Nekromanti Japaner, manga och animé

Netfeed

Swashbuckler
snöat in mig lite på manga och animé och har(så som alla andra borde ha gjort) lagt märke tilla att mycket handlar om japaner som är sexgalna, hispiga, allmänt jobbiga och har otur

så frågan är nu, hur skiljer sig egentligen japanerna sig i IRL från de i de tecknade serierna och filmerna(behöver ju inte stämma med mina tre punkter) är de liknande de som som serierna handlar om eller är det bara sådant som japanerna tycker om att läsa om?

hispiga, sexgalningar som har otur....

//Netfeed, som dock gillar manga

Minimoni

Homelander
Hallå!

snöat in mig lite på manga och animé och har(så som alla andra borde ha gjort) lagt märke tilla att mycket handlar om japaner som är sexgalna, hispiga, allmänt jobbiga och har otur
Är vi inta alla sexgalna, allmänt jobbiga och har otur? Sen så tror jag inte japanen generelt är mer sexgalen än vad vi i väst är.

så frågan är nu, hur skiljer sig egentligen japanerna sig i IRL från de i de tecknade serierna och filmerna(behöver ju inte stämma med mina tre punkter) är de liknande de som som serierna handlar om eller är det bara sådant som japanerna tycker om att läsa om?
Vår västvärlds kultur är också ganska sexgalen. Titta bara på MTVs musikvideor. Dock så tycks de i Japan ha andra ideal än vad vi har. De tycks dyrka ungdomen på ett mer fanatiskt sätt än vad resten av världen gör.

Tzimisce

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Anime med lite sexuella anspelningar

" snöat in mig lite på manga och animé och har(så som alla andra borde ha gjort) lagt märke tilla att mycket handlar om japaner som är sexgalna, hispiga, allmänt jobbiga och har otur"

Låter som du suttit och tittat på Love Hina :gremsmirk:

Skämt åsido, det finns mer anime än man kanske tror som inte består av anorektiska tonårsflickor med ben upp till armhålorna och sparkdräkter som mest påminner om en andra hud. Man måste bara hitta den :gremwink:

I Hikaru no Go så blir jag grymt irriterad på Shindous genom serien totala brist på någonting som ens liknar en libido. Serien är dock riktigt bra, särskilt om man gillar Go.

Naruto har ungefär lika mycket sexuella anspelningar som Street fighter 2. Alltså ganska lite, men dom spårar aldrig ut.

Miyazakis Spirited Away, Princess Mononoke och My Neighbour Totoro innehåller typ noll sexuella anspelningar. Jag har inte sett hans andra arbete, men om det påminner om dom tre ovan nämnda filmerna och hans manga Nausicaä så är Miyazakis verk nästintill asexuella.

Serier som jag inte hunnit se, men som jag misstänker inte är plågade av översexualisering:
Haibane Renmei
Serial Experiments Lain
Boogiepop Phantom

/Naug, begynnande otaku

Rising

Vila i frid
"så frågan är nu, hur skiljer sig egentligen japanerna sig i IRL från de i de tecknade serierna och filmerna"

Min gissning: Lika mycket som Wolverine och Homer Simpson skiljer sig från genomsnittsamerikanen och Kapten Haddock och Arne Anka från genomsnittseuropéen.

Alltså, ett stråk av sanning finns ju alltid där, men man skämtar ofta om det som är tabu i ens hemland, så man kan stundtals se humorn som en spegel mot kulturen den är avsedd att kommentera.

Det lilla jag kan om japaner är (erfarenheter från businessluncher med japaner som jag har närvarat vid):

1. Alla som inte har glasögon ser ut som om de kan karate.

2. När de skrattar tror man först att de bara larvar sig. Det blir liksom too much.

3. De är de enda i världen som tål sprit lika dåligt som jag. Till och med de rynkiga samurajgubbarna blir jättegosiga så fort de får en drink innanför västen.

4. Om man inte vågar ta för sig av wasabin så är man en fjolla.

5. Don't mention the war.

6. Alla brudar är überhotta. Till och med de fula är snygga, och de är så artiga att man väldigt lätt inbillar sig att de flirtar med en, fastän de tycker att man är en idiot.

7. Deras porr suger.

8. Oavsett hur bra man uttalar deras djävla mföh-mföh-namn på maträtterna, så börjar alla garva så fort man öppnar munnen.

9. Ingen har fluga på sig.

10. Om de tvingar upp dig för att sjunga karaoke: Välj inte "I will survive" med Gloria Gainor för att du tycker att det är en bra låt. Välj något som är enkelt att sjunga, och som är kort.

11. Garva åt dig själv. Annars gör du bort dig som fan.

/Rising
first I was afraid, I was petrified.

Dimfrost

Special Circumstances
Och jag kan bidra med en lika ovetenskaplig lista, efter att ha varit i Japan två gånger (totalt 12 dagar typ) och spelat Magic mot japaner:

1. De flesta ungdomar har färgat hår.

2. Det är omöjligt att säga hur gamla japaner är om de är under medelålders. Sextonåringar och trettioåringar ser lika gamla ut. Kul är också att de tycks ha samma problem med att åldersbestämma västerlänningar.

3. Japanerna blandar kortlekar på jätteskumma sätt.

4. Vid ett visst klockslag översvämmas gatorna av skolflickor i uniform. Man bör se till att vara ute då.

5. Deras porr suger, men Rising glömde påpeka att det är på grund av att all porr är censurerad.

6. När man går in eller ut ur en affär skriker alla en massa obegripliga (om man inte kan japanska, alltså) saker. Ganska skrämmande till en början.

/Dimfrost

Minimoni

Homelander
Hallå!

Listan med japaners konstigheter kan göras enormt mycket längre. Det är bara att konstatera. De är inte som oss men ändå ganska lika.

Mina japan konstigheter.

1. Japanska tjejer håller för munnen när de skrattar.

2. Grönt betyder upptaget och rött betyder ledigt.

3. De tror att alla vita människor är Amerikaner.

4. När man kommer in i en affär så säger de nästan alltid "Irrashaimasse". Vilket betyder välkommen.

5.När de räknar på fingrarna så börjar de med att "spreta" med sina fingrar och plocka ned dem allt efter som de räknar. De gör alltså tvärtemot vad vi i Europa gör.

Har fler saker på lager men det är nog lite väl OT nu... Eller?

Tzimisce

Ymir

Liten kantbaron
Re: Psykologisk analys (Japanologi, 10 poäng)

Vad sexgalningar beträffar är den japanska kulturen inte mer sexfixerad än vår. Däremot finns det en hel del kvardröjande patriarkala mönster som inte är lika starka i västvärlden, och en sadistisk-dominant prägel på grund av en manlighet ifrågasatt av den starkt pågående kvinnliga frigörelsen. Men det är en annan och psykologiskt djuplodande historia. (kontakta mig på IRC om intresse finns, jag är expert på det här).

Och hispigheten och oturen? Den kommer sig förmodligen av att den japanska humorn i mångt och mycket baseras på förödmjukelse. Få saker är så roliga för en japan som att se andra förlora ansiktet. Det japanska samhället är inte så vansinnigt städat och hierarkiskt som det brukar framställas, men tendenser åt det hållet finns ändå där, och den personliga värdigheten är ännu viktigare än i väst. Just därför är förnedring av kändisar i TV mycket roligt för de flesta japaner (jag har en massa filmklipp där Morning Musume-töser tex bjuds på tequila i direktsändning, och närmast får en fysiologisk chock av det, små väna japanskor som de är) och just därför är huvudpersonerna i manga och anime ofta tafatta nördar som gör bort sig på alla möjliga plan. Att det sedan också kan bero på en slags självprojicering från de förmodat sexuellt frustrerade och socialt hämmade mangaförfattarnas sida är en helt annan faktor som förvisso bör tas i beaktande, men man ska nog inte generalisera för mycket ens över mangaskapare.

Om japanerna kan också sägas att brudspaningsmöjligheterna i Tokyo spöar Sveriges samtliga orter med hästlängder. Till skillnad från de svenska flickorna har majoriteten av japanskorna (utöver sina underbara asiatiska drag) nämnligen klädsmak :gremsmirk:

- Ymir, stolt student vid centrum för Öst- och Sydöstasienstudier.

Minimoni

Homelander

Om japanerna kan också sägas att brudspaningsmöjligheterna i Tokyo spöar Sveriges samtliga orter med hästlängder. Till skillnad från de svenska flickorna har majoriteten av japanskorna (utöver sina underbara asiatiska drag) nämnligen klädsmak
Yeeaaa!!! Var faktiskt och växlade kronor till yen i fredags. Ser fram mot att ragga brudar i Tokyo!

Man Mountainman

Storsvagåret
När de räknar på fingrarna så börjar de med att "spreta" med sina fingrar och plocka ned dem allt efter som de räknar. De gör alltså tvärtemot vad vi i Europa gör.

Öhhh... så brukar jag räkna. Är jag konstig?

Cybot

Mest spelbar
Ja Dnalor, nästan lika konstig som Rising[NT]

Really! No Text....
Nada...
Null..
Nix...

Insignia

Swashbuckler
Boogiepop

"Serier som jag inte hunnit se, men som jag misstänker inte är plågade av översexualisering:
Haibane Renmei
Serial Experiments Lain
Boogiepop Phantom"

Jag kan intyga att Boogiepop Phantom mycket riktigt INTE är översexualiserad.
Dessutom så vill jag ha den här :gremgrin:

Netfeed

Swashbuckler
Re: Anime med lite sexuella anspelningar

Låter som du suttit och tittat på Love Hina

faktiskt, men det gör egentligen inte hit :gremsmile:

//Netfeed, som tycker synd om snubben

Feliath

Swashbuckler

Om japanerna kan också sägas att brudspaningsmöjligheterna i Tokyo spöar Sveriges samtliga orter med hästlängder. Till skillnad från de svenska flickorna har majoriteten av japanskorna (utöver sina underbara asiatiska drag) nämnligen klädsmak
WTF? Vilket Tokyo är det här egentligen? Tydligen ett helt annat Tokyo än det jag just bodde i i tre månader, i alla fall. 95% av alla ungdomar har exakt samma klädsmak som samma andel i Europa, USA, blah blah etc.: T-shirt och jeansoida brallor, period. Den enda skillnaden ligger i att japaner ofta har tröjor med fruktat funky Engrish-tryck på (men vart de kommer från lyckades jag aldrig ta reda på, i vart fall inte de riktigt groovy. Jag hittade bara halvtrista tryck i arkaderna).

Näh, det här är bara en projektion av din asienfetisch, inte något verklighetsbaserat. Såvida du inte spenderat all din tid utomhus i Japan i Harajuku på lördagar och/eller Roppongi på helgkvällar; i så fall är det bara en våldsam perspektivskevning. Och inte något verklighetsbaserat.

/Feliath - resten orkar jag inte bry mig om

Ymir

Liten kantbaron

Hela skillnaden ligger i att japanskorna gillade söta acessoarer, knästrumpor och korta kjolar. Det råkar vara en liten fetisch för min del, helt enkelt.

Vad min asienfetisch (se ovan) anbelangar har det inte så mycket med saken att göra, frånsett att jag tycker asiatiska flickor är väldigt söta. Konstaterandet grundade sig på en veckas observationer i Tokyo-Yokohama, och inte så mycket annat (verklighetsbaserat, mao). Det var i April månad, om sådana faktorer nu spelar någon roll för modet.

Men nu går vi helt ifrån ämnet...väl?

- Ymir, japanofil?

Feliath

Swashbuckler

Hela skillnaden ligger i att japanskorna gillade söta acessoarer, knästrumpor och korta kjolar.
That's funny, jag tyckte inte jag såg mer sådant än i Sverige med undantag för skoluniformerna som ju är påtvingade och inte smakbaserade, och det här var Maj-Augusti, vilket rimligtvis inte borde inbjuda till mer kläder...men jag är övertygad om att du kollade mer noggrant än jag :gremsmirk: Mina intryck av kläder och japanskor är helt baserade på konstant kringdrällande i Tokyo och Osaka (men jag råkade hamna på 109 i Shibuya en gång under min jakt på tröjor. It was horrible). Jag är mer intresserad av sashimi.

Det råkar vara en liten fetisch för min del, helt enkelt.
Vad min asienfetisch (se ovan) anbelangar har det inte så mycket med saken att göra
Förklara gärna hur de här två yttrandena inte motsäger varandra.

Men nu går vi helt ifrån ämnet...väl?
Yep, så sakteliga driver vi väl iväg. Känn dig fri att byta medium till PM om du föredrar.

/Feliath - Japansk fil? Onaka?