Nekromanti Jakt på samlingsnamn eller behöver vi indelningen

MrG

Swashbuckler
Ram said:
Studentspex är manusinspirerad improvisationsteater.
I vissa sämre spex kanske... Var försiktig med hur du definierar spex, det är viktiga saker ;-)

-Gunnar (skulle här hänvisat till Spexets definition, men sidan var visst under omkonstruktion)

Ram

Skev
MrG said:
I vissa sämre spex kanske... Var försiktig med hur du definierar spex, det är viktiga saker ;-)

-Gunnar (skulle här hänvisat till Spexets definition, men sidan var visst under omkonstruktion)
Ber ödmjukast om ursäkt. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ram said:
Studentspex är manusinspirerad improvisationsteater. I fotboll så spelar du en given roll enligt ett givet regelverk men är i övrigt fri att agera som du vill. Om någon då hävdar att dessa är rollspel och det inte finns någon definition, hur säger man då att det är fel?
Varför känns det så viktigt att berätta för personen att den har fel?

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
krank said:
Varför känns det så viktigt att berätta för personen att den har fel?
För att etablera en hackordning och övertyga alla om att du är ett bättre kap.
På så sätt säkerställer du att det är just du som kommer fortplanta dig och föra dina förtryckargener vidare. :gremlaugh:

//EvilSpook

krank

Ram said:
Det stod i den del som du valde att inte citera.
Alltså... Har du hamnat i diskussionen huruvida fotboll är rollspel eller inte?

Den enda gång jag kan tänka mig att en "hård" definition av rollspel skulle vara användbar är nämligen om det känns viktigt att pissa revir. "Det där är inte alls rollspel". Och sådana diskussioner är liksom aldrig konstruktiva. Hårda definitioner är klubbor man slår varandra i huvudet med.

Rollspel är dessutom mer beroende av sin historik än något konkret innehåll, vilket gör att hårda definitioner är dömda att falla. Det går inte att skapa en definition som inte på något sätt förfördelar en grupp som ser sig själva som rollspelare.

Ram

Skev
krank said:
Hårda definitioner är klubbor man slår varandra i huvudet med.
Om du har den synen på saken så förstår jag att det blir problem. Jag vill använda dem för att i möjligaste mån garantera att man har samma startpunkt och utgångsläge i en diskussion.

krank

Ram said:
Om du har den synen på saken så förstår jag att det blir problem. Jag vill använda dem för att i möjligaste mån garantera att man har samma startpunkt och utgångsläge i en diskussion.
Det förutsätter att samtliga deltagare redan på förhand varit 100% överens om definitionerna. Och, tyvärr, men så funkar inte språket. De som går med på samma definition som dig är antagligen inte de som kommer att vilja diskutera saken.

MrG

Swashbuckler
Magnus Edlund said:
Var det här en seriös fråga? Ärligt?
Ja, det var en seriös fråga.

-Gunnar (som inte förstod varför det inte skulle varit det)