Nekromanti Jaktscen som konfliktmekanik?

Zorbeltuss

Hero
Jag funderar på två kampanjer och båda kommer i viss mån ha jaktscener och det är något som jag inte sett nästan några spel göra och de spel som jag sätt göra det har gjort det med generell mekanik som inte funkat bra för syftet, visst, jag kan göra egen mekanik och jag tänker nog göra det någon gång i framtiden... men jag vill gärna ha lite exempel på spel som har bra jaktscens system enligt er först, fordonsjakt är väl huvudprio men även andra sorters jakt kan ha mycket som jag kan vara intresserad av.

/Luna Lovegood

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Både Mouse Guard och Svavelvinter har mekaniker för jakter. Dock inte för bilar ...

Zorbeltuss

Hero
Skarpskytten;n85597 said:
Både Mouse Guard och Svavelvinter har mekaniker för jakter. Dock inte för bilar ...
Och du tycker de är bra? Då får jag nog kolla upp dem.

/Luna Lovegood

Big Marco

Läskig
Luna Lovegood;n85584 said:
Jag funderar på två kampanjer och båda kommer i viss mån ha jaktscener och det är något som jag inte sett nästan några spel göra och de spel som jag sätt göra det har gjort det med generell mekanik som inte funkat bra för syftet, visst, jag kan göra egen mekanik och jag tänker nog göra det någon gång i framtiden... men jag vill gärna ha lite exempel på spel som har bra jaktscens system enligt er först, fordonsjakt är väl huvudprio men även andra sorters jakt kan ha mycket som jag kan vara intresserad av.

/Luna Lovegood
Noir har det.

Spycraft likaså.

Men det kanske bästa systemet finns i James Bond, då det har en inbyggd nerv och förväntningsångest inbyggd, tack vare ett klurigt "hur djärv är jag i jakten"-moment.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Luna Lovegood;n85600 said:
Och du tycker de är bra? Då får jag nog kolla upp dem.

/Luna Lovegood
Mouse Guard har jag bara läst, inte spelat, så den lämnar jag därhän i det följande. (Jag tror, men minns inte, om det också finns ett jaktsystem i Burning Wheel, som MG bygger på).

"Bra" är ett mycket besvärligt ord i alla mänskliga sammanhang. Svavelvinter har ett jaktsystem som är enkelt, snabbt och mycket abstrakt. Det tycker jag är bra; även om jag inte tycker att alla slika system måste byggas på det sättet (James Bonds system låter ju spännande). Men om du vill ha detaljism/simulationism ("ni är runt 30 meter efter och ser en skarp högerkurva närma sig. Låt se, ni kör i 127 km/h så det blir svårighetsgrad ...") så är det nog inget för dig.

Zorbeltuss

Hero
Skarpskytten;n85637 said:
Mouse Guard har jag bara läst, inte spelat, så den lämnar jag därhän i det följande. (Jag tror, men minns inte, om det också finns ett jaktsystem i Burning Wheel, som MG bygger på).

"Bra" är ett mycket besvärligt ord i alla mänskliga sammanhang. Svavelvinter har ett jaktsystem som är enkelt, snabbt och mycket abstrakt. Det tycker jag är bra; även om jag inte tycker att alla slika system måste byggas på det sättet (James Bonds system låter ju spännande). Men om du vill ha detaljism/simulationism ("ni är runt 30 meter efter och ser en skarp högerkurva närma sig. Låt se, ni kör i 127 km/h så det blir svårighetsgrad ...") så är det nog inget för dig.
Fast om det var det jag sökte hade jag nog hittat många spel som hade fullfyllt det, bara genom att vara simulationistiska med fordonsregler. ;)

Det jag vill ha är ett system som är mer åt känna andedräkten i nacken, att inte ha full koll på vad som händer och att ha hjärtat i halsgropen, men jag är mer än villig att titta på system som inte uppfyller detta för att se hur de löst saker också. :)

/Luna Lovegood

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Luna Lovegood;n85658 said:
Det jag vill ha är ett system som är mer åt känna andedräkten i nacken, att inte ha full koll på vad som händer och att ha hjärtat i halsgropen.
Då tycker jag nog att du ska titta på Svavelvinter, som är ett intressant system i största allmänhet.