Jag vet inte om det är mig det är fel på men för mig - iaf som SL - framstår ett system där först alla deklarerar sina handlingar och sedan alla genomför dem som att det kan bli tungrott, fr a för att man som SL måste komma ihåg vad alla har deklarerat och hur det kan interagera. Jag tror inte jag skulle orka köra en strid på det sättet om det inte är mycket få stridande inblandade.
Fullt rimligt! Jag ville mest uppmärksamma att det är något som uppstår i
hur vi förhåller oss till reglernas användning. Om det är för drygt eller det som tillförs inte känns värt det så är det ju fullt legitima skäl till varför det inte görs idag. Det enda jag kan tycka är tråkigt är att vi till slut landar i att saker "ska" göras på ett visst sätt, och vi slutar utforska alternativen.
Sen är ju
James Bond ganska minimalistiskt i praktiken. Du har tre-fyra alternativ att deklarera, så inte särskilt mycket att komma ihåg. Skriv en lapp om så krävs. Det går absolut att hålla uppe tempot i den här typen av system, om inte annat genom att respektera den ganska tydliga gräns som dras i reglerna. Alltså att spelare säger
vilken handling de tänker genomföra, och sedan genomförs de i motsatt ordning. Så idén är ju inte att du sitter i fem minuter och beskriver ingående vad du gör, utan just en snabb deklarering; "Försöker slå bort skürkens pistol med en Specific Blow!" "Skjuter Spray Fire mot Slembengt med kumpaner!"
När vi spelade 5E kunde jag exempelvis uppleva att en del spelare närmast drabbades av analysparalys när det blev deras tur, just för att det saknas något att förhålla sig till och därför måste du ta in hela striden istället. Om du redan deklarerat vad du gör så minskar det utrymmet väldigt mycket.
Synd att inte Ligan fått licensen. Tror det gått att göra kul grejer utifrån regelbeskrivningarna här även med YZ-motorn. Konceptet skulle passa spelgrupper med få/max 2 spelare också.
Tycker tvärtom att något försvinner när det är en mall som appliceras på det. Tror inte någon efterlyser ett
Apocalypse World med YZ-motorn, till exempel, och på samma sätt känner jag att
James Bond 007 helt enkelt har en rätt stark identitet precis som det är. Som minst är det ju skrivet i en tid då James Bond var betydligt mycket mer relevant som varumärke än vad det kan antas vara idag.
Men sen försvinner såklart inte det gamla spelet bara för att det kommer ut ett nytt.
Hm. Jag är lite förvirrad här. Det verkar enkelt, men jag har svårt att få grepp av hur det flyger i praktiken. Finns det ett spelexempel att bjuda på?
Jag försöker, även om jag har lite halvbråttom.
Två svindyra bilar, en med en skurk och en med en Bond, dånar fram på en serpentinväg med en idyllisk norsk fjord i bakgrunden. Bilarna är ganska jämbördiga (tar stats från en Aston Martin och en Lotus Esprit i regelboken, med Bond i den tidigare).
1. Spelledaren tänker att det börjar på avstånd Distant, för att skurken har lite försprång.
2. Dags att bjuda. Eftersom det är bilar inblandade finns ett par saker att tänka på. Bilar har en Performance Modifier som ger extra Ease Factor till slag när de väl görs. De har också ett Redline-värde, som är det lägsta bud du kan bjuda utan att drabbas av något dåligt. För en Aston Martin är det +2 och 2. För en Lotus Esprit är det +1 och 3.
Spelledaren känner orimlig anknytning till sin välskrivna SLP och bid:ar bara 6. (Startbudet är sju och du kan börja budgivningen genom att bjuda under det.)
Bond har fan svinbråttom, så går lite all-in på detta och bid:ar 2. Kan bjuda så lågt som 1/2, men 2 är Redlinevärdet på bilen. Ingen anledning att kvadda den riktigt än.
3. Bonds spelare säger att han vill agera först.
4. Spelaren väljer att göra en Pursue.
5. Budet var Ease Factor 2, och Bonds feta bil har +2. Spelledaren väljer att inte modifiera det här slaget just nu, så det ger en Ease Factor på 4. Bond har 25 i Primary Chance, vilket ger 100% att slå under. Tärningar rullas. Spelaren slår 76, vilket ger Quality Rating 4. Det här sänker avståndet ett steg, från Distant till Long.
6. Bond kan nu skjuta. Men jag måste springa och hinner inte fortsätta exemplet.