Nekromanti John Wick sågar spel och definierar om "rollspel"

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Om kassa definitioner

Okej, det var en jävla massa feltänk i den texten.

A roleplaying game is a game in which the players are rewarded for making choices that are consistent with the character's motivations or further the plot of the story.
Nu nöjer han sig med att hacka på D&D eftersom han tydligen inte gillar D&D. Vad han borde fundera på är hur många rollspel som skulle kvala in som rollspel om man följer hans definition. Skulle Call of Cthulhu räknas som ett rollspel? Nej, man belönas för att lyckas använda färdigheter. (Och möjligen för att läsa onämnbara skrifter, men det är svårt att avgöra om resultatet av det är en belöning eller en bestraffning.) Skulle World of Darkness räknas som ett rollspel? Kanske med ett nödrop efetrsom man får något enstaka erfarenhetspoäng för att rollspela och för att lyckas uppnå sina mål, men det finns andra saker som ger betydligt mer poäng. De flesta rollspel belönar faktiskt helt andra saker än att föra berättelsen framåt eller att göra val som är konsistenta med rollpersonens mål.

D&D has mechanics for rewarding you for making the best strategic and tactical choices, but it does not have mechanics that help the players move the plot forward.
Och hur många rollspel (som inte är skrivna av någon som är aktiv på The Forge) har det? Jag skulle också vilja att rollspel hade detta i större utsträckning, men man är förbannat selektiv om man påstår att detta är något som saknas i D&D men återfinns i alla andra rollspel.

Så han tycker att man ska rollspela och berätta en historia i rollspel. Visst, det tycker jag med, men jag kan inte påstå att just D&D skulle hindra detta mer än andra genomsnittliga rollspel på marknaden.

/tobias

Mogger

Hipsteranka
D&D 4

jag vill visserligen inte gå så lång så att jag inte vill kalla D&D för rollspel (tvärtom, jag vill hellre bredda hobbyn) men det är intressant att ser hur nära ett brädspel man kan komma utan att lämna rollspelet.

Var går gränsen? Jag såg D&D 4 demas på Gothcon och med ett snyggare bräde och om spelarna hade stått runt bordet hade jag inte sett någon skillnad på det och många dioramor som jag har spelat.

Men, jag tycker det är coolt, och blev faktiskt sugen på lite D&D som omväxling, med en SL som vet vad han gör och kan konceptet.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Ööööh ... kanske inte

Jag såg D&D 4 demas på Gothcon och med ett snyggare bräde och om spelarna hade stått runt bordet hade jag inte sett någon skillnad på det och många dioramor som jag har spelat.
Om jag får gissa lite så var det D&D Miniatures 2.0, och inte D&D 4.0, som demades på GothCon. Stor skillnad ... förhoppningsvis. :gremlaugh:

/M

Flurtis

Hero
Re: D&D 4

Var går gränsen? Jag såg D&D 4 demas på Gothcon och med ett snyggare bräde och om spelarna hade stått runt bordet hade jag inte sett någon skillnad på det och många dioramor som jag har spelat.
Jag misstänker att du såg D&D 4ed miniatures. Vilket är wizards figurspel som baseras på D&D rollspel. Visserligen finns det liknelser i systemen (3,5) men det är inte samma spel.

Vad jag vet så demades inte D&D 4th edition rollspelet på GothCon. Jag har inte heller hört något om hur pass lika systemen mellan 4ed figurspelet och 4ed rollspelet är. Kanske Seter eller Dante sitter med nån information här??

EDIT: 2ed figurspelet skall det så klart vara :gremtongue:

//Flurtis, som också vill poängtera att 4th editions miniatures hade Sverige release under helgen.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Några spel som skulle klara defintionen

Vad han borde fundera på är hur många rollspel som skulle kvala in som rollspel om man följer hans definition.
Troligen hans egna. Typ Thirty, kanske OrkWorld.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Inte mycket info

Jag har inte heller hört något om hur pass lika systemen mellan 4ed figurspelet och 4ed rollspelet är. Kanske Seter eller Dante sitter med nån information här??
I stort sett ingen info, tyvärr. I stora drag är det samma paradigm som vanligt; D&D Minis är förenklat, och allt som rör rollspelssituationer och inte används i skirmish är borta. Och så är skada fast och så där, precis som vanligt.

