Nekromanti Jaha...

Gullbrandson

Veteran
... jag har nu suttit och ögnat igenom en del trådar här och jag måste medge att jag är lite förvirrad.

För det första hade jag ingen aning om att jag fortfarande arbetar för Neogames. Att få reda på det på det här viset är lite märkligt. Jag menar man tycker ju att jag borde ha kommit ihåg att jag skulle medverka i EON III, eller hur? För de som undrar så har jag inte gjort en enda illustration för Neogames de senaste 2 - 3 åren, sen det senaste inlägget jag lade upp här faktiskt.

Mitt sista jobb för dem var Legender & Hemligheter och jag har som sagt inget minne av att ha gjort något annat åt dem efter det, så det här kom som en liten överaskning minsann. Där ser man vad man kan missa om man inte är här inne och kikar då och då ( vilket jag inte har gjort ). Tack vare en liten pippi som visslade till i min örongång så fick jag reda på det här.

De bilder som någon uttryckte sig om att det ser ut som om man har tagit en sämre illustratör och satt honom på att kludda av mina original- bilder stämmer rätt bra tror jag. Jag har inget med det här att göra över huvudtaget och tänker inte ta åt mig någon som helst "credit" för denna bok, även om de råkar ha satt mig som en av huvudillustratörerna. Dessutom har de tagit med bilder som inte är köpta av dem utan snarare av Computer House som skulle sätta ihop ett dataspel av Eon. De bilderna är utefter beställning av dem, inte Neogames. Att de plötsligt har dykt upp här i denna utgåva är lite märkligt eftersom jag vid då rådande tillfälle faktiskt frågade Computer house om jag kunde få tillbaka de bilder jag hade gjort åt dem ( originalen alltså ) och fick svaret att de inte visste vart de hade tagit vägen. Nu vet jag.

Det är illa nog att de har fräckheten att republicera bilder som jag för länge sedan har gjort åt dem ( framför allt med tanke på att de inte är representativa för vad jag gör idag ) utan att ens tillfråga mig om det är ok att göra detta, jag har dessutom inte fått betalt för det heller. Och de till och med manipulerar mina original- bilder vilket jag deffinitivt aldrig hade gått med på att någon annan skulle ha fått göra. Det måste dessutom tilläggas att de bilder de har köpt av mig är för engångstryck enbart, inget annat. Och framförallt de bilder som jag har gjort på eget bevåg, för mitt egna höga nöjes skull. Så vad ni än tycker och tänker om den nya modulens illustrationer så är de en bluff när det gäller min så kallade delaktighet i det hela eftersom jag inte har haft något som helst att säga till om. Den enda kontakt jag har haft med dem på senare år är att de ville att jag skulle göra den nya Alver- modulen åt dem, vilket jag svarade "kanske" på... det var ingen invit att bete sig så som de har gjort här. Det fanns inget som helst medgivande någonstans under den konversationen.

Så för de som har undrat en smula över det här så hoppas jag att det har klarnat lite för er. För mig å andra sidan så fattar jag faktiskt inte varför de tar till sådana här fula knep för att förhöja sina produkter. Om de inte har tillräckligt med duktiga illustratörer så är det deras problem, inte mitt och skulle gärna se att jag hädanefter helt lämnades ute från deras produkter. Men det kan väl jag bara glömma antar jag...

/MiG

Mask_UBBT

Hero
Först och främst:
Dels eftersom Gullbrandson är den första rollspelsillustratören jag verkligen kommit ihåg namnet på, och som desstuom fick mig att våga på att bläcka bilder, så blir jag förbannad när jag hör det här. Dels så är det även för att jag själv känner igen det något, även om situationen och omfattningen varit annorlunda. Det är ett oerhört oskick att använda någons alster utan deras vetskap. Å andra sidan vet jag inte hurpass nytt det här är för Neogames, hur är det med framsidorna, egentligen? Och hela den gamla Mundana-boken är ju full med moddade Corel-Graphics-foton, är det samma sak där?

Varförs skulle de göra något sådant, då? Tja, jag slänger iväg en vild gissning och säger att de helt enkelt inte hade pengar nog till bilder av samma kvalité, de är trots allt bara ett svenskt rollspelsföretag, och försäljningen på deras två flaggskepp, Eon och Neotech, verkar ha stagnerat vid det här laget. Fast det är bara min utomstående tolkning. Hursom är den logiska slutsatsen då att spara in pengar på alla sätt, och om de skulle frågat dig, Gullbrandson, så skulle de så klart riskerat att sitta med behov av en massa nya, fina bilder till sitt spel.

