Nekromanti John Clements skriver i Dragon ...

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jaha? tänker ni. Vem ända in i Hägersten är John Clements?

John Clements är en av världens bästa svärdsfäktare, ARMA:it, gamer, buddy med Herr Nils, Björn Hellqvist och (antar jag) Faehrengaust – wrnu:s alldeles egna våldsverkare.

Johns första Dragon-artikel (i septembernumret) verkar handla om vem som skulle vinna en strid man mot man – en samuraj eller en europeisk riddare. Lökigt ämne, men det kanske blir bättre än det låter. Om inte annat kanske överdrivet nippofila Dragon-läsare får sig en tankeställare (jag tror mig nämligen veta vem John låter vinna).

Dimfrost

Special Circumstances
Intressant! När tidningen kommit ut vore det kul att få ett litet referat av artikeln.

/Dimfrost

Foggmock

Myrmidon
Jag vill veta under vilka omständigheter de slåss innan jag bestämmer mig för om det är lökigt eller inte.. :gremgrin:

...är det bara något jag fått för mig, eller brukar det inte komma upp artiklar från Dragon i .pdf-format på nån sida?

Det är faktiskt ingen ny artikel utan en omarbetning av den här artikeln som ligger på ARMA's hemsida. Det finns en annan artikel om katanan jämfört med rapiren. Den sistnämnda tycker jag personligen är en mer "vettig" jämförelse då rapiren och katanans roll är mer lika än långsvärdets och katanans, men det är nog mycket min personliga syn på saken.

I vilket fall så är faktiskt båda artiklar rätt objektiva även om man någonstans bakom raderna kan ana en preferens. Det är faktiskt väldigt bra att John inte valt att göra någon propagandaskrift av dessa artiklar för det vore väldigt lätt gjort att göra ren pajkastartävling av det hela (vilket det ofta är på diverse svärds- och kampkonstforum).

Jag vet inte hur artikeln omarbetas, men jag skulle misstänka att nätversionen förkortas till tidningen.

Jag håller med om att ämnet är rätt lökigt (samuraj vs riddare), men om man helt bortser från ämnet så är artiklarna fortfarande intressanta för de ger en översikt över både samurajer och riddare.

---

Det finns mer intressanta artiklar att läsa om man är intreserad.

Archer

Swashbuckler
Samurai vs Riddare

Ingen lätt fråga. Det är tämligen två totalt olika sätt att strida, utrusta, och genomföra krig som gäller. De båda krigarnas stridskonst, utrustning och förberedelser är tämligen perfekta för de förhållanden där de utvecklades.

Det som trots allt jag hoppas framgår av artikeln är följande;

- Hur överskattat katanan är (man ser de mest löjliga saker i film med dessa svärd). Katanan är skapad för att "skära" inte hugga med, vilket gör att den kan åstadkomma bra skador mot de motståndare som en samurai normalt kan förväntas möta. Det är inte det optimala vapnet att använda mot rustningar i plåt.

- Hur extremt överskattade västerländska svärd är (inte riktigt lika extrema saker i film med dessa, men ändå extrema). Västerländska (raka) svärd är gjorda för att hugga och sticka med, de förlitar sig mera på styrka och tyng utöver teknik, och inte så mycket på ren vasshet så som en katana gör. Ett vapen som är tämligen effektivt mot diverse "mål". Dock inte bättre än andra västerländska närstridsvapen (vilket de brukar vara i rollspel).

- Hur totalt olika filosofin bakom krigföring, utrustning och träning är mellan en västerländsk riddare och en japansk samurai.

- Hur det i slutändan troligen har mera med ren erfarenhet, stridskapacitet, och förmåga att anpassa sig att göra för att avgöra vem som vinner en strid. Utrustningen är som historien visat gång på gång, inte den största avgörande faktorn.

