Bryt de invanda mönstren
Jag brukade ha ASPROBLEM med spelare som inte tog mig på allvar, och de handlade oftast om att de var vana att spela humoristiska äventyr med mig, eller bara för att jag brukade vara en allmänt humoristisk person...
I vilket fall som helst, så började jag verkligen poängtera på olika sätt att "nu skulle det fanimig bli seriöst rollspelande" och skrev helkonstiga äventyr som inte liknande någonting de spelat tidigare, verkligen ansträngt mig med stämningsfull musik och dämpad belysning, och jag hade tillverkat en massa props (typ, jag gav dem brev som jag hade dränkt in i blod -eller tja, röd färg iaf- och bränt kanterna på och sotat över öppen låga så det såg skithäftigt ut och laminerat in pappersbrickor så det såg ut som ID-handlingar jag gav spelarna istället för rollformulär osv.) Då fattade de att om de skulle larva sig så skulle äventyret för alltid vara förstört -breven skulle vara oanvändbara, intrigerna förbrukade och tillochmed de svart stearinljusen skulle förlora lite av sin skrämseleffekt. Då blev det toppenäventyr av det hela, så det kan jag varmt rekommendera. Ett annat bra trix är att spela med personer du aldrig spelat med tidigare. Det blir alltid seriösare med folk man inte känner.