Nekromanti Jesus Camp - rollspelet

Dilandau

Myrmidon
Såg dokumentären Jesus Camp på SVT och känner just nu för att uppgradera mig från "surateist" till "ateist med eldkastare".

Men nog om det.

I "Jesus Camp - rollspelet" (JCr) spelar man superkristna barn (5-15 år) som strider mot satans makter i en förtappad värld. Ondskan kan ta många former: demoner, mördare, miljöpartister, buddihster, abortförespråkare, telefonförsäljare, Harry Potter, odöda samer och dunka-dunka-musik. Satan finns överallt och du är den ende som kan stoppa honom.

För att skapa sin rollperson väljer man först ålder. Åldern bestämmer din Frestelse (hur lätt du går vilse på Guds väg). Ju äldre soldaten är, desto lättare frestas hon. Ålder avgör även hur många poäng du får spendera på olika egenskaper.

Steg två är att välja rollpersonens arketyp:
- Förkunnare
- Profet
- Helare
- Herde
- Soldat
- ett par till, kanske

Arketypen visar hur din tro tar sig uttryck och ger dig speciella börekrafter. En Förkunnare kan omvända otrogna och ibland till och med få satanister att tveka. Herdar kan leda andra troende och stärka deras tro. Profeter hör guds röst och ser Hans plan för framtiden. Till exempel.

Steg tre. Köp egenskaper. Egenskaper går från 1 till 10. Högt = bra. Du har lika många poäng att köpa för som du är år gammal. Egenskaperna är:
- Bön
- Kärlek
- Närvaro
- Kropp
- Strid
- några till, kanske

Frestelse är den enda egenskap där lågt = bra. För djävulen är guds motsats.

I början av spelet har alla barn 0 i Synd. När ett barn faller för en Frestelse får hon 1 i synd. Det är dåligt, för det bör barnets bönder svagare och ökar risken att falla för ytterligare Frestelser. Synd kan tvättas bort genom botgörning av olika slag.

Varje barn har även 10 i Tro. Tro används för att be och skapa mirakel, tala med Gud och stå emot djävulens attacker.

....

eller något sådant.

Dilandau

Myrmidon
Egentligen...

... skiter jag i systemet. Så länge man får spela tårögda 7-åringar som stammar "j-j-jesus!" och blastar enögda svandemoner med sin oskyldiga tro så är jag nöjd.

Det ska även finnas en överhängade risk att man inte får komma till Himlen om man lyssnar på Britney Spears.

zuntona

Swordsman
Re: Egentligen...

Ville du komma någonstans med tråden eller bara uttrycka din avsky mot kristendomen?

Mogger

Hipsteranka
Hurra! :)

Nu skiter du visserligen i systemet men mitt förslag är att barn börjar med 10 i tro och 0 i Synd men efter att kampenj mot Satan tvingar dom i skivbutiker, underkläderavdelningar och annat ogudaktigt så sänks Tro medan Synd höjs. Då måste Jesu Soldater göra något riktigt bra och fint igen, som att bränna en hednisk kyrka eller nått och bums och Tro upp i topp igen - om det nu inte visar sig att den hedniska kyrkan egentligen också var god och det hela blir ännu värre och kapen eskalerar och till slut blir det Waco all over again.

Men med tanke på all kritik Little Fears fick så får du göra dig beredd på att själv stå emot de små legionärerna och deras befäl, när den dagen kommer... :gremsmile:

(På grund av ämnets tyngd så föredrar jag förresten en Southparksk vinkel, lite lagom absurd så där)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Re: Egentligen...

Dille lyckades ju faktiskt plita ner grunderna till ett hårt nischat rollspel i sitt första inlägg.

Och att avsky Jesus Camps är väl knappast detsamma som att avsky hela kristendomen. Men det är en diskussion som inte ska tas i Rollspelsmakarforumet.

Gordeg

Hero
Med jesus camp-temat måste ju republikanerna vara med också.
Frågar är bara om de är våra allierade i den rättfärdiga kampen, eller Djävulens avföda som försöker manipulera Guds armé för sina egna världsliga syften?