Re: Samurai vs Riddare

Hur extremt överskattade västerländska svärd är (inte riktigt lika extrema saker i film med dessa, men ändå extrema).
De brukar väl ändå vara underskattade i film? Det jag brukar se är tunga metallstycken utan egg som svingas som mindre björkar.

Iof har det kanske ändrats i senare filmer. I Sagan om Ringen kan man ju faktiskt till och med skymta korrekta tekniker och garder, väl dolda givetvis =)

Västerländska (raka) svärd är gjorda för att hugga och sticka med, de förlitar sig mera på styrka och tyng utöver teknik, ...
Långsvärd väger från ca 1.3 kg upp till en bit över 2 kg. Det är faktiskt inte särskilt tungt. De kan kännas något tunga i ovana händer, men efter att man lärt sig det mest grundläggande i deras hantering så brukar det inte vara någon som klagar på deras vikt. Många replikor väger dock för mycket.

...och inte så mycket på ren vasshet så som en katana gör
Dessutom är långsvärd faktiskt riktigt jefligt vassa och det fungerar utmärkt att skära med dem. Det finns gott om skärtekniker i manualerna (givetvis inte mot tyngre rustningar då). Främst är det underarmar som utsetts för skär men även andra delar som t.ex. halsen är möjliga mål.

Men du har ändå rätt i att Katanan är vassare (pga hårdare och skörare härdning) och förlitar sig mer på skäret. Jag ville bara poängtera att skillnaden inte är så stor som den ofta framställs som. Mer som en varning mot feltolkning är kritik mot dig alltså.

Dock inte bättre än andra västerländska närstridsvapen (vilket de brukar vara i rollspel).
Håller helt med. Man har nog rört ihop svärdets symbolbetydelse med dess faktiska förmågor. I många spel undrar man varför det finns olika vapen överhuvudtaget eftersom svärdet ändå är totalt överlägset. Problemet är ofta att systemen inte klarar av att modellera rustningspenetration vilket gör det svårt att särskilja på vapen med olika syfte.

Hur det i slutändan troligen har mera med ren erfarenhet, stridskapacitet, och förmåga att anpassa sig att göra för att avgöra vem som vinner en strid. Utrustningen är som historien visat gång på gång, inte den största avgörande faktorn.
Mer eller mindre den exakta slutsatsen i artikeln (om den nu inte görs om helt till tidningen vilket jag inte tror). Läs den gärna (länk i mitt inlägg längre ner) och skriv vad du tycker. Med tanke på de förväntningar som du listar upp så tror jag du blir mycket nöjd =)

Archer

Swashbuckler

"Dessutom är långsvärd faktiskt riktigt jefligt vassa och det fungerar utmärkt att skära med dem. Det finns gott om skärtekniker i manualerna (givetvis inte mot tyngre rustningar då). Främst är det underarmar som utsetts för skär men även andra delar som t.ex. halsen är möjliga mål.

Men du har ändå rätt i att Katanan är vassare (pga hårdare och skörare härdning) och förlitar sig mer på skäret. Jag ville bara poängtera att skillnaden inte är så stor som den ofta framställs som. Mer som en varning mot feltolkning är kritik mot dig alltså."

Lungt. Jag tänkte mest på diverse dåliga filmer där man har sett folk kapa stenpelare med ett enda hugg, svingandes ett långsvärd (minns inte ens vad den dåliga fillmen heter, "Barbarian brothers"?) eller där de hanterar dem som om de vägde som järnbalkar och slår iväg motståndaren mer än något annat (ytterligare B-film från 80talet).

Jag menade inte att långsvärd inte är vassa, jag menade mera att precis som du sedan skrev, så är det inte i lika stor utsträckning som med katanan som den förlitar sig på "vassheten".
Om jag inte minns helt fel är det inte ens vidare stor skillnad i vikt mellan en katana och ett långsvärd. Det jag menade med "vikt" är just den rörelseenergi som du får (en rak klinga utnyttjar ju detta mer än en böjd) i huggen med en rak kling, i förhållande till de mer svepande, skärande hugg du utför med en böjd klinga.