Det gör det dock inte rätt. De kunde ju bara snackat med mig istället, jag är billig. :gremgrin:

Nå, nu har jag fått det ur systemet. Vidare, nu när Gullbrandson är på plats och allt så kan jag passa på att fåga två saker som jag velat fråga honom ett tag:

1. En allmänyttig fråga: Varför har du inget galleri eller dylikt? Eller, tja, du hade inte det senast jag kollade.

2. En lite mer direkt fråga. I en intervju i Codex någon gång i tidernas begynnelse(eller i alla fall Codex') så nämnde du att alla som vill satsa seriöst på illustratör...skap... borde inverstera i en motordriven suddpenna med roterande spets. Jag har letat efter en sådan ganksa länge nu, skulle du kunna vara ett riktigt hygglo och säga vart du fick tag på din, eller ännu bättre: var jag kan få tag på en?

/Mask - Peace out

Krille

Super Moderator
Motorsudd

"Jag har letat efter en sådan ganksa länge nu, skulle du kunna vara ett riktigt hygglo och säga vart du fick tag på din, eller ännu bättre: var jag kan få tag på en?"

Matton-butikerna (http://www.matton.se) har sådana i sin katalog och förmodligen i sin butik också. Mojängen heter "Skyliter".

Pendragon

Swashbuckler
Det där var ju ett jäkla oskick faktiskt. Om de har brutit mot någon överenskommelse kan det väl vara så att de blir skyldig dig ersättning för bilder de använt, eller? Åtminstone för att de pissat över några av dina bättre gamla alster genom att släppa loss en schimpans med tuschpenna på dem. Verkligen trist.

Ytterligare en trist grej är att Neogames verkligen inte hade behövt sjunka så lågt. Nu när Hellerviks orginal börjat lysa med sin frånvaro är illustrationernas kvalité helt ok. Både Alf Svensson och Kim Vässmar är fullt kompetenta tecknare. Nytillskotten i Eon 3 (jag vågarinte uttala mig om vem som gjort vad) är också klart godkända. Så desperata att de behövde mygla till sig gmla MiG-bilder kan jag inte förstå att de var.

Vad exakt var din överenskommelse med Neogames? Om de haft tillåtelse att använda bilderna i Eon 2 innefattade det då eventuella nytryck? Är det i så fall ett sådant kryphål de använt till Eon 3 (som i det här fallet är tämligen krystat att kalla för ett nytryck).

Nåja, om det är till någon tröst, så uppskattade jag bilderna du gjort. De står sig fortfarande. Det ger förvisso ingen peng i plånboken men en hyllning har du åtminstone gjort dig förtjänt av. Utöver det kan jag bara erbjuda dig min sympati.

Dessutom har de tagit med bilder som inte är köpta av dem utan snarare av Computer House som skulle sätta ihop ett dataspel av Eon. De bilderna är utefter beställning av dem, inte Neogames. Att de plötsligt har dykt upp här i denna utgåva är lite märkligt eftersom jag vid då rådande tillfälle faktiskt frågade Computer house om jag kunde få tillbaka de bilder jag hade gjort åt dem ( originalen alltså ) och fick svaret att de inte visste vart de hade tagit vägen. Nu vet jag.
Tja, det får väl stå för Computer House då? Hade de rätt att sälja dina bilder vidare?

De bilder som någon uttryckte sig om att det ser ut som om man har tagit en sämre illustratör och satt honom på att kludda av mina original- bilder stämmer rätt bra tror jag. [...] Mitt sista jobb för dem var Legender & Hemligheter
Öhm... det finns några Tiraker i Geografica Mundana som ser bekanta ut, men de enda som fått creds där är Hellervik(!) och Dover Publications. Sidan 131 är de på.

Den enda kontakt jag har haft med dem på senare år är att de ville att jag skulle göra den nya Alver- modulen åt dem, vilket jag svarade "kanske" på... det var ingen invit att bete sig så som de har gjort här.
Jag antar att det betyder att vi inte ska vänta oss en MiG-illustrerad Alver-modul? :gremtongue:

För mig å andra sidan så fattar jag faktiskt inte varför de tar till sådana här fula knep för att förhöja sina produkter. Om de inte har tillräckligt med duktiga illustratörer så är det deras problem, inte mitt
Jo, som jag nämnde ovan så är det det konstigaste. De har tillräckligt med duktiga tecknare ju.

/Joel - ganska förvånad

G

Guest

Guest
Hoppla!

Det här låter ju oerhört intressant också och jag tycker framför allt att det ska bli intressant att se vad Neogames har att säga om detta.

Så, Carl-Johan och/eller Marco - när får vi erat svar på detta?

Carl Johan Ström

Swordsman
Neogames äger bilderna

Så här ligger det till:

Neogames har och kommer självklart att använda de bilder vi köpt rättigheterna till. Oavsätt om det är bilder som vi direkt beställt eller bilder som vi har rättigheterna sedan han var anställd på Computerhouse. Alla MiG-bilder i EON III har vi exklusiva och obegränsade rättigheter till. (Computerhouse arbetade under licens av Neogames.)