Gordeg

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Jesus Camp - rollspelet [ändrad]

Nu har jag ju inte särskilt bra koll på Jesus Camps men det låter som en blandning av Little Fears och Dogs in the Vineyard (som jag läser nu, så en recension kommer väl framöver).

I Little Fears spelar man barn och de skräckupplevelser de upplever är i allra högsta grad verkliga. Allt från monster under sängen till den där läraren som slickar sig om munnen varje gång man går förbi. Man har ett värde i Innocence (vilket sjunker ju äldre man blir och ju mer man utsätts för), som påverkar hur sugna monstren är på ens själ och hur vuxenvärlden ser på barnet, och ett värde i Soul som sjunker om man utsätts för Closetlands hemskheter. Soul kan bara återfås genom att ha tro, oavsett om det är kristendom eller att ens nalle alltid ska rädda en. När man fyllt tretton så spelar inget av ovanstående någon roll. Det ovanstående skulle gå att på något sätt använda i din idé också.

Little Fears saknar arketyper vilket jag tror är en bra sak. Istället har det aspekter (Jag är tjock, jag är plugghäst, jag är mammas prinsessa, etc). Jag tror generellt sett mer på aspekter och jag tror det gäller även för din idé. Aspekter (eller motsvarande) som Guds styrka, Guds vältalighet, Guds visdom eller För Guds skull skulle fungera för att definiera vad ungarna kan. Säg att man har tre aspekter, en soldat skulle kunna ha Guds stryka och Guds gåvor och en herde Guds visdom och Guds vältalighet (Guds armé har förstås inga svagheter).

I övrigt har jag inte mycket att kommentera. Allting som ger inspiration är bra. :gremsmile:

[ändrad] Eller ändrad och ändrad, tillagt. Jag mosar på medans jag har ångan uppe.

Om egenskaperna, jag tror inte rollpersonerna i sig behöver vara så pass detaljerade att de har ett halvdussin egenskaper inom den skalan (1-10). Säg att de har egenskaperna Kropp och Sinne som sträcker sig mellan 1-4 (man får dela ut fem tärningar eller något). Man slår tärningspölar (en per poäng på relevant egenskap plus 1-2 tärningar per relevant aspekt) för att se om man lyckas. Utöver det har man Synd (borde inte den kallas Oskuld?) som ökar/minskar ju längre kampen mot demonerna fortgår (och kan fungera likadant som kroppsskador) och Bön/Tro som påverkar kontakten med Gud och ens vilja att fortsätta slåss för det som är Rätt.

Anledningen till att jag tycker att du ska hålla nere antalet värden är för att jag inte tror att ett komplext system passar i ett sådant spel som du beskriver. Du behöver knappast ett BRP för att spela det. Nu såg jag å andra sidan att du skiter i systemet vilket gör mitt inlägg överlag rätt överflödigt. Nåja. :gremtongue:

Dilandau

Myrmidon
Re: Hurra! :)

Man kanske helt enkelt har en Tro/Synd på samma skala. Typ:

TRO ********** SYND = 10 i tro, 0 i synd
TRO ***------- SYND = 3 i tro, 7 i synd.

Smart va?

Sån är jag.

=)

Dilandau

Myrmidon
EGEntLIgen...

--- bryr jag mig om systemet. Ville bara verka kowl.

Bra tankar.

Men varför skulle synd kallas "oskuld"?

Däremot kan jag tänka mig att man har en checkbox på rollformuläret som heter "Sex" (alltså samlag). Så länge den inte är ikryssad får man, säg +1, när man ber. När man väl haft sex förlorar man bonusen samtidigt som man lättare Frestas av andra sexuella lockelser. KAnske finns det andra checkboxar? Sprit, Droger, Ozzy?

