Om kassa definitioner
Okej, det var en jävla massa feltänk i den texten.
Så han tycker att man ska rollspela och berätta en historia i rollspel. Visst, det tycker jag med, men jag kan inte påstå att just D&D skulle hindra detta mer än andra genomsnittliga rollspel på marknaden.
/tobias
Okej, det var en jävla massa feltänk i den texten.
Nu nöjer han sig med att hacka på D&D eftersom han tydligen inte gillar D&D. Vad han borde fundera på är hur många rollspel som skulle kvala in som rollspel om man följer hans definition. Skulle Call of Cthulhu räknas som ett rollspel? Nej, man belönas för att lyckas använda färdigheter. (Och möjligen för att läsa onämnbara skrifter, men det är svårt att avgöra om resultatet av det är en belöning eller en bestraffning.) Skulle World of Darkness räknas som ett rollspel? Kanske med ett nödrop efetrsom man får något enstaka erfarenhetspoäng för att rollspela och för att lyckas uppnå sina mål, men det finns andra saker som ger betydligt mer poäng. De flesta rollspel belönar faktiskt helt andra saker än att föra berättelsen framåt eller att göra val som är konsistenta med rollpersonens mål.A roleplaying game is a game in which the players are rewarded for making choices that are consistent with the character's motivations or further the plot of the story.
Och hur många rollspel (som inte är skrivna av någon som är aktiv på The Forge) har det? Jag skulle också vilja att rollspel hade detta i större utsträckning, men man är förbannat selektiv om man påstår att detta är något som saknas i D&D men återfinns i alla andra rollspel.D&D has mechanics for rewarding you for making the best strategic and tactical choices, but it does not have mechanics that help the players move the plot forward.
Så han tycker att man ska rollspela och berätta en historia i rollspel. Visst, det tycker jag med, men jag kan inte påstå att just D&D skulle hindra detta mer än andra genomsnittliga rollspel på marknaden.
/tobias