Michael har betett sig ganska divigt de senaste åren. Tyvärr måste jag säga, eftersom vi verkligen vill att han skall komma ombord igen. Dock har jag inte mycket hopp om detta. Men han är ändå välkommen. Troligen är det på det personliga planet mellan mig och Michael det skurit sig. Under de åren Michael arbetade för oss gjorde jag verkligen allt för att han skulle vara nöjd och producera bra bilder.

Kanske skulle han kunna arbeta bättre med Petter eller någon annan på Neogames -- vad vet jag...

Michael får ta "kred" eller inte. Vi anger alltid vem som medverkat i våra böcker. Det är något som vi kommer fortsätta med. Inte mycket att diskutera heller.

Tristaste av allt är att Michael inte kontaktar oss först! Att gå ut offentligt med smutskastning leder absolut ingenstans och gör mig dessutom ledsen...

Tack för ordet, det var allt jag kommer att säga i detta ärende.

MVH
Carl Johan Ström
- Som under närmast idéella förutsättning kämpat i många år för att göra de bästa möjliga rollspelsprodukterna.

G

Guest

Guest
Smutskastning?

Hej!

Michael går inte till personligt angrepp mot någon person i sitt inlägg. Han kritiserar Computerhouse och Neogames. Att du sedan går i ditt inlägg på direkt personangrepp genom att kalla honom divig kanske inte är så lysande.

Liknande debatter går inte att hålla på en jämn nivå. Det kommer alltid att bli fel åt det ena eller det andra hållet. Men om det kommer att skrivas mer i den här tråden hoppas jag att vi kan hålla de diskussionerna på en saklig nivå utan att sänka oss till "sandlåde-nivå".

Sen kan man tycka att det var intressant att Michael valde att ta upp det här och inte med er direkt men gjort är gjort. Eftersom han valde att ta upp det här är jag och säkerligen andra tacksamma över att du svarade här så att vi fick se din/Neogames sida av saken.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Neogames äger bilderna

"Neogames har och kommer självklart att använda de bilder vi köpt rättigheterna till. Oavsätt om det är bilder som vi direkt beställt eller bilder som vi har rättigheterna sedan han var anställd på Computerhouse. Alla MiG-bilder i EON III har vi exklusiva och obegränsade rättigheter till. (Computerhouse arbetade under licens av Neogames.)"

Om ni nu har exklusiva och obegränsade rättigheter till bilderna varför har då någon annan fått rita av dem åt er? Låter rätt onödigt.

"Tack för ordet, det var allt jag kommer att säga i detta ärende."

Tråkigt, då detta är en synnerligen intressant fråga, vare sig man är ett Eon-fan eller ej.

"Som under närmast idéella förutsättning kämpat i många år för att göra de bästa möjliga rollspelsprodukterna."

Fast säg det svenska rollspelsföretag som inte befunnit eller befinner sig i samma sits? Jag förstår inte riktigt vad det har med saken att göra.

Big Marco

Läskig

Om ni nu har exklusiva och obegränsade rättigheter till bilderna varför har då någon annan fått rita av dem åt er?

Ritat av? Syftar du till att de är laverade eller vad?

walium

Ganska töntig, faktiskt

"Ritat av? Syftar du till att de är laverade eller vad?"

Jag känner inte till den tekniska termen och har faktiskt inte heller bläddrat i Eon III. Men flera personer här på forumet har pratat om att bildernas kvalité har förändrats som om de kopierats av någon mindre skicklig tecknare. En åtgärd som knappast borde vara nödvändig eller?

Gullbrandson

Veteran
Re: Smutskastning?

Jag tog upp det här därför att klockan var runt 23- tiden igår kväll. Jag blev inte glad över vad jag läste och kände samtidigt att jag kanske borde förklara vissa saker för de som undrade här. Det var allt. Är jag divig för det?

Angående divighet:

För de som kanske tror att jag anser mig vara den bästa och mest oumbärliga illustratören i rollspels- Sverige så har ni fel. Jag tror inget speciellt om mig själv eller mitt tecknande. Jag vet att jag är hyffsat bra på det jag gör, vore konstigt annars med tanke på alla år jag har lagt ner på det och jag är inte blind. Jag kan själv se att en del grejer jag sätter ihop är bra. Men det är för min egen del det gäller. I kontrast till andra tecknares verk så anser jag inget speciellt. Peter Bergting till exempel är betydligt duktigare än vad jag är och det finns troligtvis fler som är det. Om nu detta är vad som menas med divighet så kände jag att jag borde säga min mening om det. I övrigt är det ni spelare som avgör i slutändan och jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om det. Jag gör det jag gör oavsett.

G

Guest

Guest

Hej Michael!