Aspekter låter trevligt. Jag gillar också aspekter mer än arketyper och jox. Och givetvis har du rätt även gällande Egenskaper. Få = bra.
Kropp, Sinne och ... typ "Hobby". Alla barn har ju en hobby som de är lite smått besatta av. Frimärksammling, Barbie, fjärilar, Påvar. Valfritt. Det blir roligt.Personligt, liksom.

okay... Så, anta att jag gör en rollperson. Ann, 12 år gammal. Hon har alltså 12 i Frestelse (har inte riktigt listat ut hur detta ska funka än), och 12 poäng att tjacka grejer för. Aspekter kostar 2 poäng styck (utom den första som är gratis), egenskaper kostar 1p/nivå. Hon skulle se ut typ såhär:
<table border=1><tr><td>Ann Lander(12 år)

Aspekter:
Röst som en ängel
Snäll flicka
Guds språkrör

Egenskaper:
Kropp 1
Sinne 2
Tro 4
Hobby (odla blommor) 1

Frestelse: 12

Oskuld**********Synd (juste nu fattar jag)

Sex [] (ej ikryssad)</td></tr></table>

Okay, säg att Ann stöter på en demon som besatt den lokala alkisen. Hon vill fördriva demonen med en härlig gospel-sång. För varje lämplig aspekt får man 1d10 att slå. Till det lägger man lämplig egenskap. Här blir det alltså 1d10 (Röst som en ängel) + 4 (tro). Okay. Så ska man slå över något jäkla värde, säg demonens "Ohelighet", som här är 10. Anna får totalt 9 på sitt slag och misslyckas fördriva demonen.

Typ

Big Marco

Läskig
Aspekt?

Istället har det aspekter (Jag är tjock, jag är plugghäst, jag är mammas prinsessa, etc).

Hur används ordet "aspekt" i sammanhanget? För jag får inte ordets sedvanliga betydelse att fungera med exemplen?

För egenskap och aspekt är svjv inte synonymer. Och exemplen ovan är typiska egenskaper.

Jag kanske är obstinat, men jag får inte ihop kopplingen av aspekt med vad det är tänkt att beskriva? Men samtidigt är jag medveten om att jag inte är någon expert på svenska så jag kanske bara bevisar min egen okunnighet? =)

(som jag har uppfattat ordet så beskriver aspekt dels en synvinkel eller synpunkt, "Ur brottsoffrens aspekt är lagen...", eller som en astrologisk term)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Aspekt? [ot]

"Hur används ordet "aspekt" i sammanhanget? För jag får inte ordets sedvanliga betydelse att fungera med exemplen?"

Sen när bryr sig rollspelare om att använda korrekt språk? :gremwink:

Skämt å sido tänkte jag aspekter på det sättet som de är i Fate, Nyx och andra liknande spel och jag valde ordet eftersom egenskaper i traditionella rollspel ofta används som namn på Styrka, Tålighet och Intelligens, vilket inte alls är det jag är ute efter. I Little Fears är den ursprungliga termen Qualities (oavsett om de är positiva eller negativa) och kanske borde jag använt ordet kvalitet, men nu gjorde jag inte det.

Är det här sidospåret så pass intressant kan jag bryta ut det ur ursprungstråden.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: EGEntLIgen...

"Men varför skulle synd kallas "oskuld"?"

Oskuld i motsats till Att ha syndat var min tanke, snarare än att man haft sex. Eftersom man kan anta att de religiösa barnens största strävan är att vara Gud till lags och därmed stå utan skuld tyckte jag det var bättre med en term rollpersonerna vill uppnå snarare än undvika. Bara en perspektivgrej, inget viktigt med andra ord.

Jag missade ditt inlägg om en skala med Tro och Bön som motpoler. Det låter som en smart sak och det skulle säkert gå att motivera varför de är varandras motsatser (du har väl redan gjort det, om jag inte läst helt tokigt).

Mogger

Hipsteranka
Re: Hurra! :)

[ QUOTE ]
Smart va?

[/ QUOTE ]

Jepp. Men så var det ju också så jag menade. :gremsmile: