Nekromanti Japan, Tokyo...

DragonLord

Warrior
Nu kommer någon säkert att dänga mig i huvudet med sökfunktionen, men jag skriver på ändå!

Tanken är att jag ska centrera ett äventyr (möjlig kampanj?) runt Japan, med allt vad det innebär, d.v.s yakuzan, onda företag, allmänt jobbiga seder (ur rollpersonernas perspektiv) och massor av stridskonster!

Nu undrar jag givetvis om någon som frekventerar detta eminenta forum har en vision av Japan, speciellt Tokyo anno 2059?

Sorgligt nog har jag inte tillgång till Neotech Nippon. Jag letar mer efter någons skruvade version av Japan som kan tjäna som inspiration till min egen skruvade version. Däremot har jag ingenting emot Neogames syn på det hela, om någon där har lust att ge ett smakprov på hur Japan kommer se ut i framtida böcker...

Liten sak till, hur lämpligt är det att Triaderna har något inflytande på japansk mark? Lite gangsterkrig är ju alltid kul...

Så, någon som har lust att hjälpa en vilsen ronin?

DragonLord - The Japanese Intermezzo

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Triaderna i japan, hmm... det är ju ganska troligt att yakuzan och triaderna inte är så bra vänner, och det är ju mycket möjligt att dom går in och försöker ta över varandras marknader osv. men yakuzan har ju troligen ett litet övertag vad gäller stödet av lokalbefolkningen (dom ser nog hellre att man betalar beskyddarpengar till japaner än kineser) men vad hindrar triaderna från att försöka ändå?

Japan är nog i neotech-världen fortfarande teknikens mecka,så jag tror nog att tokyo är en typisk "high-tech" stad.

Minimoni

Homelander
Hallå!

Min vision av framtidens Tokyo sett ur ett undrevärlden perspektiv är nog den att Yakuzan har mer eller mindre full kontroll. Triaden lär knappast lyckas ta några marknader för Yakuzan. Triaden lär snarare agera terrorist på Yakuza mark och därmed aven i Tokyo.

I min Neotech värld så ser jag Tokyo som en typisk "Bladerunner" stad. Mycket regn, folk, dis och blinkande neon. Ta en titt på hur Shinjuku ser ut i dag så kanske du får några bra uppslag.

Tzimisce

DragonLord

Warrior
Låter trevligt ju!

Företags- och gangsterkontrollerad stad full av hi-tech. I like it...

Måste bara funderas över lagstiftningen kring närstridsvapen. Som jag förstått är ju katanas och andra närstridsvapen vanliga, särskilt hos yakuzan. Anhängare av nippon-stilen favoriserar ju också dessa vapen. Hur ser ordningsmakten på detta, tro?

DragonLord - gillar idén med företagssamurajer...

Minimoni

Homelander
Måste bara funderas över lagstiftningen kring närstridsvapen. Som jag förstått är ju katanas och andra närstridsvapen vanliga, särskilt hos yakuzan. Anhängare av nippon-stilen favoriserar ju också dessa vapen. Hur ser ordningsmakten på detta, tro?
Jag skulle nog säga att ordningsmakten ser strängt på alla vapen och då inklusive närstidsvapen. "Vanliga" människor som kutar runt med allehanda japanska svärd och liknande lär för eller senare åka fast. Yakuzan är dock en annan historia. Yakuzan är en del av den Japanska traditionen och kulturen. Många poliser och högt uppsatta tjänstemän inom den Japanska administrationen har Yakuza anknytning. På grund av detta så lär Yakuzan kunna bära sina närstrid och skjutvapen ganska så obehindrat på hemmaplan.

Tzimisce

ripperdoc

Myrmidon
Kan kort säga att det som beskrivs i Nippon har väldigt låg prioritet att uppdateras i en ny modul, eftersom det inte finns någon anledning. Möjligtvis kommer asiatiska städer figurera i Metroplex.

/RD - men vem vet, plötsligt en dag ligger den där, Neotech Nippon 2

DragonLord

Warrior
Hmm, då får man nog snoka rätt på var man kan lägga vantarna gamla Nippon.

DragonLord - *knatar vidare till cyberrymdens representation av SF-bokhandeln*

DragonLord

Warrior
Hmm, faktiskt en vinkel jag inte tänkt på. Yakuzans inblandning i den lokala polisen kan nog ställa till det (för rollpersonerna, d.v.s).

Lagens långa arm blir yakuzans abnorma gorillalabbar. :gremcool:

Nu ska nog bara detaljerna spånas på. Närstridsvapensektionen i Offensiv kanske behöver lite hemmasnickrade (och högteknologiska) tillägg, men det kanske man skulle ta itu med i en annan tråd...

DragonLord - I'll be back when I'm mad and raving again.

Minimoni

Homelander
Ska tillägga några saker gällande Yakuzan. Trots att Yakuzan är brottslingar så har de i min neotech värld ett stort folkligt stöd hemma i soluppgångens land. Yakuzan är en patriotisk organisation och allt eftersom världen blivit allt mer polariserad så har organisationen blivit mer och mer nationalistisk. Detta i kombination med att Yakuzan mer eller mindra även har börjat fungera som polisiära styrkor i vissa delar av tokyo har lett till att organisationen även blivit mer folklig.

I japan 2059 (eller vad det nu är för år) så ser man nog inte på yakuzan som en elak organisation utan snarare en organisation som ser efter Japans intressen.

Tzimisce

Joker

Veteran
En tanke till varför Yakuzan har såpass mycket stöd är just filosofin kring att man oftast inte drabbar kringstående, utan mer ser till att hålla till hands illegala produkter. Exempelvis håller man på med droger, prostitution, illegalt spel och liknande, just för att man anser att detta är brott som drabbar personer som har valt att ta del av dem. Naturligtvis är det inte hela kakan, men jämfört med många andra brottssyndikat så är det överlägset så...

Man skyddar också väldigt hårt mot intrång från andra organisationer, vilket gör att befolkningen känner en stark trygghet och vänder sig till Yakuzan lika ofta, om inte oftare, än till polismakten. Detsamma var ju en grundläggande anledning till varför Maffian en gång i tiden startade...

/ Joker

...smärta är bara vekhet som lämnar kroppen...

DragonLord

Warrior
Tackar, tackar. Hade faktiskt inte tänk på att yakuzan mer eller mindre ÄR polisen i Japan.

Tack för idéerna, uppskattas.

DragonLord