1. När man rippat så mycket kultur borde iaf vapnen vara realistiska. Realistiska på ett så sätt att man tänkt på ev. evoloution och det "naturliga urvalet".
Här håller jag med... Allt för många raser/kulturer har allt för många specialvapen, till råge på allt så är dessa oftast markant bättre ÄVEN i de fall där de inte kräver någon mer avancerad teknologi än "standardvapnen" i samma klass. Skulle det gå att göra en hillebard bättre med lite krumelurer så borde ju alla göra det!
2. Att ha med alla "nödvändiga" fantasyelement sänker endast spelglädjen och realismen som Neogames så stolt viftar med.
Tjaa realistisk fantasy är ju en motsägelse i sig självt, dock tycker jag Mundana hade blivit långt tråkigare utan alver, dvärgar etc. (Om det nu är det du menar.)
3. Koboldskräck borde inte botas med ett hämmande regelsystem utan en fundamental uppbyggnad som gör spelet mindre attraktivt för kobolder. Exempelvis mindre svärd, färre enorma plåtrustningar och normalare vapenkonster.
Visst kan man tycka att det finns väl mycket "glitter" för ett s.k. "low fantasy" spel. Nu är dock den krassa verkligheten sådan att för att ett spel i "lilla sverige" skall kunna funka komersiellt så måste man kunna sälja till hela marknaden, man har helt enkelt inte råd att göra ett spel som inte appelerar till s.k. kobolder. (Se även nästa punkt)
4. Kampanjvärlden borde inte sabbas pågrund av en dominerande pengahunger hus spelskaparna som gör att de hoppas tjäna storkovan på att släppa historien i en senare svindyr modul.
Hahahahaha, om du tror nån blir RIK på att sälja rollspel i Sverige är du mer än lovligt naiv. Det du kallar "dominerande pengahunger" skulle jag snarare säga är ett utslag av stark överlevnadsinstinkt. Sen tycker jag inte att Neogames moduler kan anklagas för att vara svindyra heller, de ligger väl ungefär i linje med andra förlags produkter. Låt oss ta en MYCKET grov överslagsberäkning på ett spelförlags ekonomi. Av det pris du betalar i affären kan man (återigen MYCKET grovt) anta att 1/3 går till Neogames, 1/3 är butikens påslag/kostnader, 1/3 är Neogames kostnader för underleverantörer typ tryck, frakt etc. Med tanke på att Neogames har 3 heltidsanstälda samt ett gäng frilans och att en heltidsanstäld i dagens Sverige brukar kosta åtminstonde 3-4 hundratusen per år så kan man lätt räkna ut att de måste sälja produkter för ett antal "mille" per år för att gå runt och givet att en modul ligger på sisådär 200 bagis så blir det en himmla massa moduler.
5. Om den realism som Neogames skrytit med rått skulle inte världen alls sett ut som den gör, kultursfärerna är felbyggda, vapnena är orealistiska och fältslagen förvrängda (går inte alls till som de borde gjort med tanke på den vanvettiga uppsättning myskovapen stulna från diverse kulturer som figurerar i spelet).
Visst finns det visa "bugar" i hur kulturerna är uppbyggda, men i vilken fantasyvärld finns det inte det??? Har du aldrig hört talas om "suspension of disbelif"?
För övrigt så brukar den exakta beväpningen etc ha ganska liten betydelse på slagfältet jämfört med såna faktorer som disciplin, ledarskap och truppernas kvalitet.
Slutkommentaren håller jag däremot med om. Det är Jävfligt kul att spela på mundana.
/Bjorn