Mina erfarenheter är dock begränsade till det jag fått veta från kunniga personer likt dig själv, diverse personer som sysslar med fäktning med diverse klingor, så upplys mig gärna. Det är ett ämne jag finner faschinerande.

När det gäller rollspel håller jag med, rustningsreglerna är oftast det som i grunden är orsaken till att vapnen hanteras så vansinnigt fel.
Det spel/system jag främst gillar när det gäller detta är Warhammer fantasy role-play som inte går någon skillnad mellan olika vapen, såvida de inte är tvåhands (de gör lite mer skada) eller om det rör sig om korta vapen (de är lite snabbare att använda).

Om jag inte minns helt fel är det inte ens vidare stor skillnad i vikt mellan en katana och ett långsvärd
Det är en väldigt svår fråga eftersom variationerna på både katanor och långsvärd är stora. Dessutom är det osäkert var man ens drar gränserna för kategorierna.

Jag skulle tro att man utan att ljuga alltför mycket kan säga att medelkatanan är ett par hundra gram lättare än medellångsvärdet, men att det finns gott om katanot som är tyngre än medellångsvärdet och det finns även gott om långsvärd som är lättare än medelkatanan.

Det är också av intresse att påpeka att i Japan fanns det periodvis regler som begränsade katanans storlek så det är inte alls givet att medelkatanan har "optimal" längd och vikt.

Archer

Swashbuckler

Jag minns något om just det du nämner, att de begränsade längden på handtaget och klingan.

När det gäller långsvärd kan jag lätt se att det är svårt att dra gränserna, på grund av den stora mängden variationer som finns där.

Något jag skulle vilja veta mer om, är framför allt hur de japanska rustningarna är uppbyggda. Den info jag hittat är väldigt motsägelsefull, allt från att de är gjord av lackerat trä (enbart) till att de använder sig av plåt och ringbrynja (har ännu inte sett något som kan verka vara ringbrynja. Du har inga "vettiga" länkar om det ämnet?

Krille

Super Moderator

"Något jag skulle vilja veta mer om, är framför allt hur de japanska rustningarna är uppbyggda. Den info jag hittat är väldigt motsägelsefull, allt från att de är gjord av lackerat trä (enbart) till att de använder sig av plåt och ringbrynja (har ännu inte sett något som kan verka vara ringbrynja."

Det är inte konstigare än att romerska rustningar var gjorda av läder, ringbrynja och segmenterad plåt. Det är helt enkelt en sak som varierar med tidsperiod och teknisk utveckling. Trots allt så spänner Japans historia (och Roms) över åtskilliga sekler, så det är bara naturligt att man lär sig bygga bättre rustningar med tiden.

Jag har inga länkar om saken, men däremot en klase böcker.

Något jag skulle vilja veta mer om, är framför allt hur de japanska rustningarna är uppbyggda. Den info jag hittat är väldigt motsägelsefull, allt från att de är gjord av lackerat trä (enbart) till att de använder sig av plåt och ringbrynja (har ännu inte sett något som kan verka vara ringbrynja. Du har inga "vettiga" länkar om det ämnet?
Nä, tyvärr. Det är inget ämne jag studerat. Men det är precis som Krille säger att Japans historia är lång. Det finns många typer av japanska rustningar och vapen.

Jag har fått berättat för mig att deras utveckling är någorlunda lik europas, dvs att man går från lättare rustningar (lackerat trä, etc.) till tyngre (plåt), men att när krutvapnen intar scenen så börjar rustningarna återigen bli lättare för att slutligen försvinna helt. Katanan följer också utvecklingen, den börjar som ett böjt skärvapen som ska kunna skada orustade och lätt rustade motståndare men utvecklas sedan mot en mer rak variant som ska hugga genom rustning. När rustningarna avvecklas så blir katanan ett duellvapen och börjar också bli längre och återigen mer böjd. De flesta katanor vi ser idag är duellvapen.

