Nekromanti Jakt på samlingsnamn eller behöver vi indelningen

MrG

Swashbuckler
Finns det ett accepterat samlande namn på:
Lajv/rollspel?

Och när gränserna är snåriga, behöver vi skilja på lajv, bordsrollspel, trad., indie, friform, impro?

Så frågorna först, allt grundar sig i lite tankar efter att märkt att lajvarna mer och mer börjat friforma och det som verkligen ställde tanken på sin spets var Arvidos tankar om att inspireras av impro. Behöver vi skiljda begrepp? Vad fyller det för nytta med indelningarna? Och vad skulle kunna vara ett samlingsnamn?

-Gunnar (som sysslat med allt och ser det som rätt mycket samma sak med variation, mer lik varandra än olika sorters fotboll :p)

quisling

Warrior
Rollspel och lajv/levande rollspel duger väl som separata kategorier? Ett samlingsnamn på så olika verksamheter vet jag inte vad man ska ha till?

Övriga indelningar ger väl mest upphov till svåra gränsdragningar som vi egentligen inte har nytta av - se till exempel trådarna här på forumet om vad "indierollspel" är egentligen. Det blir som med metallscenen, där band mycket väl kan introduceras som "Destruktiv, benhård jävla Grind-Döds-Crust", vilket iofs är träffande gällande Rotten Sound, men vem fasen vet vad som eg. menas utan att ha hört bandet (spelat spelet, i vårt fall)?

MrG

Swashbuckler
Quisling said:
Rollspel och lajv/levande rollspel duger väl som separata kategorier? Ett samlingsnamn på så olika verksamheter vet jag inte vad man ska ha till?
I så fall, var går gränsen mellan dessa verksamheter?

-Gunnar (som har en mordgåta för upp till tolv pers, med spelledare och sittandes runt ett bord, är det lajv eller rollspel?)

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
MrG said:
Finns det ett accepterat samlande namn på:
Lajv/rollspel?

Och när gränserna är snåriga, behöver vi skilja på lajv, bordsrollspel, trad., indie, friform, impro?

Så frågorna först, allt grundar sig i lite tankar efter att märkt att lajvarna mer och mer börjat friforma och det som verkligen ställde tanken på sin spets var Arvidos tankar om att inspireras av impro. Behöver vi skiljda begrepp? Vad fyller det för nytta med indelningarna? Och vad skulle kunna vara ett samlingsnamn?

-Gunnar (som sysslat med allt och ser det som rätt mycket samma sak med variation, mer lik varandra än olika sorters fotboll :p)
Samlingsnamnet är väl egentligen rollspel, med undergrupperna bordsrollspel och levande rollspel?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Vitulv said:
Samlingsnamnet är väl egentligen rollspel, med undergrupperna bordsrollspel och levande rollspel?
Det är så jag tänkt på det också. Sen håller sig alla inte nödvändigtvis så tydligt till nån av de här båda utan vi får undergrupper där man blandar dem i olika utsträckning, typ hoppa-upp-å-skrika-rollspel och sängkammarrollspel (som har väldigt märkliga regler och komplexa sociala kontrakt), osv.

Alla aktiviteterna är ju otvivelaktigen rollspel dock.

MrG

Swashbuckler
EvilSpook said:
Wiki

//EvilSpook
Just varför vi kanske skulle behöva ett annat samlingsnamn, en det tycker jag passar in, men när man kommer till terapin och sexuella rollspel känns det som det inte är undergrupper under samma sak. Lite varför jag postade frågan, jag och en vän hade diskuterat fördelen med ordet Lajv framför Rollspel när det bland annat gällde friform. Lajv har inte massa annat det förknippas med... Sedan kan det vara hopplöst att introdcuera något nytt namn.

Helst skulle jag nog kalla allt för Rollspel, men det har jag fått så mycket mothugg för tidigare här (som när man sagt att friform, systemlöst eller lajv skulle vara rollspel).

-Gunnar (rollspelare i de flesta lägen)

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
MrG said:
Helst skulle jag nog kalla allt för Rollspel, men det har jag fått så mycket mothugg för tidigare här (som när man sagt att friform, systemlöst eller lajv skulle vara rollspel).

Haters be hatin'. Det innebär inte att man behöver bry sig särskilt mycket om det. Dessutom känns det som om motståndet mot en bred definition av rollspel har dött av lite nuförtiden, kanske för att det blivit mer etablerat med vitt skilda spel som likafullt odiskutabelt ingår under "bordsrollspel" (indierörelsen, hypergamism, etc).

