Var skall man vända sig & vad skall man plocka in i burken?
Bra fråga. Själv har jag aldrig byggt en burk helt från stratch. Jag har bytt ut delar och uppdaterat stegvis men det är ju inte riktigt samma sak. För att vara säker på att jag kombinerat saker som är kompatibla med varandra har jag mailat supporten på
Komplett.se (handlar oftast hårdvara där) , talat om vad jag söker osv. så har de länkat mig olika alternativ. Enklast så. Sätta i skiten osv är inte ett problem för mig personligen, men jag vet inte så mycket om vad som funkar med ditten och datten osv.
Vad ska jag då använda dumburken till då, funderar ni säkert.. Jo, först & främst så vill jag vardagssurfa, kolla lite på en & annan film. Lira spel, i klass med Diablo 2, skulle heller inte bli ledsen om det klarade Diablo 3 heller..
Låter som du behöver en lite dyrare standarddator möjligen. Det hade jag siktat på i alla fall eftersom du inte ska göra några märkvärdiga prylar.
Prisklass då, tänkte mig i runda slängar 6000 kronor.
Låter helt schysst. Ska man inte ha den till en massa tunga prylar så är 6000 en skaplig peng skulle jag vilja säga. Nu dyker det säkert upp någon fläschig rackare eller någon gamer som kommer att predika, men som sagt, ska du bara ha den för alldaliga sysslor så är det en bra slant.
Eller ska jag hellre köpa en redan färdig burk??
Det här är kruxet: Köper du en färdig burk får du helt enkelt mindre för pengarna. Bygger man själv får man klart mer dator för sina slantar. Man kan säga att du får betala en hel del extra för att den redan sitter ihop.
... Fast nu är ju inte jag så vidare värst mycket hemma på det här med datorer än du själv är. Fast innan du funderar vidare tipsar jag om att du kan kolla den
här guiden för datorbygge och känna efter om det är något som du vill göra eller ej. Inte läst den här guiden själv men den rekommenderas av flera databutiker.
Om inte annat kanske du har någon polare som kan hjälpa dig, för som sagt, du får klart med burk för pengarna om du slänger ihop den själv.