fel att erkänna att man kan se bra ut och ha nytta av det?
Inte heller så tror jag att det var sammanträffande att den biten som jag gillade bäst är ungefär halva spelbladet, utan egentligen kanske så skulle jag vilja se dom talangerna som en ny regelval till D&D basic?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Vad tycker du behöver läggas till?

(Jag är också medveten om att det inte är tillsnyggat alls, jag skrev hela alltet idag och orkade inte göra det fint.)

Kräkla

Veteran
Gärna så hade jag sett nånslags spelvärld, kanske är det bara som jag är konstig menjag tycker nog att det är enklare att ändra värld om det redan finns en. Det syns pånåttsätt tydligare vilka regler som är på grund av spelvärlden, eller nåt... (Och det också ar ju ganska så många regler som kan vara kul att ha, som exempel i D&D så är ju domänreglerna och alla encountertabellerna såna och hur man slumpar en dungeon.)

Också exempel på värden för monster och NPCer för det tycker iallafall jag att jag har svårt att bara se så, hur dom ska vara. Får en jätten ha 8 i Stål? Kan man hyra hejdukar och isåfall hur mycket kostar dom? Det också kopplar till att jag nog gärna hade haft en bättre utrustningslista, jag förstår ju att det är minst delvis med vilje som det inte finns nån sån tabell men...

Också så vill jag har reglerna för utomhusäventyr :gremgrin:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Bristen på (uttalad) spelvärld är medveten. Jag skulle gärna ha med monster och så, men helst ingen tydligt beskriven värld med karta och så. Bättre att antyda genre och saker som finns i det här fallet. Även en utrustningslista hade varit trevligt att lägga till i händelse av mer utrymme.

Regler för utomhusäventyr finns ju! Ja, eller talangen Hunter i alla fall. :gremlaugh:

RasmusL

Champion
Hade det funnits en spelvärld hade jag inte läst igenom det. Ingen spelvärld tack.

Cool! Jag får en bild av vad jag vill göra med spelet genom att läsa systemet men jag hade gärna sett mer in-your-face-evokativa formuleringar, just nu är det lite för "insert your own setting" för min smak.

Jag diggar merparten av dina flaws stenhårt! Bara utifrån de valen känns det som att man har tillräckligt med stoff för att bara ösa igång. Några av dem känner jag dock inte lever upp till de andras standard och då främst de som jag personligen upplever talar mer till mekaniken än till fiktionen. Med "men varför är du..?"/"hur kom det sig att..."/"vem har orsakat..."/etc-frågor kan man givetvis få dem att bli en cool grej men följande var de enda som inte ögonblickligen gav mig en bild av awesomeness:

Crooked, Godless, Maimed, Sickly

Behöver man verkligen "Conflicts" när man har Helping/Hindering?

Annars: Grymt!

Kräkla

Veteran
Bristen på (uttalad) spelvärld är medveten. Jag skulle gärna ha med monster och så, men helst ingen tydligt beskriven värld med karta och så.
För alla del, dock så kan ju som sagt också många regler vara ensorts delar av en spelvärld.

Förövrigt också så finns ju det kartor i Rule Cyclopedia över "den kända världen" också men då så har dom inte mycket beskrivning till, jagtror att ifall man har helt utan beskrivningar så kan såna kartor vara en kul hjälp för att hitta på spelvärld själv. Hur svårt liksom är det att strunta i en karta?

Möller

Hubert Hortlax
Jag tycker det såg fungerande ut. Gillar särskilt hur man slumpar fram egenskaper.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag skrev en andra version, utökad med lite mer fluff (dock ingen riktig värld), värden för saker man kan träffa på och lite text riktad till spelarna och spelledaren om vad man ska göra, plus lite allmän korr.

Kräkla

Veteran
Det här tyckte jag att det var ett uppsving av bara den! :gremshocked: Framförallt så tycker jag att det är jätteavändbart med exempelmonstrena, det blir mycket lättare att göra egna då, och med spelvärldbiten faktiskt. Många här verkar itne tänka så men förmig så hjälper det att fatta reglerna och hur man ska tolka dom mycket mer än att någon bara säger rakt uppochner att "såhär tänkte jag när jag gjorde speler".

Sen en sak som inte är så relevant kanske egenligen är att fonten på spelnamnet var jättesnygg tycker jag! :gremcool:

Mundo

Myrmidon
Svarte faraonen said:
Jag skrev en andra version, utökad med lite mer fluff (dock ingen riktig värld), värden för saker man kan träffa på och lite text riktad till spelarna och spelledaren om vad man ska göra, plus lite allmän korr.
Beskrivningen du har gjort på referee är så klockren. Den borde fan stå på wikipedia om man söker på "Storyteller" eller "Gamemaster".