Nekromanti Jargisk fundamentalism

Virocon

Swordsman
Re: Skott...Tokon, då?

Låter ändå som om du bara skriver för skrivandets skull, eller kanske för att stiga i rang?

/Grisodling...Inte helt fel egentligen/images/icons/cool.gif.

Krille

Super Moderator
"Övriga religioner då? Det måste ju finnas många fler än så. Hur inkomstbringande ska man vara? Som de som tillber Maktah och De Fem Vindarna? Duger de?"

Förmodligen inte.

Det finns ingen satt gräns på vad som är en minimigräns för ekonomisk inkomst för att garantera att man tillåts utöva hednatro i Jargien. Allt sådant bedöms på individuell basis och helt och hållet på grundval av a) hur mycket förlorar vi om vi inte låter hedningarna hålla på med sitt, b) kommer hedningarna förlora så mycket på att inte handla med oss att de hellre konverterar, och c) kan vi leva utan det i så fall? I fallet cirefaler och dvärgar är svaret "nej - vi kan inte leva utan det, de kommer inte konvertera, så vi får tolerera det". I fallet Maktah och de Fem vindarna är svaret helt klart "ja - det klarar vi oss utan, eller så kommer de konvertera".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Ymir

Liten kantbaron
Re: Bravehearth [OT]

Bravehearth? Bra? Tja, för min del framstår den enbart som 2 timmars glorifiering av Mel Gibson som person, samt lite pseudohistoriskt dravel, säckpipor, fult filmade strider och pinsam dialog där Mel Gibson och co desperat försöker imitera skotska (med mycket klent resultat), och allt kulmineras naturligtvis i en vämjeligt hollywoodsentimental scen där Wallace får offra sig för sin ideal. *suck*
Tacka vet jag Beijing film studios...

- Ymir, ogillar Braveheart och hatar Gib Melson

Moonshadow

Warrior

Bravehearth är naturligtvis inte historiskt korekt på något sett. utan snarare en ren historisk förfalskning men den har en viss charm.

Skottarna stred med heder men dock var de inte ricktigt så självmordsbenägna som filmen gör gällande.
Únder det där ricktigt stora slaget tex. så var egentligen den engelska hären under förflyttning och kluvna av en flod medan skottarna å sin sida anföll från en nästan lodrät höjd. Övriga slag var i träsk och skogar inget var som i filmen. Trotts detta tycker jag att det är en bra film.

Perssonligen har jag även svårt att frambringa något så starkt som hat mot någon jag inte träffat.

-Moonshadow

Azagthoth

Myrmidon

Perssonligen har jag även svårt att frambringa något så starkt som hat mot någon jag inte träffat.

Exakt vad åsyftar du här? Om du tänker på hatet mellan skottar och engelsmän så skulle jag tro att de flesta skottar åtminstone starkt ogillar engelsmän. Skulle tänka mig att det har med uppfostran att göra...

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Re: Braveheart [OT]

Det var nog hatet mot Mel Gibson Moonshadow menade...

Ja det var det nog ja... Tolkade det som att Ymir inte gillade Gibsons skådespel, inte Gibsons person.

/Azagthoth

inte e den bra, men det e fortfarande en underhållande film... alla de där 'halvknasiga' sakerna som när de 'moonar' inför den engelska hären gör den bara så grymt pinsam... men som sagt måste jag säga att den som många andra B-filmer är underhållande...

keep your friends close but your enemies closer...

Moonshadow

Warrior

Nja nu störs jag ju personligen mer av de missat det faktumet att skottarn vann sina strider i träsk och under andra omständigheter som omöjliggorde all form av hederlösa gester. De har även missat en rad stora hjältar, viljam walles var egentligen inte den störste hjälten. Den störste hjälten förblöde redan andra slaget bara för att skottarnas moral inte skulle sänkas av att han var skadad.

-Moonshadow

Azagthoth

Myrmidon

...den som många andra B-filmer...

Definitionen på en B-film brukar vara en film med ytterst begränsad budget. Braveheart är mycket långt ifrån att passa in på denna definition. Att sedan du tycker att filmen är "B-ig" är en annan sak.

/Azagthoth

Virocon

Swordsman

vilken skådis hade varit bra i dina ögon då? Så dålig var han väl ändå inte? Rätt undehållande film faktiskt. Frågan är väl bara vad det här har med rollspel att göra.