nyhetsartikel
Här finns en nyhetsartikel om momssänkningen:
länk.
Eftersom det är jag som skrivit nyheten så kan jag passa på att påpeka att jag fått vissa uppgifter från Vuttex Games AB i Göteborg. Där hänvisade man till Storbritannien, som uppenbarligen inte har någon moms på böcker alls. Däremot klassas spel som levereras i box inte som böcker, varför boxade rollspel, brädspel och liknande är betydligt dyrare än spel i bokform (i Storbritannien).
Jag kan givetvis inte garantera att svenska myndigheter kommer att göra samma distinktion som de brittiska, men någonstans kommer en gräns att dras i alla fall. Med tanke på att tidskrifter kommer att omfattas av momssänkningen - och då det knappast är troligt att den omfattar alla slags trycksaker, brädspel och liknande - så ligger det nära till hands att anta att den brittiska tolkningen blir aktuell även i Sverige. Skattemyndigheten kan hur som helst varken bekräfta eller dementera någonting, överhuvudtaget. Ännu.
Vad gäller reella prissänkningar så kan jag egentlingen bara hänvisa till Kulturdepartementet, som alltså är skeptiska till att priserna verkligen sänks fullt ut, men också till vår egen spelförsäljning. Legend Hobbyspels priser kommer i alla fall att sänkas i samband med en eventuell (märk att beslutet inte är slutgiltigt ännu) momssänkning. Detta kommer vi att genomföra oavsett vad konkurrenterna väljer att göra.
/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel