Kanske mest repetition...
1) Vätska och säkerhetskontroll - du får inte ta med dig vätska (mer än 100ml-förpackningar upp till 1l) så köp inget mineralvatten eller ta inte med dig din favoritvattenflaska till flygplatsen. Du får köpa det när du gått igenom säk-kontrollen, och det är dyrt. Man brukar kunna hitta en vattenfontän att dricka från. Det vanliga är att folk dricker 4 stark och 2 jäger innan de går ombord, kl 0530 på morgonen, obegripligt. Väl på planet får du hur mycket vatten/dricka du ber om, så du behöver inte köpa dricka för att ta ombord.
2) Mat KAN vara nice att ha lite extra eget. Nötter, chips, småkakor, frukt är aldrig fel att ha lite extra med sig. Om man hinner äta middag på mellanlandningen så kan det vara nice, även om det kostar pengar (jämfört med maten ombord, som ingår). En rejäl pasta eller nåt, eller en biff, som man liksom står sig på. Jag brukar äta konstigt och få ont i huvudet när jag flyger.
3) Jag brukar också ställa klockan till destinationens tid så fort jag går ombord. Så jag skulle sätta Dubai-tid när jag går ombord i stockholm. Det finns skärmar ombord som visar lite kuriosa-info, bland annat lokal tid där du landar.
4) Det finns regler om vad man får göra med sitt handbagage, när, under flygningen. Under start (och en stund efter) och landing (en stund innan) måste du sitta ner, ha säkerhetsbältet på, och du får typ bara ha en bok, tidning, eller möjligtvis mobiltelefon i händerna. Var lyhörd och lite "försiktig" om du inte vill bli vänligt men bestämt tillsagd.
5) På golvet under stolen framför dig får du lägga dina egna grejer hur du vill (en liten väska). Det är liksom ditt privata utrymme. Om du har mer bagage, eller vill ha mer plats under fötterna, får du lägga i skåp ovanför huvudet. Tillsammans med andra resenärers bagage. Så om du sover vet du inte vad de gör med ditt bagage. Det händer aldrig något, men om man är oroligt lagd kan man bli nervös.
6) Om du har lätt att sova är en fönsterplats att föredra. Om du inte kan sova och gärna springer på toaletten, så är en plats i gången bra. Det är inte helt ovanligt att människor byter plats med varandra i närheten. Det kan vara så att du sitter bredvid någon fått resten av sitt sällskap 3 rader bort, och gärna byter.
7) Det gör lite ont i öronen vid start/landing. Helt normalt. Lär dig tryckutjämna (håll för näsan och blås ut trumhinnorna). Tugga gärna tuggummi.
8) När du väl har checkat in i Stockholm och lämnat in ditt bagage... så kommer du (och ditt bagage) att komma till din destination utan att det kommer kosta dig något extra. Du kan inte bli fast i Dubai. Du kan bli ombokad att flyga en annan väg (inte via Moskva, men du förstår), för att du ska komma fram. Du kan få gratis måltider (måltidskuponger att använda på flygplatsen) om du blir försenad. Alla har bara ett mål och det är att du kommer fram.
9) Om ditt bagage inte kommer fram när du kommer fram (du blir stående vid ett "bagage-band" / bagageutlämning med några andra stackare som inte heller fick sitt bagage) så anmäler du det i en "disk". Du får kryssa i hur din väska ser ut och ange var du bor. Så skickar de bagaget till ditt hotel med TAXI asap. Reseförsäkringar kan täcka så att du får pengar att köpa kläder för. De sätter flera olika "lappar" på din väska i Stockholm.
10) Jag lämnar normalt min incheckade väska olåst. Och om man öppnar den så har jag lämnat en A4 med Namn, Adress, Telefonnummer både i Sverige och på Destinationen, och när jag reser ut/hem. Så om väskan skulle komma bort helt så kan den hitta hem.
11) JetLag, ett vanligt tips är att när man kommer fram, försök anpassa din kost efter den lokala tiden. Så även om du är dödstrött och inte hungrig, ät middag.