Nekromanti John le Carré möter HP Lovecraft

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag ska tipsa om Declare av Tim Powers, en agent/skräck/thriller som lyckas kombinera ärkeförrädaren Kim Philby, Stalins folkmord på 1930-talet, bloddrypande arabisk folktro, spionverksamhet före, under och efter VK2, samt true love overcomes all.

Jag gillade boken skarpt och den är späckad med idéer för en horror-SL. Stämningen känns äkta från början till slut. Plotten är extremt komplex och utspelar sig vid flera olika tillfällen under perioden 1920-64.

Noaks ark spelar en stor roll i den komplexa plotten; den ligger högt upp på Ararat och har fått en illasinnad parasitbefolkning. Riktig Cthulhu-monster. Hjälten skådar dessutom vid ett tillfälle Liemannen i ögonen och kommer undan.

Gardener

Champion
Declare är helt underbar, som alla Tim Powers böcker.

Böckerna brukar vara väldigt väl-researchade, och ofta utspelar dom sig i historisk tid eller anknyter till det på något sätt. Förutom ett par av hans allra tidigaste böcker. Många gånger spinner han vidare på riktiga händelser och förklarar saker som man inte känner till så mycket om med nåt sorts magiskt.

Övernaturlighet brukar också förekomma i de flesta böcker, samt att det i alla böcker är en ofrivillig hjälte.

Senaste boken, Three Days to Never liknar Declare till viss del, men utspelar sig framförallt i nutid. Tror inte direkt det är nåt Cthulhu-monster, fast det beror väl lite på hur man ser det. Utan att spoilera alltför mycket mer...

Johan K

Gammal & dryg
Tackar för tippset !
Ska bara av sluta Stieg Larssons serie, så ska jag sätta tänderna i denna bok !