Vitulv
Årets spelledare 2011 och 2013
Ditt kort kommer sannolikt funka, och om det mot förmodan inte skulle göra det så har du ju dessutom kontanter i fickan som du kan ta fram som reserv och fullgott alternativ.Det ska bli lite spännande att se hur min shopping går, sen. Jag har ju rätt OK med fysiska kontanta yen, och jag har förstått att Japan fortfarande är ett väldigt cash-centriskt samhälle. Samtidigt oroar jag mig lite för att jag förstått att en del ställen inte gillar att bryta ens sedlar – man har helt enkelt inte alltid all växel som behövs?
Det tänker jag iofs inte borde vara ett problem på en sån där stor elektronikedje-butik. Kanske tar de kort? Mina kort borde ju funka, så länge jag får slå in en kod. Men jag har, tror jag, inget sätt att dubbelkolla det.
Min oro är väl mest inför att stå där i en kö och vara den som får allt att ta en massa tid för att jag inte vet hur man gör. Men det får väl lösa sig. Eller så löser det sig genom att jag inte hittar mer tid att turista och köpa grejer, och då åker jag hem tomhänt sånär som kanske på lite gachabollar. Och det får väl också kännas helt OK, tänker jag.
Så du har både hängslen och livrem och risken för att du skulle skapa någon som helst generande friktion är i det närmaste obefintlig.