Nekromanti Jarnheim - ännu ett fantasyrollspel

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag har gjort ett tidigare försök till ett spel under namnet Jarnheim, men det föll ganska platt. Nu tänkte jag återanvända namnet för ett mer ambitiöst och strukturerat försök. Denna gång baserar jag reglerna på Null State och satsar på att göra en intressant och varierad spelvärld.

Tanken är att jag ska hitta någonstans att slänga upp en wiki för projektet och att alltihop ska vara Creative Common eller Public Domain. På det sättet kan ju någon annan välja att återanvända delar till sina egna projekt, och förhoppningsvis så väljer någon att lägga in stuff från sina egna projekt som kan passa in.

I mina tidigare försök har jag inte fått så värst mycket feedback härifrån. Det är förståeligt eftersom det jag försöker göra knappast är nyskapande och för de flesta gamla rävar inte speciellt intressant alls. Däremot känner jag inte själv att jag har lust att skriva statusrapporter eller ställa frågor i forumet om jag gör det för döva öron, så jag tänkte fråga redan nu ifall det är någon här som skulle vara intresserad av att följa framväxten av det här?

Och en annan fråga också: någon som har tips på hur/vart jag kan slänga upp en wiki som är lätt att administrera?

The Ghost

Veteran
Absolut!
Har själv skrivit en del hobbyprojekt, men aldrig färdigställt något. Det har dock lett till att jag har regelutkast till i princip samtliga "delar" av ett regelsystem jag vill ha med i ett rollspel jag verkligen vill spela och därmed tänkt skapa.
Den långsiktiga planen är att färdigställa ett komplett regelsystem, tillräckligt för att med mindre modifikation kunna överföra detta på olika settings.
Men första steget nu, är att använda mig av alla mina utkast för att skapa just ett fantasyspel.

Berätta gärna mer om dina tankar om setting, närmare om vilken typ av regelsystem du tänkt ha (då jag inte är familiär med Null State), vilka delar detta ska innehålla (strid, karaktärsskapande, magi, sociala situationer, mentalt förfall osv?).

Bollar gärna idéer. Själv vill jag luta min setting åt Diablo-hållet. Mörkt och smutsigt med regler som då även vävs samman med settingen och därmed kommer innehålla blodiga och farliga stridsregler, sluga regler för socialt maktspel och ett system för karaktärerna att falla in i galenskap och succesivt i värsta fall förlora sin empati, moral och hela mänsklighet.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är alltid på att komma med mer eller mindre bra ideer till folk som ber om feedback på forumet så vill du ha feedback så har du mitt svärd. Eller mitt tangentbord i alla fall :gremwink:

Jag vet tyvärr inget om wikis så jag kan tyvärr inte hjälpa dig där.

Hur ser det du har hittills ut?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag är också gärna med och bollar idéer då jag hinner... Jag kommer följa projektet och försöka bidra när jag kan!

Jag är likt de andra intresserad av vad du har hittills.

Ingen erfarenhet av Wikis heller är jag rädd för.

Bassejr

Hero
jag är på. bolla ideer är kul, och det är roligt med ffatasy världar där folk skapar tillsamans. man når en helt ny episk nivå.

Angående wikis har jag inte mycket erfarenhet, men du kan ju undersöka Wikia
vet inte hur den fungerar, eller om/vad den kostar att använda, men det är i alla fall en början.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Jag får forska lite på det där med wikis. Det är möjligt att wikia är ett alternativ.

Lite om Null States regler:
Man har sex Egenskaper (som alla har), värderade 0-6: Styrka, Rörlighet, Avståndsvapen, Närstrid, Kommunikation, Intelligens. Sedan har varje rollperson ett fåtal Specialiteter som är mer fritt valda. För att genomföra en handling slår man 1T6 mot passande Specialitet eller Egenskap. Under eller lika med värdet är lyckat, men i en jämförelse är ett högre lyckat värde bättre än ett lägre.

Vid ett lyckat slag i en attack så delas tärningens värde ut i skada till motståndaren, alternativt dubbla tärningens värde om ett vapen använts. Har man ackumulerat 6 i Skada så dör man. Det är med andra ord helt stört snabbt och dödligt att slåss.

Jag kommer modda striden liiiite för att ge rustningar en viss påverkan på reglerna, och jag kommer lägga till lite regler för magi. Magin blir i form av en specialitet för vardera av de fyra elementen och en specialitet för att hela och göra lite andra pysselsaker. Att fejla ett magislag kommer att resultera i farlig backfire, så magi blir också snabbt och farligt.

Vad jag har hittills om världen är ett par skisser på tänkbara kartor och lite blandade tankar. Enda skissen jag har på datorn har jag bifogat här.

De blandade tankarna:
1) Det jag kommit på som jag fastnat mest för i världen är att den har två månar. Dels den vanliga månen, men sedan en mindre som visar sig var nionde år. Den mindre månen går igenom en cykel på det där nionde året den syns (växande, fullmåne, avtagande). Eftersom det är ett så tydligt kosmiskt fenomen så kommer den spela en stor roll i de flesta religioner och kulturer, och därmed också påverka politiken. Naturligtvis kommer det finnas kulturer som fäster mindre vikt vid den också.

2) Jag hade egentligen bara tänkt mig att ha olika människofolkslag med i spelvärlden, men jag har en annan tanke nu som jag gärna får lite feedback på. Jarnheim är människornas rike. Det är överlag kallare och kargare än Alderland, men människorna frodas där i en mängd olika länder och kulturer. Alderland är dominerat av alver och dvärgar. De människor som bor där är i regel en minoritet, även om fördelningen kan se annorlunda ut i hamnstäder till exempel. Anledningen till det här är okänd, men diverse legender och historier gör gällande att alla levde tillsammans på Alderland innan människorna utvandrade till det då öde Jarnheim. Olika folkslag kan ha olika historier om det här, så relationen mellan människor och andra raser kan variera väldigt mycket.

3) Teknologin kommer vara låg, framförallt vad gäller sjöfart. Ingen kan navigera efter stjärnorna här, inte. Jag vill att Jarnheim ska vara gritty och hårt, men Alderland kan vara mer bördigt och rikt. Att sjöfart är svårt och farligt hjälper till att hålla den balansen.

4) Jag funderar på att lägga till ett tredje område i norra hörnet mellan Jarnheim och Alderland; Sundermark. Det skulle i så fall vara en hög med vulkaniska öar i varierande storlek (en stor ö är ju redan där), fulla med urgamla ruiner och bizarra farligheter. Legender förtäljer om stora och rika civilisationer, men av någon anledning splittrades området till flertalet öar i samband med en serie stora vulkanutbrott. Civilisationerna gick under och det mesta begravdes i lava och aska. Kvar finns ett vackert men förrädiskt landskap. För den som äventyrar där kan det finnas rikedomar att hämta, men likaväl blod, aska, is och demoniska bestar.

Thoughts?

Attachments

God45

#PrayersForBahakan
Sundermark låter ju som bästa möjliga äventyrs stället :gremlaugh: Lägg en hamnstad där som spelarna kan åka till när de vill ut i vildmarken och leva farligt. :gremsmile: