Nekromanti Jordnötssmör!

chrull

Stockholm Kartell
Re: Bortom Jordnötssmöret!

Cybot said:
Rymdhamster said:
Hemgjord är ett ord som borde användas oftare i samband med jordnötssmör (eller alla nötsmör, känner jag nu). Det är ju i grund och botten bara att mixa nötterna tills de går ihop till en kräm, tillsätt lite salt.
[...]
Någon här som brukar göra sitt eget?
Inte ofta. Men när jag gör det så lägger jag i en klick honung också. Kanske kanel också.

Ge dig inte på det utan mixer dock. Utan mixer så skulle det ta evigheter.
Vad kör du för mixer då? Den enda mixern jag ägt var värdelös för att göra något annat än smoothies. Försökte mig på hummus en gång men den pallade inte kikärtorna och slog mest runt dem.

Cybot

Mest spelbar

弾幕 said:
Vad kör du för mixer då? Den enda mixern jag ägt var värdelös för att göra något annat än smoothies. Försökte mig på hummus en gång men den pallade inte kikärtorna och slog mest runt dem.
Kikärtorna i hummus ska vara blötlagda och kokade innan man ger sig på att göra dem till hummus.
Vet faktiskt inte vad min mixer är för något. Det är en stavmixer (men jag använder den nästan bara med mixerburken) men ganska kraftig (typ 600W motor).
Vanliga testet är att om den klarar av att krossa is så klarar den jordnötter också.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ

Cybot said:
Kikärtorna i hummus ska vara blötlagda och kokade innan man ger sig på att göra dem till hummus.
Så vida man inte använder de konserverade som redan är mjuka och fina och färdiga att användas.

Cybot

Mest spelbar

Rymdhamster said:
Cybot said:
Så vida man inte använder de konserverade som redan är mjuka och fina och färdiga att användas.
I vilket fall som helst så brukar inte ens den mesigaste mixern leka pingpong med rätt tillagade kikärtor.

chrull

Stockholm Kartell

Det var en sjukt dålig mixer/blender, ingen stavmixer.

Stavmixern vi har nu kanske skulle funka. Men tyvärr har jag ingen burk till den. Hm.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Idag prövade jag att kombinera jordnötssmör med nuscia, sån där tvågfärgad hasselnöts- och chockladröra. Det var verkligen skitsmarrigt på en smörgås!

gizmo

temporary sunshine
Eftersom nu denna tråd har återuppväckts, kan jag meddela att Stikki Nikki har ett jordnötssmör glass som är supergott.

(och som aside: autocorrect föreslår 'nödslakt' för ordet jordnötssmör)

Björn den gode

Swashbuckler
Rymdhamster said:
Idag prövade jag att kombinera jordnötssmör med nuscia, sån där tvågfärgad hasselnöts- och chockladröra. Det var verkligen skitsmarrigt på en smörgås!

Åh Nusica! Det kommer jag ihåg att vi föråt oss på till frukost i min ungdom när jag var i Prag. Fast tvåfärgat är inte originalvarianten, utan någon konstig nymodighet. Enfärgat chokladsmör ska det vara.

Men det går att köpa i Sverige nu alltså?

Xyas

Swashbuckler
Björn den gode said:
Fast tvåfärgat är inte originalvarianten, utan någon konstig nymodighet. Enfärgat chokladsmör ska det vara.
Nej! Det vita ær godast. Kan man sitta och førsiktigt, førsiktigt grøpa ur det :gremsmile:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
I Norge, ni vet, världens mest surrealistiska land efter Nordkorea, äter man HaPå på sin smörgås:

HaPå är kokt kondenserad mjölk, eller, med andra ord, kåla-sås. I Guds stora plan är detta alltså en glassås, som norrmännen envisas med att äta på bröd.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Jag tror att de har helt rätt när de skriver "Ingenting er som HaPå" på burken. Lika sant som "Ingenting är som lungpest".

Man kan lite på britterna, all mat de gör är äcklig eller skrämmande.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Björn den gode said:
Åh Nusica! Det kommer jag ihåg att vi föråt oss på till frukost i min ungdom när jag var i Prag. Fast tvåfärgat är inte originalvarianten, utan någon konstig nymodighet. Enfärgat chokladsmör ska det vara.

Men det går att köpa i Sverige nu alltså?
Nusica går mycket riktigt att köpa i Sverige nu för tiden, både i sin enfärgade orginalvariant och i den delikata tvåfärgade varianten. Jag har i varje fall båda i min vanliga ICA-butik. Platsen har flyttats runt lite, men oftast i närheten av bakprodukter och jordnötssmör. Leta runt eller fråga!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Radioaktiv said:
Eh... Det är inte som att de har surströmming precis. Your argument is invalid.
Att britterna har skärmmande mat utesluter inte att andra också har det ... (Mina kunskaper om det brittiska köket kommer först och främst från Asterix, så jag kan så klart ha fullständigt fel).

Radioaktiv

Hero
Okej, vad menas med att det är okej att käka jordnötssmör med äpplegele. Det låter ju rent... nej, det är bara hädelse! o_O

Något mycket vettigare är att ta en del jordnötssmör, röra ner en del smält, mörk choklad och så mycket rice krispies och russin som man vill! Rullas med fördel i kokosflingor.

Okej, kanske kastar jag sten i glashus... Kanske.

Mundo

Myrmidon
Jag har nyligen gjort eget jordnötssmör.

Receptet är som följer:

En påse med 1 liter jordnötter

Häll lite av jordnötterna i en mix. Kör på max. När jordnötterna börjar krossas till en sås häller du lite till. Fortsätt till påsen är slut. Du har nu så ekologiska och utan-tillsats-jordnötter som man möjligen kan få.