En väsentlig skillnad mellan Japan och Europa är att Europa har två vapenindustrier, den militära och den civila. Japan har bara en. Det gör att militära specialvapen inte utvecklas på samma sätt i Japan utan där är det samma vapen som används civilt och militärt. Därför balanserar katanan hela tiden mellan sin militära och sin civila roll, medan Européerna utvecklar separata vapen för militärt bruk. Givetvis finns det en överlappning även i Europa men i en mycket mindre grad.

Mina kunskaper i ämnet är dock osäkra så ta allt med en stor näve salt. Jag tar gärna emot korrektioner.

Krille

Super Moderator

Lite nitpick: katana inträder rätt sent, ca 1400. Visserligen är det mest petimeter, eftersom föregångaren tachi är till förväxling lika katana. Den stora skillnaden mellan tachi och katana är att tachi alltid är avsedd att bäras med rustning, medan katana är avsedd att bäras med civila kläder. Det är först i och med katana som hela faderullan med svärdet som samurajens själ började uppträda - innan dess var det pilbågen som var samurajens själ.

Så tar man en typisk tolvhundratalssamuraj mot en tolvhundratalsriddare, med sina respektive favoritvapen, så slutar det i stort sett med att tolvhundratalsriddaren imiterar igelkott. :gremgrin: Detta ändras lagom till katanan inträffar: stål uppträder i den europeiska riddarens rustning så att långbågarna (västliga eller östliga) inte har det minsta effekt och samurajerna börjar favorisera katana istället för pilbågen.

Mer rättelse: de tidiga japanska svärden var raka och tveeggade, precis som sina kinesiska förlagor. Sen försvann gradvis den ena eggen och svärden började kurvas till tachi. Sen blev katana inne, och många tachi slipades ner och kortades av till katana. Nyare katana var ofta korta, kraftiga och relativt raka, jämfört med tidigare långa, smala och kurvade tachi. Och sen kom krutvapnen och sabbade hela showen, och svärden blev rena duellvapen då Tokugawa-shogunatet trollade bort krig.

Förutom tachi så fanns även en del andra rena slagfältsvapen, en del riktigt uppfinningsrika, och en del rätt förväntade. Spjut, hillebard och slagsvärd hade sina respektive motsvarigheter i yari, naginata/nagamiki och odachi/nodachi, som i princip enbart var slagfältsvapen. Rent krasst så är det dessa som spelat mest roll på japanska slagfält fram till krutvapnens inträde - man hade aldrig den engelska traditionen att träna bönder till bågskyttar då pilbågen var ett fint, nobelt och samurajigt vapen, och massbågskytte användes därför inte. Spjut och hillebard var därför ypperliga att sätta i händerna på bönder (har vi sett den förut även i väst? :gremgrin:) och storsvärd och slagsvärd användes för att röja spjut och mosa rustningar.

Och sen, som sagt var, kom krutvapnen och sabbade showen. Det var bara naginata/nagamiki som fann ett civilt bruk, då det senare blev "hemförsvarsvapen" för samurajkvinnor. Så lustigt nog anses en femfots stång med en en och en halv fot svärdsklinga i ena änden vara feminint i Japan.

Härolden

Warrior

Lungt. Jag tänkte mest på diverse dåliga filmer där man har sett folk kapa stenpelare med ett enda hugg, svingandes ett långsvärd (minns inte ens vad den dåliga fillmen heter, "Barbarian brothers"?) eller där de hanterar dem som om de vägde som järnbalkar och slår iväg motståndaren mer än något annat (ytterligare B-film från 80talet).

Nu ska du inte dissa Barbarian Brothers här - det är ju en helskön film, B-fantasy när den är som bäst :gremtongue:. Dessutom gäller det där med übervapen inte bara B-filmer och svärd; i en film som bäst lämnas osedd *hostKUNGARTHURhost* slår en kille ner en stenvägg medelst yxa...

Vad gäller John Clemens skulle jag vilja nämna att även om han är bra på svärd är han också bra på att slå sig själv för bröstet, så det där med "världens bäste" skulle jag ta med en nypa salt, lite vitpeppar och kanske en dillkvist.

// Härolden, svingar bägare

Lite nitpick: katana inträder rätt sent, ca 1400
Sent? Det är väl sisådär lagom, jag håller mig oftast borta från allt 1200-tal. Det är 1500- och 1600-talet som är de spännande århundradena :gremgrin:

Hm, jag kanske börjar bli lite fäktningsskadad för jag tror alltid att alla pratar om 1300 - 1600-tal när de pratar om riddare och deras vapen.

Visserligen är det mest petimeter, eftersom föregångaren tachi är till förväxling lika katana.
En fråga som alltid är värt att ställa sig vid sådana byten är hur den dåtida såg bytet. Var det en utveckling av ett och samma svärd? Var det ett omvälvande byte eller är det till och med bara en efterkonstruktion av namn? I Europa har vi ju tyvärr haft en hel del av det senaste vilket gör att rollspelare och andra trott att de medeltida krigarna verkligen särskilde på den uppsjö av svärdtermer som finns idag. En del av termerna existerade inte ens när vapnena existera!

Om man nu verkligen ska jämföra vapen ur olika kulturer så är det inte intressant att låsa sig till termer utan ta med vapnets utveckling som sådan, eller alternativt låsa sig till en tidpunkt. Egentligen ännu en komplikation som säger att sådana jämförelser är relativt meningslösa.

Det är först i och med katana som hela faderullan med svärdet som samurajens själ började uppträda - innan dess var det pilbågen som var samurajens själ.

Så tar man en typisk tolvhundratalssamuraj mot en tolvhundratalsriddare, med sina respektive favoritvapen, så slutar det i stort sett med att tolvhundratalsriddaren imiterar igelkott.
Men nu var det väl ändå inte själar som skulle jämföras? :gremwink:

Jämförelsen haltar oavsett hur man gör. Handlar det om en duell? Tar samurajen med sig en pilbåge till en duell? Är det slagfältet vi tittar på? Problemet där är att de har olika roller. Är de till fots? Etc.

Och vad är en medeltida riddares favoritvapen? Det ser nog lite olika ut beroende på om han är från 1200- eller 1600-talet. Kanske är det så att samurajen får en muskötkula i pannan om vi väljer senare tider? :gremgrin:

Mer rättelse: de tidiga japanska svärden var raka och tveeggade, precis som sina kinesiska förlagor. Sen försvann gradvis den ena eggen och svärden började kurvas till tachi. Sen blev katana inne, och många tachi slipades ner och kortades av till katana. Nyare katana var ofta korta, kraftiga och relativt raka, jämfört med tidigare långa, smala och kurvade tachi. Och sen kom krutvapnen och sabbade hela showen, och svärden blev rena duellvapen då Tokugawa-shogunatet trollade bort krig.
Intressant. Det verkar som att du gör en åtskillnad mellan olika typer av svärd på ett sätt som jag inte hört. Grejen är att jag bara pratat med aktiva kenjutsu-utövare och det kan vara att det finns en skillnad mellan dessa och historiker på samma sätt som det gör mellan utövare av europeisk stridskonst och historiker. Annars är din version mer eller mindre exakt vad jag hört, men de tyckte det rörde sig om ett svärd hela vägen, inte om olika svärd.

Samma sak har jag hört om alla benämningar på no-dachi etc. Utövare jag pratat med kallar det bara för ett längre svärd inte en egen typ.

På samma sätt kan jag inte se någon skillnad på bastardsvärd och långsvärd, det är samma svärd för mig.

Det är ett litet problem att historiker och utövare ofta pratar förbi varandra.

