Såg dokumentären Jesus Camp på SVT och känner just nu för att uppgradera mig från "surateist" till "ateist med eldkastare".
Men nog om det.
I "Jesus Camp - rollspelet" (JCr) spelar man superkristna barn (5-15 år) som strider mot satans makter i en förtappad värld. Ondskan kan ta många former: demoner, mördare, miljöpartister, buddihster, abortförespråkare, telefonförsäljare, Harry Potter, odöda samer och dunka-dunka-musik. Satan finns överallt och du är den ende som kan stoppa honom.
För att skapa sin rollperson väljer man först ålder. Åldern bestämmer din Frestelse (hur lätt du går vilse på Guds väg). Ju äldre soldaten är, desto lättare frestas hon. Ålder avgör även hur många poäng du får spendera på olika egenskaper.
Steg två är att välja rollpersonens arketyp:
- Förkunnare
- Profet
- Helare
- Herde
- Soldat
- ett par till, kanske
Arketypen visar hur din tro tar sig uttryck och ger dig speciella börekrafter. En Förkunnare kan omvända otrogna och ibland till och med få satanister att tveka. Herdar kan leda andra troende och stärka deras tro. Profeter hör guds röst och ser Hans plan för framtiden. Till exempel.
Steg tre. Köp egenskaper. Egenskaper går från 1 till 10. Högt = bra. Du har lika många poäng att köpa för som du är år gammal. Egenskaperna är:
- Bön
- Kärlek
- Närvaro
- Kropp
- Strid
- några till, kanske
Frestelse är den enda egenskap där lågt = bra. För djävulen är guds motsats.
I början av spelet har alla barn 0 i Synd. När ett barn faller för en Frestelse får hon 1 i synd. Det är dåligt, för det bör barnets bönder svagare och ökar risken att falla för ytterligare Frestelser. Synd kan tvättas bort genom botgörning av olika slag.
Varje barn har även 10 i Tro. Tro används för att be och skapa mirakel, tala med Gud och stå emot djävulens attacker.
....
eller något sådant.
Men nog om det.
I "Jesus Camp - rollspelet" (JCr) spelar man superkristna barn (5-15 år) som strider mot satans makter i en förtappad värld. Ondskan kan ta många former: demoner, mördare, miljöpartister, buddihster, abortförespråkare, telefonförsäljare, Harry Potter, odöda samer och dunka-dunka-musik. Satan finns överallt och du är den ende som kan stoppa honom.
För att skapa sin rollperson väljer man först ålder. Åldern bestämmer din Frestelse (hur lätt du går vilse på Guds väg). Ju äldre soldaten är, desto lättare frestas hon. Ålder avgör även hur många poäng du får spendera på olika egenskaper.
Steg två är att välja rollpersonens arketyp:
- Förkunnare
- Profet
- Helare
- Herde
- Soldat
- ett par till, kanske
Arketypen visar hur din tro tar sig uttryck och ger dig speciella börekrafter. En Förkunnare kan omvända otrogna och ibland till och med få satanister att tveka. Herdar kan leda andra troende och stärka deras tro. Profeter hör guds röst och ser Hans plan för framtiden. Till exempel.
Steg tre. Köp egenskaper. Egenskaper går från 1 till 10. Högt = bra. Du har lika många poäng att köpa för som du är år gammal. Egenskaperna är:
- Bön
- Kärlek
- Närvaro
- Kropp
- Strid
- några till, kanske
Frestelse är den enda egenskap där lågt = bra. För djävulen är guds motsats.
I början av spelet har alla barn 0 i Synd. När ett barn faller för en Frestelse får hon 1 i synd. Det är dåligt, för det bör barnets bönder svagare och ökar risken att falla för ytterligare Frestelser. Synd kan tvättas bort genom botgörning av olika slag.
Varje barn har även 10 i Tro. Tro används för att be och skapa mirakel, tala med Gud och stå emot djävulens attacker.
....
eller något sådant.