Nekromanti Jennifer Lawrence bryter könsmönstret!

MattiasLejbrink

Swordsman
Jag postar detta eftersom sexism/könsroller/normer kring kön diskuteras rätt flitigt här.

Jennifer Lawrence (The Hunger Games, X-Men: First Class) visar vart skåpet ska stå på Oscarsgalan 2013. Det här är normbrytande som fan i min värld. Det handlar liksom inte om att hon ska snusa, svära och vägra skaffa barn, det handlar om att ta utrymme och säga ifrån som en snubbe och markera mot könsnormerande frågor och implikationer.

Inlägg med klipp på intervju med Lawrence

Man Mountainman

Storsvagåret
MattiasLejbrink said:
Jag postar detta eftersom sexism/könsroller/normer kring kön diskuteras rätt flitigt här.

Jennifer Lawrence (The Hunger Games, X-Men: First Class) visar vart skåpet ska stå på Oscarsgalan 2013. Det här är normbrytande som fan i min värld. Det handlar liksom inte om att hon ska snusa, svära och vägra skaffa barn, det handlar om att ta utrymme och säga ifrån som en snubbe och markera mot könsnormerande frågor och implikationer.

Inlägg med klipp på intervju med Lawrence
Hon är awesome.

Kan rekommendera Winter's bone för den som inte sett den. En väldigt uppfriskande film just vad gäller kvinnoroller och hela den grejen.

Xyas

Swashbuckler
:heart:

Edit: och likt Dnalor rekommenderar jag verkligen Winter's bone.

solvebring

Superhero
Re: Trådflytt

Då detta inte kan definieras som rollspelsrelaterat och än mindre som rollspelsnyheter, flyttas tråden till en mer passande ort.

MattiasLejbrink

Swordsman

solvebring said:
Då detta inte kan definieras som rollspelsrelaterat och än mindre som rollspelsnyheter, flyttas tråden till en mer passande ort.
Ja, jag funderade på det innan jag lade upp. Vad hade vart lämplig diskussion att posta detta i?

MattiasLejbrink

Swordsman

MattiasLejbrink said:
solvebring said:
Ja, jag funderade på det innan jag lade upp. Vad hade vart lämplig diskussion att posta detta i?
Ah, sorry, såg nu. Off topic, tydligen :gremsmile:

solvebring

Superhero

MattiasLejbrink said:
MattiasLejbrink said:
solvebring said:
Ah, sorry, såg nu. Off topic, tydligen :gremsmile:
Ingen fara! :gremsmile: Är man fundersam får man dock gärna hojta. Vi hjälper så gärna till.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag antar att de som ställer frågorna är journalister och inte en grupp slumpmässiga fans. Det föranleder följande fråga:

När en person har pluggat flera år på ett universitet för att bli utbildad journalist, haft lång betänketid, och får chansen att ställa EN fråga till en känd person, borde man inte kräva att den frågan är intressant?

/tobias

Übereil

Swashbuckler
Gurgeh said:
Jag antar att de som ställer frågorna är journalister och inte en grupp slumpmässiga fans. Det föranleder följande fråga:

När en person har pluggat flera år på ett universitet för att bli utbildad journalist, haft lång betänketid, och får chansen att ställa EN fråga till en känd person, borde man inte kräva att den frågan är intressant?

/tobias
Man kan tycka att utbildningen känns lite bortslösad när en själv, som inte har läst någon liknande utbildning, kan komma på betydligt intressantare frågor.

Übereil

Ond bråd död

Swashbuckler
Precis. Frågorna tycktes vara ställd till/av en efterbliven. Det var som sportjournalist-frågor fast ställd till en person som tvingas stå inför publik och svara. Tufft läge för den stackars tjejen.

Vilka frågor ställer de till killar då? Är de idiotiska på ett annat sätt?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:
Precis. Frågorna tycktes vara ställd till/av en efterbliven.
Ja, alltså... Först ställer nån en bra och relevant fråga. Hur känner man sig som journalist när man ska följa "vad tror du det här betyder för synen på mentala sjukdomar" med "hur många hjälpte dig med klänningen". Har man någon form av självrespekt då? =)

Xyas

Swashbuckler
krank said:
Ond bråd död said:
Precis. Frågorna tycktes vara ställd till/av en efterbliven.
Ja, alltså... Först ställer nån en bra och relevant fråga. Hur känner man sig som journalist när man ska följa "vad tror du det här betyder för synen på mentala sjukdomar" med "hur många hjälpte dig med klänningen". Har man någon form av självrespekt då? =)
Jag tror helt enkelt att alla journalisterna hade förberet den där mentala sjukdoms-frågan, och när den förste snodde den blev det "shit, fan, fuck, min fråga!" och uselt improviserande istället... för det är väl knappast någon som hade förberet en sån där korkad klänningsfråga :gremtongue:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dnalor said:
Kan rekommendera Winter's bone för den som inte sett den. En väldigt uppfriskande film just vad gäller kvinnoroller och hela den grejen.
Aha är det hon som är med i den? Cool, det var en astung film.

/M

Brynolf

Dum fan
Gurgeh said:
JNär en person har pluggat flera år på ett universitet för att bli utbildad journalist, haft lång betänketid, och får chansen att ställa EN fråga till en känd person, borde man inte kräva att den frågan är intressant?
Den där åkte direkt till citatsamlingen :gremsmirk: tack!

God45

#PrayersForBahakan
By giving us the opinions of the uneducated, journalism keeps us in touch with the ignorance of the community.
Oscar Wilde