Idag på tunnelbanan såg jag till min förvåning att skribenten och redaktören Johan Ehrenberg gett ut en fantasy-bok: "Aileme - befrielsens tid". Den gamle rebellen Ehrenberg är förmodligen mest känd för det politiska magasinet ETC, men han har också upprört och debatterat på en del andra arenor. Dessutom borde han vara något av svensk mästare i konkurser. Jag är själv ingen fan av Ehrenberg, men det är alltid intressant när politiska skribenter ger sig in på skönlitteratur. Har Johan Ehrenberg försökt sig på något så intressant som en politisk allegori i fantasy-miljö? Kommer "Aileme" att bli en Atlas Shrugged för vänstern?
Jag har skummat några recensioner, och de var milt sagt ljumna. Å andra sidan kan det ju bero både på att de medier jag normalt följer har viss politisk slagsida, samt att fantasygenren kanske inte är det bästa medlet för att nå ut till kultursidorna. Någon som vet mer?
Jag har skummat några recensioner, och de var milt sagt ljumna. Å andra sidan kan det ju bero både på att de medier jag normalt följer har viss politisk slagsida, samt att fantasygenren kanske inte är det bästa medlet för att nå ut till kultursidorna. Någon som vet mer?