Nekromanti Jersey Shore

Feuflux

omjonasson.se
Nu ska jag skriva av mig om en av mina nuvarande favoritserier innan jag somnar eller ångrar mig.

Jag har sett typ 2 avsnitt från nya säsongen (inte fattat om det är fjärde eller femte) och kanske 4 tillbakablicksavsnitt från gamla säsonger och är väldigt fascinerad av hela grejen.

Jag stötte först på jersey shore på memebase där deltagarna blir slentriandissade som mänsklighetens avskum. Jag har otroligt svårt för att hata nån som bara är nåt slags drägg utan att orsaka nån skada så jag fascineras av att folk orkar lägga en massa energi på att ogilla deltagarna även om det är väldigt lätt att göra det om man nu ogillar hela grejen med att basera sitt liv på festa+supa+knulla+drama+och jobba lite vilket är huvudtemat i serien (cool mening!). 4 killar och 4 tjejer bor ihop i ett hus och... ja, se föregående mening.

Vi tar en liten genomgång av folket:

Ronnie och Sammie "Sweethart" (minst passande nickname ever) har varit ett par i flera säsonger och har grälat arslet av sig i alla gamla, men verkar ha stabiliserat sig nu i senaste vilket istället gör dem nästan normala och då undrar man vad i helskotta de vill vara kvar för.

Pauly D och Vinnie är killradarparet som raggar upp varsin ny tjej varje fest, har sex med henne och sen ringer en taxi mitt i natten för att skicka hem henne. Pauly D fyllde 31 i senaste avsnittet och är alltså strax äldre än mig. Gissar att resten är typ lika gamla.

Jennie "JWoww" har stora bröst och kommer gissningsvis alltid att dömas efter sitt utseende, vilket hon inte visar några tecken på att ha nåt emot. Däremot stör jag mig på att jag inte har nån koll på hennes personlighet efter så många avsnitt. Jag gissar att hon har någon. Hon har haft fet catfight med Sammie i gammal säsong, men de är polare nu.

Mike "The Situation" verkar vara ett rövhål och alla verkar tycka det (men är ändå kompisar med honom på nåt sätt). Utstrålar ensamhet, men raggar likt grabbarna ovan upp tjejer och skickar hem dom med taxi på regelbunden basis.

Nicole "Snookie" är fantastisk på så sätt att hon är en tjej som går in och tar en massa plats. Mindre attraktivt är att hon super ner sig till en nivå att hon måste ledas omkring som en halt a-lagare.

Deena är som Snookie fast med 300% mer självkontroll vilket placerar henne i "vettig människa"-kategorin. Hon får givetvis minst screentime i hela serien.

Jag har börjat tycka synd om hela ensemblem. Det är nog bäst att jag slutar titta nu. :gremsmile:

Rickard

Urverk speldesign
Nu är det två synder som jag begår. Dels så erkänner jag att jag faktiskt kollar på Jersey Shore och ser fram emot nästa avsnitt. Det andra är väl att jag skriver på OT-forumet. Den första skyller jag på inget internet i två månader. Såg då alla fyra säsonger och kollar nu på den femte. Jag blev rätt överraskad över att Pauly var såpass gammal. Kollade upp gänget och såg att de var födda 86-87. Mike blir 30 i år.

Det är intressant att se hur folk förändras. Det är tydligare om man kollar på alla avsnitt under kort period.

Mike utsåg sig snabbt till en ledare och de andra orkade inte bry sig. Han var också uppviglare och startade all dramatik i huset genom att spela ut folk mot varandra. I fjärde säsongen kändes alla mer vuxna och började fatta hur manipulativ Mike är, vilket gjorde att han blev utfrusen ... något som hängde med i den nuvarande femte säsongen. Mike tycker synd om sig själv för att ingen gillar honom, men ärligt talat så har han själv grävt den gropen. Ingen gillar honom, just för att han är som han är. Själv fattar han inte det.

Vinnie och Pauly är i princip en person. En bromance. Vad som hände i fjärde säsongen skapade dock väldigt mycket tumult, vilket gjorde att Vinnie i den femte inte kunde komma över sin ångest och var tvungen att åka hem. Det ska bli intressant att se hur han reagerar när hans Jersey Shore-vänner oanmälda dyker upp nu på söndag. De fattar tydligen inte att han inte kan förbättras när de är i närheten. Vinnie är annars den som är mest vettig i sällskap med...

...JWoww. Hon var i ett dåligt förhållande första säsongen men har alltid varit den resonliga rösten i gruppen. Visst, några av hennes beslut har inte alltid varit vettiga men det är hon som alltid försöker fixa ihop gruppen till slut. Det här är inget som märks så tydligt, för nästan all kameratid hon får fokuserar på hennes kropp.

Ronnie och Sammie är en historia för sig. Jag fattar inte att de andra har orkat med gräl i fyra år. Ronnie är ett raseripaket, antagligen pga. stereoider, men har blivit mer lugn när han blivit äldre. Sammie har asdåligt självförtroende och söker sig hela tiden till Ronnie men skjuter även ifrån honom. Hennes dåliga självförtroende visar sig även i rätt jobbig svartsjuka. Det var anledningen till varför hon och JWoww rök ihop. Jag säger inte att Ronnie är något underbarn, men Sammie är den största anledningen till alla gräl. Eller ja, alkoholen är den största anledningen. De har det där förhållandet där två personer inte kan vara fulla tillsammans.

Snooki och Deena är samma person. Jag gillade Snooki till en början men sedan insåg jag att hon var omogen och bara tänkte på sig själv hela tiden. Det märktes väldigt tydligt i fjärde säsongen när hon hade pojkvän. Allting som hände var bara alla andras fel, trots att allting berodde på att hon drack för mycket och uppförde sig som en idiot. När hon ringde sin farsa så stärkte han bara hennes åsikt om att det var alla andra som gjorde fel, så jag fattar varför (ensambarnet?) är som hon är. Jag tycker hon bara är jobbig att titta på och jag fattar inte hur hennes pojkvän kan stå ut med henne. Deena är typ som hennes lillasyster som hänger med på allt men är inte lika frispråkig; den enda saken som jag faktiskt uppskattar hos Snooki.

Jag undrar egentligen hur många av de där som är alkisar.

/Han som givetvis skrev mer antaganden än fakta

Recca

Femme Fatale
Det enda jag vet om Jersey Shore är att han den där Situation är en jävla idiot. Jag såg nåt program häromdan, the roast of Donald Trump och han Situation var där och var helt efterbliven. Det är pinsamt, publiken buar.