Nekromanti John Wick sågar spel och definierar om "rollspel"

Johan K

Gammal & dryg
Re: Demobild

Ahaa, var det, det var som de pysslade med där..
Man kanske borde kolla lite mer på skylltarna vad som händer vart.. :gremgrin:

Arfert

Facit
Re: D&D 4

Sonen (Felix, 16) var med och testspelade det där två sessioner under Gothcon, och ja det var en förhandstest av D&D4. Man hade ju riktiga Character Sheets osv. så Minis var det inte...

Storuggla

Champion
Re: Visst är det Oldtimer

"Finns det några andra rävar kvar från konvent -77?"

Mekanurg.

Storuggla, och sen blir det tunnare

Hellzon

Långsamma Vargen
Re: Hur var det då?

Nu är jag inte son till Arfert, men det var stabilt som tusan. Visst kan man klaga på att äventyret till D&D Experience inte innehåller tillräckligt med (några öht) "rollspelsregler", men med bara stridsreglerna kan man köra igenom de tre striderna och vara glad hest efteråt.

Reflektioner: Strid går mycket riktigt snabbare i verklig tid men tar fler rundor in-game - vi körde igenom de tre striderna på fyra timmar och det får väl vara helt okej för att vara D&D på vad som ska motsvara level 3 i v 3.x.
Ovanstående kan bero att det är hyggligt lätt att bestämma sig för vad man ska göra. Jag spelade iofs konserverad dvärg och hade det svåra valet att stå och ta stryk medan mer träffsäkra karaktärer hade ihjäl folk, men även magikern och häxmästaren* fick sitt gjort snabbt. Sen var Oldtimer eventuellt rutinerad efter X decennier med tidigare versioner och en halv dag med D&D4...
Det går alldeles utmärkt att dö. Om grottan slutar med en drake...

Det var väl det. Wick har jag ingen intelligent åsikt om.

Necross

Swashbuckler
Re: Skulle du se skillnad?

Det var D&D 4.0 som demades på Gothcon. På svenska even.

Necross

Swashbuckler
Re: John Wick sågar spel och definierar om "rollsp

När man har powergamers vid spelbordet kan man inte ha den syn på spelbalans som Wick presenterar i länken, då havererar kampanjen i en orgie av kicking ass and taking names.
Lustigt, det där hände mig nyligen, typ, när jag testade en ny spelgrupp. Jag ville spela min karaktär, de flesta andra ville mest vinna över SL. De ville inte låta mig välja min karaktärs handlingar, utan ha en förhandling i början på varje stridsrunda vad jag skulle göra för handlingar, så att det blev optimalt för att besegra SL. Då kan man ju lika gärna spela WoW antar jag.

Det som håller på att hända med D&D är ganska tragiskt tycker jag.