Så D&D Miniatures 2.0 och D&D 4.0 är barn av samma kärna, så att säga, men rollspelet innehåller mer regler om saker som dyker upp utanför strid,

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Ööööh ... kanske inte

Det var det faktiskt inte. Vad jag såg var det demot från den där konvent-event-grejen där WotC presenterade D&D4 närmare, eller så. Rollformulär och sådant, alltså. Jag kan se vad som är DDM och vad som inte är det, även om jag inte spelar DDM 2 alls. :gremsmile:

/Dimfrost

Arfert

Facit

Jo det demades, inne hos Goblin Games... med lite figurer på en rutig "plastmatta"... som man ritade upp korridorer och rum på.. old style.

Sodivra

Champion

Öh... Var det D&D 4 som demades hos Goblin Games, eller D&D minis? Jag såg lappar som annonserade ut att rollspelet demades, (Och träffade två killar som testat det) så någonstans har det skett iallafall. :gremsmile:

Eksem

Champion
Re: Om D&D och Wick

Det var nog det här jag tänkte på:

"idea of giving story rewards of experience points when players completed adventures. The quest rules in 4th Edition are directly descended from that idea, integrated into the economy of rewards in the game. They're a rules wrapper around the story of the game, a way to keep players mindful of the purposes behind all their adventuring."

"...goals that might be contradictory. That's a really interesting ramification of the quest system: It's okay to give the players quests they don't complete, quests that conflict with each other, or quests that conflict with the characters' alignments and values."

http://www.wizards.com/default.asp?x=dnd/drdd/20071121

Och så hade det modifierats lite i mitt huvud fram till nu, så att jag trodde att det var så XP-hanteringen såg ut; men nu ser jag att det mest verkar vara en slags storybonus. Anyhow, så betyder det fortfarande att Wick faktiskt gör ett faktafel, även om hans påstående är korrekt i princip (allt rollspelande som görs när man spelar D&D är påhängt utanpå spelet, som att rollspela i Monopol, eller så).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Skulle du se skillnad?

Vad vet du egentligen om D&D Minis? Spelar du det, kanske? Är du kanske forumsmästare dubbelt upp? Va? Va? Va? :gremlaugh:

Ska du spela D&D Minis 2.0?

/M

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Skulle du se skillnad?

Jag har inte spelat minis alls sedan förra DanCon (ett år sedan, för de som inte minns). Om reglerna inte hade änderats hade jag säkert plockat fram figurerna någon gång i framtiden, men jag lär aldrig lära mig det nya regelsystemet och bygga nya warband med det som grund. Tyvärr. Men vi kom väl mer eller mindre fram till att det finns så mycket roligare saker att göra med tiden än att spela minis, det var därför det aldrib blev av att vi spelade längre.

/Dimfrost

Nkari

Veteran
Re: Skulle du se skillnad?

En RL polare till mig stog för demandet av D&D Miniatures, dock skulle det ha varit kopplat till en store kallad Juntan om jag inte missminner mig helt. Men han snackade om någon world premiere också.. så jag vete fan om han syftade på D&D4.. (han är inte insatt i D&D rollepelen överhuvud taget bara brädspels fanatiker.. :p )

Helmgast
Demobild

Så här såg det ut när det demades. Det var såklart kul att ha en spelledare som var på sitt första konvent sju år innan jag föddes.

Mogger

Hipsteranka
Re: Demobild

Exakt så, fast jag minns att det var en drake med oxå. Eller något annat farligt monster. :gremsmile:

Feliath

Swashbuckler
Det var mitt intryck också

Och det verkar som om han demar D&D4 med grejerna från D&D Experience. Sade han inte rentav något om det här på forumet?

/Feliath — June 6, Expenditure Day

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Det var mitt intryck också

Med tanke på att det på dörren till lokalen stod att man kunde testa the D&D Experience verkar det onekligen som att det var D&D 4 som demades.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Det var mitt intryck också

Och det verkar som om han demar D&D4 med grejerna från D&D Experience.
Jag sa ju det. Utan att komma ihåg det exakta namnet på spektaklet, dock, men ändå. :gremsmile:

/Dimfrost