Ram

Skev
Bobby Magikern said:
MrG said:

Haters be hatin'. Det innebär inte att man behöver bry sig särskilt mycket om det. Dessutom känns det som om motståndet mot en bred definition av rollspel har dött av lite nuförtiden, kanske för att det blivit mer etablerat med vitt skilda spel som likafullt odiskutabelt ingår under "bordsrollspel" (indierörelsen, hypergamism, etc).
Jag tror att det största problemet har varit runt impro-teater egentligen. De flesta lajv och systemlösa spel har någon form av regler som de flesta verkar vilja ha för att få till spelet i rollSPEL.

MrG

Swashbuckler
Ram said:
Jag tror att det största problemet har varit runt impro-teater egentligen. De flesta lajv och systemlösa spel har någon form av regler som de flesta verkar vilja ha för att få till spelet i rollSPEL.
Och impron skulle vara regellös?

-Gunnar (som tycker impro oftast är väldigt teknikstyrt, tacka vet jag Comedia Dell Arte)

Ram

Skev
MrG said:
Ram said:
Och impron skulle vara regellös?

-Gunnar (som tycker impro oftast är väldigt teknikstyrt, tacka vet jag Comedia Dell Arte)
Ja. Med betoning på "skulle vara".

Nässe

Myrmidon
Impro har väl mängder av (bra) regler? Eller vad menar du? Pratar ni om improvisationsteater eller improviserat rollspel?

Finns det fortfarande rollspelare som tycker att andras rollspelande inte ska få kallas för rollspelande?

Känns som att termen rollspel i dagsläget är tillräckligt kommunicerande för att fungera bra...

Ram

Skev
NilsH said:
Impro har väl mängder av (bra) regler? Eller vad menar du? Pratar ni om improvisationsteater eller improviserat rollspel?
Det finns många olika former av improteater också och de som de flesta verkar ha vänt sig emot är den helt öppna, fria och regellösa improvisationen och om det skulle vara rollspel eller ej.

NilsH said:
Finns det fortfarande rollspelare som tycker att andras rollspelande inte ska få kallas för rollspelande?
Självklart. Det är en fråga som engagerar och som många försöker kategorisera av olika anledningar. Om det lyckas... Finns det delade meningar om.

MrG

Swashbuckler
NilsH said:
Tydligen:
Quisling said:
Speciellt som jag kom in på ämnet att lajv och rollspel har flytit än mer ihop via friform.

-Gunnar (som är så van vid att folk kommer säga att friform inte är rollspel så jag har glömt att lyssna på om folk fortfarande ofta säger det)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
MrG said:
-Gunnar (som är så van vid att folk kommer säga att friform inte är rollspel så jag har glömt att lyssna på om folk fortfarande ofta säger det)
Tja, enstaka fall av gnällighet finns ju, men som andra påpekat - överlag är folk åtminstone här på forumet, som jag upplever det, rätt... "öppna" av sig i frågan.

Det som opponerar sig är ofta såna som tycker att "spel" i "rollspel" absolut måste betyda "spel" som i "bräd- och sällskapsspel", och de är antingen stockkonservativa (vilket gör att man inte behöver lyssna på dem) eller nykomlingar (och då kan man ha överseende).

Ram

Skev
krank said:
Det som opponerar sig är ofta såna som tycker att "spel" i "rollspel" absolut måste betyda "spel" som i "bräd- och sällskapsspel", och de är antingen stockkonservativa (vilket gör att man inte behöver lyssna på dem) eller nykomlingar (och då kan man ha överseende).
Well... Jag å min sida är ingendera, men uppskattar (inte behöver, märk väl, men uppskattar) bra definitioner. Jag vill gärna att rollspel om möjligt skall särskiljas från studentspex och fotboll för det underlättar diskussioner att vara hyfsat överens om vad man pratar om.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Well... Jag å min sida är ingendera, men uppskattar (inte behöver, märk väl, men uppskattar) bra definitioner. Jag vill gärna att rollspel om möjligt skall särskiljas från studentspex och fotboll för det underlättar diskussioner att vara hyfsat överens om vad man pratar om.
Upplever du att folk landar ihop fotboll med rollspel idag? Eller med studentspex?

Jag uppskattar också bra definitioner, men föredrar att lägga krutet där det faktiskt finns risk för missförstånd, inte där det hela mest verkar handla om att vissa vill pissa ut sitt revir.

Ram

Skev
krank said:
Upplever du att folk landar ihop fotboll med rollspel idag? Eller med studentspex?
Studentspex är manusinspirerad improvisationsteater. I fotboll så spelar du en given roll enligt ett givet regelverk men är i övrigt fri att agera som du vill. Om någon då hävdar att dessa är rollspel och det inte finns någon definition, hur säger man då att det är fel?

Jag bryr mig inte om dessa kallar sig rollspelare eller ej, jag tycker bara att det är ineffektivt när man hamnar i diskussioner liknande den som vi hade i storpratet i går där diskussionen blir intetsägande därför att man har så olika bilder av vad man pratar om.