Nekromanti Je suis un ninja!

Krille

Super Moderator
Re: Ninjanyfiken

"Utan att ha läst den nya: inga taktikkort utan helt vanlig strid (you go - i go) och ett gammalt mossigt erfarenhetssystem. Så... de tog allt innovativt och ballt med Usagi och... tog bort det."

Exaktamundo. Det var ett helt normalt snudd på spelarinflytelselöst stridssystem och ett helt normalt erfarenhetssystem. Det finns visserligen en hel del annat ballt med nya Usagi, men inget extraordinärt som passar under ninjanalysens kriterier.

Whizzman

Warrior
*host*

Råkar vara så att jag är lite av en karatekille, och det där kändes lite som ett påhopp... :gremtongue:

Ang. trådens ämne kan jag inte säga annat än att friform rockar, men att man då kanske missar alla de där kombosarna som vanligtvis finns nedtecknade på sidmeter efter sidmeter.

dream

Hero
I det tabelltäta supplementet Arms Law finns speciella tabeller för martial arts, en för sparkar och slag samt en för kast. Vet dock inte vilken kvalitét de håller eftersom jag ju använder boken för en sagan om ringen-kampanj. (Nej, inga ninjor där...)

Krille

Super Moderator
Re: Ninjanalys!

"Låter på ett sätt som att du beskriver StarWars d6... Kanske en idé?"

Fast det missar biten med avancemang och dueller. Det har inga detaljistiska dueller alls, utan allt röjs med samma hordmekanism. Avancemang är bara att höja färdigheter, precis som i alla andra rollspel. Man lär sig inte nya tekniker. Speligheten är också rätt begränsad: spelarens regelinput är begränsad till att välja om han ska anfalla en eller fler gånger. Det enda som Star Wars d6 prickar in klockrent är hordröjet, och det är tyvärr bara 25% av ninjanalysen. Star Wars d6 är ett bra spel, men bara 25% ninja.

Gordeg

Hero
Ja, visst finns det stridskonstregler, men ett problem med Rolemaster är att så fort man köper en tilläggsmodul upptäcker man att man behöver tre tilläggsmoduler till eftersom den första tilläggsmodulen innehåller korsreferenser till de andra. Det blir väldigt omfattande väldigt snabbt.

Jag tror att man kan spela ninja med Rolemaster, men det är för grupper som verkligen gillar regler. För den som vill ha enkla lösningar är det inte ett alternativ.

Gordeg