Jag tycker, rent personligt, att det var bra att du tog upp det här. Då fick vi andra se saken från din sida och inte bara från Neogames sida (att du enligt creditsen var en av illustratörerna). Vi har fått se CJS svar på det hela och nu är det upp till oss som konsumenter att läsa och begrunda.

Jag har aldrig skrivit att jag anser att du är divig, tvärs om, du tillhör en av mina favoriter. Att du är divig är CJS uttalande och det får stå för honom. Jag påpekade bara det opassande i att använda sig av dylika kommentar.

Gullbrandson

Veteran

Ja jag vet att du inte sade det. Jag orkade helt enkelt inte lägga in citeringar. Tack för ditt gillande dessutom. Jag menade inte från första början att folk skulle sluta köpa Neogames produkter. De som vill köpa dem ska naturligtvis göra det.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Ord mot ord ...

Det jag tycker är intressant med allt det här är att du och CJS har olika uppfattning angående publiceringsrätten till bilderna.

Om jag tolkade dig rätt hävdar du att du överlåtit rättigheterna för en (1) publicering, medan CJS å sin sida hävdar att de har »exklusiva och obegränsade rättigheter« till bilderna ifråga.

»Exklusiva« betyder inte så mycket i sammanhanget – det betyder ju bara att ingen annan får publicera bilderna. Det intressanta är ju vad som menas med »obegränsade«.

Så vitt jag vet kan man aldrig avtala bort upphovsrätten. Upphovsmannen är upphovsman oavsett vad som hänt med publiceringsrätten. Men får man bearbeta verk på det vis som tycks ha skett här? Får man förändra dem utan upphovsmannens medgivande?

Om inte annat så illustrerar detta vikten av att ingå skriftliga avtal så att det inte råder någon tvekan om vad som faktiskt gäller.

Gullbrandson

Veteran

Har nu talat med Carl Johan. Samtalet var civiliserat på båda sidor och vissa saker som jag har gjort fel samt det som han har gjort fel har rensats en del. Vi får se vad som händer framöver. Kanske jag dyker upp igen.

Phelan

Hero

Hrrmm. Det är ju bra att ni har lyckats tala ut och så. Får dock erkänna att den där fascinationen för vardagsdramer trots allt gör att nu när ni ändå har börjat göra det offentligt skulle kunna säga hur det egentligen låg till? Som åskådare har man ju bara sett att ni uppenbarligen har, eller har haft, två olika versioner av vad som skett...

Mvh / Phelan

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Härligt vuxet! ...

Skönt att ni har rett ut saken på ett vuxet och ansvarsfullt sätt. (Hmm ... det tycks inte finnas någon o-ironisk graemlin, så jag får väl helt enkelt skriva att jag är fullständigt o-ironisk.)

Kudos till både dig och CJS för att ni talar med varandra i stället för att spekulera, sprida rykten och skapa missämja.

Jag känner människor som vägrat tala med varandra på tiotals år, bara pga. ett missförstånd kring något som från början var en skitsak.

Gullbrandson

Veteran

Jag kan bara säga att vi båda har betett oss ganska korkat och barnsligt åt. Jag har varit ansvarslös som illustratör vilket Carl johan har reagerat på och det kan jag förstå. På den tiden hade jag dessutom fullt upp med ett annat vardagsjobb som innebar 40 - 60 timmar eller mer i veckan och det var inte så smart av mig alltid att ta vissa jobb då med tanke på ev. pressad deadline och dylikt eftersom jag faktiskt inte hade tid att utföra dem. Jag var yngre och dummare dessutom så... De punkter som Carl Johan har felat på ( vissa har jag redan tagit upp) är något som ni får vända er till honom om. Jag hänger ogärna ut honom här. Min kritik jag har kommit med här har varit riktad mot företaget, inte honom som person och det sätt som vi har visat varandra har nog som han själv sade varit på ett mer personligt plan. Alltså är det en sak mellan honom och mig. Om Carl Johan väljer att säga något om det är det hans ensak. Jag kan bara säga att det är bra att vi har haft kontakt med varandra igen och det kommer troligtvis bara att bli bättre hädanefter.

Ps. Det var inte meningen att det skulle bli ett drama Ds.

Helmgast

Anledningen till laveringen var att man ville åstadkomma konsekvens genom att alla bilder är i gråskala. Jag tycker det blev rätt bra, men någon konstkännare är jag ju inte.

Helmgast
Gullbrandsonalver vore mumma

Vore helt klart en befrielse om du dyker upp igen inför Alver - Sångarns ätt. Hoppas verkligen ni vill samarbeta med varandra igen. De bilder som gjordes till Legender & hemligheter samt Eon II (några sjukdomsbilder bland andra, de var ganska få vill jag minnas) är mycket bättre än de bilder som fanns i bland annat Alver och Krigarens väg (lite för grådassiga, kan bero på tryckeriet).

Helt enkelt, mer Gullbrandson och fred för Neogames.