Nekromanti Johan K & hans funderingar på att bygga egen data.

Johan K

Gammal & dryg
Tjipp!
Så här är läget, funderar på att bygga egen data. Var skall man vända sig & vad skall man plocka in i burken?
Vad ska jag då använda dumburken till då, funderar ni säkert.. Jo, först & främst så vill jag vardagssurfa, kolla lite på en & annan film. Lira spel, i klass med Diablo 2, skulle heller inte bli ledsen om det klarade Diablo 3 heller.. :gremsmirk:
Prisklass då, tänkte mig i runda slängar 6000 kronor.

Eller ska jag hellre köpa en redan färdig burk??

/ Johan K

!Paxen

Swashbuckler
Nu får ju någon klaga på det jag säger här, men du kan få en dator som klarar av Diablo 2 väldigt billigt. Om du vill at det ska klara av Diablo 3 så måste du punga ut med lite mer, men jag tror att du ska kunna köpa en färdig dator för 6000.

Petter42

Swordsman
Om du har kunskaperna som krävs för att sätta ihop en egen dator så får man oftast ut lite mera kräm om man bygger den själv. Om du inte har den kunskapen kanske du ska vända dig till en servicefirma, som med nöje kommer att sätta ihop delarna åt dig. Fast då är jag osäker på om man faktiskt tjänar på det.

solvebring

Superhero
Var skall man vända sig & vad skall man plocka in i burken?
Bra fråga. Själv har jag aldrig byggt en burk helt från stratch. Jag har bytt ut delar och uppdaterat stegvis men det är ju inte riktigt samma sak. För att vara säker på att jag kombinerat saker som är kompatibla med varandra har jag mailat supporten på Komplett.se (handlar oftast hårdvara där) , talat om vad jag söker osv. så har de länkat mig olika alternativ. Enklast så. Sätta i skiten osv är inte ett problem för mig personligen, men jag vet inte så mycket om vad som funkar med ditten och datten osv.

Vad ska jag då använda dumburken till då, funderar ni säkert.. Jo, först & främst så vill jag vardagssurfa, kolla lite på en & annan film. Lira spel, i klass med Diablo 2, skulle heller inte bli ledsen om det klarade Diablo 3 heller..
Låter som du behöver en lite dyrare standarddator möjligen. Det hade jag siktat på i alla fall eftersom du inte ska göra några märkvärdiga prylar.

Prisklass då, tänkte mig i runda slängar 6000 kronor.
Låter helt schysst. Ska man inte ha den till en massa tunga prylar så är 6000 en skaplig peng skulle jag vilja säga. Nu dyker det säkert upp någon fläschig rackare eller någon gamer som kommer att predika, men som sagt, ska du bara ha den för alldaliga sysslor så är det en bra slant.

Eller ska jag hellre köpa en redan färdig burk??
Det här är kruxet: Köper du en färdig burk får du helt enkelt mindre för pengarna. Bygger man själv får man klart mer dator för sina slantar. Man kan säga att du får betala en hel del extra för att den redan sitter ihop.

... Fast nu är ju inte jag så vidare värst mycket hemma på det här med datorer än du själv är. Fast innan du funderar vidare tipsar jag om att du kan kolla den här guiden för datorbygge och känna efter om det är något som du vill göra eller ej. Inte läst den här guiden själv men den rekommenderas av flera databutiker.

Om inte annat kanske du har någon polare som kan hjälpa dig, för som sagt, du får klart med burk för pengarna om du slänger ihop den själv.

Patrick Bateman

Warrior
Med risk för att trampa andra, mer datorkunniga forumiter på tårna vill jag rekommendera Sweclockers forum för tips och råd om datorköp. Det verkar vara väldigt initierat folk som hänger där. De flesta förfrågningar där brukar dock bottna i ett eget förslag på valda komponenter. Jag vet inte hur bra svar man får om man endast frågar "jag vill ha en speldator för 6000 pix".

Vad gäller inköpsställe finns en nätbutik som heter Inet. De kan även bygga datorn åt dig för en avgift på 795 kr.

Notera att jag själv inte postat frågor på Sweclockers eller köpt något från Inet. Jag har endast tittat runt på respektive sajt för att informationsinsamling.

Sweclockers - Köpråd: www.sweclockers.com/forum/86-koeprad/
Inet: www.inet.se

G

Guest

Guest
Patrick Bateman said:
Vad gäller inköpsställe finns en nätbutik som heter Inet. De kan även bygga datorn åt dig för en avgift på 795 kr.
Det skulle inte jag, för jag har arbetat på deras konstruktion och man hittar inte sämmre arbetsdiciplin på ett dagis för adhdbarn som går på steroider...
Köper du delarna därifrån så involverar det inte konstruktion dock så det kan man göra...

Patrick Bateman

Warrior
Zorbeltuss said:
Patrick Bateman said:
Det skulle inte jag, för jag har arbetat på deras konstruktion och man hittar inte sämmre arbetsdiciplin på ett dagis för adhdbarn som går på steroider...
Köper du delarna därifrån så involverar det inte konstruktion dock så det kan man göra...
Aha...Bra med insider-information.

Men när du säger dålig arbetsdisciplin, betyder det att det tar lång tid och/eller att de gör ett dåligt jobb? Personligen skulle jag kunna leva med en förlängd leveranstid, men inte att de fuskar med själva byggandet.

Jag är nyfiken, för jag har själv lösa tankar på att köpa ny dator. Och då trodde jag att Inet skulle kunna vara ett bra alternativ för någon som mig, som inte vill bygga datorn själv.

Craygh

Swordsman
Bygg datorn själv, det är faktiskt inte särskilt svårt och du tjänar väldigt mycket på det. Jag själv byggde ihop min utan förkunskap och den har gått som ett klockverk. Och ja, vad jag vet så får man bäst priser om man tittar runt på lite olika sidor, som dustin, komplett, iNet och så vidare, men inte beställer från fler än två (Det är ungefär så mycket man kan splitta ordern innan fraktkostnaderna förtar det du tjänar på att beställa lite billigare)

Åh, och förresten, jag är själv en väldigt hängiven gamer och 6000 för en dator som klarar upp det du beskriver är fullt rimligt, så inget fel på det.(Om du inte var tänkt att köpa skärm också, då blir det en eller två tusingar mer. Mus eller tangentbord kan man väl klämma in dock) Och bygg själv!

Johan K

Gammal & dryg
Solvebring: Jag är lite i valet & kvalet ännu.. Vi får helt enkelt se vart det landar.