Så lustigt nog anses en femfots stång med en en och en halv fot svärdsklinga i ena änden vara feminint i Japan.
Japp, och jag tror att dagens japanerna finner det lite lustigt att naginata ofta tränas av män i andra länder :gremgrin:

---

Jaja, jämförelsen mellan de två krigarna är alltså på många sätt haltande. Av någon anledning så vill många sätta ett likhetstecken mellan samurajens roll och riddarens, tyvärr är ju detta inte sant och det gör att jämförelserna sällan håller. Till detta kommer det stora problemet med tiden, det är ett stort tisspann som vi rör oss inom.

Krille

Super Moderator

"En fråga som alltid är värt att ställa sig vid sådana byten är hur den dåtida såg bytet."

Vad jag har förstått så är den stora skillnaden mellan tachi och katana en effekt av upphängningen: en katana kan användas i iaido, men en tachi kan det inte.

"Handlar det om en duell?"

Det finns ett antal olika skildringar av bågskyttedueller från ca 1200 och tidigare, som mest påminner om något hämtat ur "För några få dollar mer" (inklusive projektiler som inte riktigt når fram till den coole samurajen som lugnt lägger en ny pil på strängen när fiendens pilar ramlar ner två meter framför honom).

"Kanske är det så att samurajen får en muskötkula i pannan om vi väljer senare tider?"

Mycket möjligt. :gremgrin:

"Det verkar som att du gör en åtskillnad mellan olika typer av svärd på ett sätt som jag inte hört. Grejen är att jag bara pratat med aktiva kenjutsu-utövare och det kan vara att det finns en skillnad mellan dessa och historiker på samma sätt som det gör mellan utövare av europeisk stridskonst och historiker."

Jag misstänker att det handlar om olika behov. Historiker och svärdskännare vill kunna placera in svärd vid plats och tid för att få dem i ett historiskt sammanhang. Dessa gör inte bara skillnader på de grundläggande svärdstyperna, utan tittar även på hamons utveckling, kissatis utformning, upphängning och montering, kurvatur, rännor etc. Jag kan mycket väl tänka mig att dessa detaljer spelar föga roll om man helt enkelt vill ha ihjäl fienden.

Men man ska trots allt inte glömma att svärd inte bara betraktades som verktyg, utan även som konstverk. Precis som alla ismer i konsten får egna namn allt eftersom de uppkommer för att särskilja dem från andra ismer, så verkar alla små varianter i japanska svärd få nya namn allt eftersom de dyker upp.

En annan intressant egenskap är att ju tidigare i historien man är desto större är variansen på svärden. Det fanns lövformade tveeggade svärd, raka tveeggade svärd, eneggade svärd, en-och-en-halveggade svärd, och senare även kurvare eneggare och en-och-en-halveggade svärd... All denna varians försvann efter en tid, så att det i grunden bara fanns kurvade eneggade svärd i tre storlekar (small, medium och large).

En annan intressant egenskap är att ju tidigare i historien man är desto större är variansen på svärden. Det fanns lövformade tveeggade svärd, raka tveeggade svärd, eneggade svärd, en-och-en-halveggade svärd, och senare även kurvare eneggare och en-och-en-halveggade svärd... All denna varians försvann efter en tid, så att det i grunden bara fanns kurvade eneggade svärd i tre storlekar (small, medium och large).
Tidig japansk svärdshistoria kan jag 0 om så det var intressant att höra.

Att skillnaderna försvann är intressant och man kan fråga sig varför. Det finns ett antal möjliga förklaringar varav dessa skulle kunna vara några:
- Man hittade en optimal form.
- Symboliken blev så betydelsefull att konservatismen tog överhanden
- Användningen blev strömlinjeformad och därmed också verktyget.

Jag skulle gissa att mycket berodde på de två sistnämnda, men även det första till en viss del. Skulle också kunna ha något med tillverkningen att göra.