Nekromanti Japansk ubåt med skumt uppdrag

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Länken nedan går till en nyhet som skulle kunna känna som inspirationskälla för äventyr i många kampanjer, t ex Conspiracy X, Delta Force, Werewolf, GURPS World War 2, Cyberpunk 2020.

Till japansk ubåt >>

Magnum_UBBT

Warrior
Kan föö tillägga att jappsarna inte var dom enda med hangarubåtar. Britterna hade en likande ubåt (om än mindre) som hette H.M.S. M-2.
Men I-400 Sensuikan Toku class var ett riktigt stort as för sin tid.

/Magnum

Johan K

Gammal & dryg
Intressant läsning !
Vart det inte ett eller program på Discovery som avhandlade just om japanska u-båtar i & omkring Honolulu & området därifrån.
har för mig att jag sett det & det var jäkligt intresasant iaf !

Ulfgeir

Swashbuckler
Tror du tänker på det program de hade om små miniubåtar. Och där tydligen jänkarna hade varit först med att anfalla då de anföll och sänkte en sådan ubåt ute till havs om jag minns rätt.

/Ulfgeir

Troberg

Sinister eater
Kan föö tillägga att jappsarna inte var dom enda med hangarubåtar. Britterna hade en likande ubåt (om än mindre) som hette H.M.S. M-2.
Men I-400 Sensuikan Toku class var ett riktigt stort as för sin tid.
Var de en enkel åktur för flygplanen eller var det tur och retur? Med andra ord, kunde man landa på dem också, eller var det som i handelsflottan där piloterna fick landa i vattnet och förhoppningsvis bli uppfiskade?

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tror du tänker på det program de hade om små miniubåtar. Och där tydligen jänkarna hade varit först med att anfalla då de anföll och sänkte en sådan ubåt ute till havs om jag minns rätt.
Det stämmer delvis. På morgen den 7 dec 1941 angrepp en amerikansk jagare ett oidentifierat undervattensobjekt vid infarten till flotthamnen, dvs inne på amerikanskt territorialvatten, och sänkte det. Det var en japansk miniubåt. Japanska flottan skickade in några sådana mot Pearl Harbor, men alla misslyckades av olika skäl. Några enstaka besättningsmän överlevde. En av dem, en officer, betedde sig enligt klichén och krävde att få bli avrättad omedelbart, något som amerikanerna inte ställde upp på, så han fick nöja sig med att bli fånge.

Magnum_UBBT

Warrior
Fiskafänge

Den brittiska hangarubåten var utrustad med ett Parnell Pito (tror jag) sjöflygplan som startade med hjälp av en ångdriven katapult och när flygningen var klar så landade planet på vattnet bredvid ubåten som medelst en kran lyfte ombord planet igen. Flygplanet användes som mest till spaning.

Det intessanta tycker jag är att själva hangaren var trycksäker vilket innebar att piloterna och mekaniker kunde göra planet istort sett startklart redan under vattnet. När Ubåten väl gått upp i ytläge tog det mindre än 5min innan platet var i luften.

Allt detta skedde 1927...

Prova Googla på HMS M2 så hittar du säkert mer info.
En annan kul grej med den ubåtev nar att innan den var utrustad med en hangar så var den beväpnat med en 12-inch kanon. Dessa kanoner fanns tidigare på slagskepp. =)

/Magnum.

Johan K

Gammal & dryg
Just det ja..

Så var det ja.. Nuså ringr det en klocka av igenkännade !
Hursomhellst, jäkligt intressant var det iaf !

/Johan K, som funderar på att läsa lite mer om det här