Nej.
Det behöver inte finnas några speciella saker i ett fantasyrollspel. Däremot finns det ett antal saker osm jag tycker att man bör tänka på när man tillverkar sitt eget spel. Här kommer några:
*Konsekvens - detta gäller både världens uppbyggnad och reglernas utformning. Konsekvens gör att saker känns logiska, och för världens del blir det trovärdigare, medan reglerna känns mer genomarbetade och är lättare att lära sig och att använda.
*Unikum - det finns liksom ingen poäng med att göra en ny standardfantasy 1A. Tänk på vad som ska vara unikt och speciellt med ditt spel och utveckla dessa delar mer än de andra.
*Balans - Utveckla regler och värld parallellt, eller ha åtminstone relgerna i huvudet när du gör världen och tvärt om, annars riskerar du att få en obalans mellan reglerna och världen. Denna kan exempelvis yttra sig i att du gör ett levelbaserat, heroiskt system till ett sagofantasyspel.
Tja. det finns mycket mer att säga om detta, men här är tre startpunkter i alla fall...
[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="
http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">
http://www.offplanet.net/dreaming</A>