Nekromanti Jobbig magi

Benax_UBBT

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
75
Sedan finns ju förbud...

SL har ju alltid rätt att förbjuda saker han tycker är för jobbiga. Till DoD v4 har vår SL förbjudit:
Kropp av växter,
Flyga,
Osynlighet,
Lyft,
Järnhud,
Karta,
Förslava,
Varseblivning,
Förändra,
Duomorf,
Örnvingar,
Djurskepnad,
Tjänande Best (en halvlängdsman med albatross blev bara för mycket),
Kvastflygning,
Hamnskifte,
Övertyga,
Rätt väg,
Teleportera,
Känna lögn,
Sannhörsel,
Kontrollera Person,
Människans minne,
Genomsöka sinne,
Mörkerljus
och hela Harmonismen (när alla orcherna behövde ha persilja i öronen blev det också lite konstigt).
Trots detta brukar 3/4 av gruppen vara magiker. Är det förresten någon som kan tipsa mig om den bästa anfallsbesvärjelsen i DoD 6? Själv håller jag på Dans (prova den om ni inte har gjort det!).
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Konstruktionsmissar

Jag menar givetvis inte att vartenda liten fesen bondgård skulle ha järngaller i väggarna... däremot så har man det nog på viktiga ställen, såsom borgar (framför allt runt viktiga platser såsom eventuella skattkammare, borgherrens sovrum, och liknande).

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Själv spelledde jag några av mina bästa Expertäventyr med spelare som hade konstiga handböcker som jag saknade och körde med rollpersoner som hade förmågor som jag inte ens kände till. Då blev det skitaspännande för mig till och med, eftersom jag ju verkligen inte hade något problem att agera ut mina spelledarpersoners förvåning när äventyrarna gjorde något som jag inte ens visste var möjligt.

<hr></blockquote>


Låter lite kul... fast skulle kanske vara ännu roligare om rollpersonerna har tillgång till bokuppsättning X och spelledaren till uppsättning Y. Då kan ju båda parter bli överraskade :gremsmile:
 

tictac

Veteran
Joined
4 Jun 2002
Messages
1
Ni som inte tycker att 'combat' är en del av rollspelande kan sluta läsa nu.
Att spela en strid, vad för (normal) strid som helst blir omöjligt när en magiker är mästare i mörker och alla tre rp har skaffat sig mörkersyn på något sätt. Ens ögon är välsignade, en är dvärg (värmesyn) och en har hittat ett par typ glasögon som alltid ger honom perfekt syn. (Den sista magiska prylen där ångrar jag att jag delade ut.) Så fort knektarna drar vapen blir hela rummet mörkt och de kan härja fritt med knektar som bara springer över varandra... Alla strider känns uppgjorda... e3 mörker och sen pang pang pang. Och jag känner inte för att skicka på dom nåt absolut onaturligt som nån högre demon eller amulettbärare whatever....
Nåja... några tips??
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"när en magiker är mästare i mörker och alla tre rp har skaffat sig mörkersyn på något sätt. Ens ögon är välsignade, en är dvärg (värmesyn) och en har hittat ett par typ glasögon som alltid ger honom perfekt syn. "

"Och jag känner inte för att skicka på dom nåt absolut onaturligt som nån högre demon eller amulettbärare whatever"


Nej men... om rollpersonerna har fått tag på en massa sådana där saker så måste du matcha det. Det är osannolikt att de är de enda som fått tag på sådana saker. Sättet de dundrar fram på kommer ju leda till att någon kommer på hur det ska kontras till slut. Oj, där var en kille med en ljusstav, eller en trollkarl med antimagi, eller en golem som inte behöver se för att slåss. Eller en blind kampsportsmästare.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
..eller varför inte andra dvärgar?

Om dom nu röjjer runt och dödar knektar antar jag att dom är rätt olagliga av sig. Massmördare av statens förlängda arm så att säga. Kan kungen/härskaren/whatever tolerare detta? Nej, han skickar naturligtvis ut sin dvärg-insatsstyrka, specialiserad på strid i mörker! Bwahahaha! Håller helt med Eksem, dom kan väl inte vara helt ensamma om det är? Allt som behövs är ju en magiker som kan lägga mörker, och en dvärg. Förresten, kan dvärgar verkligen se genom magiskt mörker? Går väl inte att införa retroaktivt antar jag, men så är det väl?
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,026
Location
Linköping
Re: Annars kan du...

..låta piratankorna ha slavar ombord från diverse folkslag på däcket.. Ska RP:n sänka skeppet och offra slavarna eller riskera sina egna och försöka befria slavarna? Gärna ska de se någon adelsdam där jag jag (av någon anledning) tror att de bryr sig mer..

Vet inte vem som började dra in ankor i det hela.... men det är människopirater det rör sig om. Inte för att det spelar nån roll direkt...

"//Feuflux - vet fortfarande inte vad han ska göra i sommar..."
/Han som först uppfattade det som ett skämt baserat på skräckfilmen "Jag vet vad du gjorde förra sommaren"


Hahaha, nu fick du mig att skratta. Det var inget skämt alls, men jag är tydligen så rolig att jag skämtar utan att mena det. /images/icons/smile.gif
Faktum är att jag inte vet alls vad jag ska göra i sommar. Verkar inte bli nåt jobb...
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Tja, har några alternativ

× Vänta tills magikern fumlar.. Inte för att det behöver hända något, men det är alltid kul när en magiker fumlar.. Har själv modifierat snedtändningstabellen så att den inte är lika tråkig.. Du kan antagligen hitta den om du söker på forumet på"Snedtändningstabell" och "/Han"..

× De får slåss mot odöda, eftersom odöda "ser" i mörker..

× De får slåss mot växelvarma/kalla varelser.. Antar att de inte syns i IR..

× De får slåss mot folk med avståndsvapen..

× Paja killens glasögon, men gör det på ett utstuderat sätt.. Låt honom inte bara sätta sig på glasögonen, att någon "råkar" få in en träff på glasögonen i strid eller något annat tarvligt..

Sedan kan man argumentera om folk kan se igenom MÖRKER med IR-syn.. Fast när jag läser om besvärjelsen så står det att den tar bort allt ljus.. Inte att alla förlorar synen eller att den tar bort all värmeutstrålning.. Så jag antar att det funkar.. Men att "perfekt syn" kan se genom mörker? Knappast.. Välsignad syn ska jag inte uttala mig om då jag inte vet hur den funkar..

Man kan också argumentera om dvärgar kan se både normalt och med IR, ser IR hela tiden eller om det aktiveras när det är mörkt och hur fort det går att ställa om till IR-syn..

/[color:448800]Han</font color=448800> som annars tycker [color:blue]Arvidos</font color=blue> har en poäng angående dödandet av knektar och att man inte kan ändra på hur de använder MÖRKER såhär efteråt
 
Top