Nekromanti Jorges Bestarium

Salir

Veteran
Hej allihopa. Fick nyss traditions nuhetsbrev och såg att man kunde förhandsbeställa jorges beastarium...
350kr för ett tilläg!!! lite mycket med pengar enligt mitt tycke. Inte för att jag är allt för snål men jag undrar om dessa böcker som finns till dod kommer att sjunka i pris då bokmomsen sjunker till 6%.

"You were not ment to be someone but to stay somewhere"

Hasse

Hero
Jorges Bestarium och bokmoms (OT)

"Inte för att jag är allt för snål men jag undrar om dessa böcker som finns till dod kommer att sjunka i pris då bokmomsen sjunker till 6%."

Jag har läst någonstans att rollspel i bokform troligen kommer att omfattas av bokmomssänkningen men inte rollspel i "låda". Minns inte var jag läste detta eller hur sant det egentligen är. Skulle själv tippa på att rollspelsböcker hamnar i någon slags gråzon som lämnas fritt för tolkningar då jag skulle tro att lagstiftarna inte hade rollspel i huvudet när de ändrade momslagarna för böcker.

Knäckfrågan blir om rollspel räknas som en bok bara för att den säljs i bokform eller räknas det som spel oavsett form?

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-10-05 20:52.</EM></FONT></P>

Zizop

Swordsman
Re: Jorges Bestarium och bokmoms (OT)

Hade inte vissa politiker tänkt förbjuda rollspel? I så fall gäller nog inte bokmomsen.../images/icons/wink.gif

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Hasse

Hero

"Hade inte vissa politiker tänkt förbjuda rollspel? I så fall gäller nog inte bokmomsen..."

Hehe, precis. Jag ser gärna att rollspel omfattas av bokmomsen men det skulle inte förvåna mig om någon politiker ser till så att de undantas./images/icons/frown.gif

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd

and

Veteran
bokmoms

självklart kommer bokmomsen att gälla alla rollspel i bokform... tror ni att man kommer att sitta och kontroll läsa alla moduler för att avgöra vad som ärt litterärt eller spel.... skulle inte tro det.

And

Riddaren

Swashbuckler
Knappast

Köparna tjänar antagligen som vanligt ingenting, oavsett vad affärerna säger...de brukar ta den sänkningen på höjt pris istället och därmed få högre vinst.

Så har det näst intill alltid varit och lär bli även nu.

Riddaren

Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie

Widde

Warrior
Re: bokmoms

Bokmomsen kommer förmodligen att omfatta alla spel med ISBN-nummer, oavsett om dom är utgivna i box eller bok.

-W

Zizop

Swordsman

Vi får väl hoppas att rollspel omfattas av sänkningen av momsen - det blir som att hoppas på att tomten hade fixat den där stora leksaken istället för de där tråkiga kläderna[vink]... [color:red]Det är ju snart jul</font color=red>[color:white] och snön faller i drivor. </font color=white>

Riddaren

Swashbuckler
Re: bokmoms

"Bokmomsen kommer förmodligen att omfatta alla spel med ISBN-nummer, oavsett om dom är utgivna i box eller bok."

ISBN har inget med om det är en bok eller inte... Det finns ingen lag som säger att en bok måste ha ISBN, utan det är helt frivilligt. Dock använder t.ex. bibliotek och bokhandlare detta för identifikation, vilket har gjort att de flesta skaffar ISBN (vilket är gratis, från ISBN-centralen, KB). Man räknar med att cirka 95% av alla böcker som ges ut i Sverige har ISBN, men som sagt var, det är inget krav.

Riddaren

Salir

Veteran
Re: Omslaget i skin?

Skulle nog inte tro att omslaget är i skinn. Om det skulle vara vilket jag inte tror så förstår jag priset. Om det är skinn då kan ju riotminds vänta sig stark kritik från djuränner i landet.

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Bokkänsla

Men det skulle ju ge en fruktansvärd känsla om den var i skin.
Men är framsidan bara en bild eller är det, som det ser ut, utskuret (bränt?). Det ser ju IMHO riktigt härligt ut. Så frågan är hur den egentligen är gjord?

Jag vill veta allt om den!

Baldyr

Hero
nyhetsartikel

Här finns en nyhetsartikel om momssänkningen: länk.

Eftersom det är jag som skrivit nyheten så kan jag passa på att påpeka att jag fått vissa uppgifter från Vuttex Games AB i Göteborg. Där hänvisade man till Storbritannien, som uppenbarligen inte har någon moms på böcker alls. Däremot klassas spel som levereras i box inte som böcker, varför boxade rollspel, brädspel och liknande är betydligt dyrare än spel i bokform (i Storbritannien).

Jag kan givetvis inte garantera att svenska myndigheter kommer att göra samma distinktion som de brittiska, men någonstans kommer en gräns att dras i alla fall. Med tanke på att tidskrifter kommer att omfattas av momssänkningen - och då det knappast är troligt att den omfattar alla slags trycksaker, brädspel och liknande - så ligger det nära till hands att anta att den brittiska tolkningen blir aktuell även i Sverige. Skattemyndigheten kan hur som helst varken bekräfta eller dementera någonting, överhuvudtaget. Ännu.

Vad gäller reella prissänkningar så kan jag egentlingen bara hänvisa till Kulturdepartementet, som alltså är skeptiska till att priserna verkligen sänks fullt ut, men också till vår egen spelförsäljning. Legend Hobbyspels priser kommer i alla fall att sänkas i samband med en eventuell (märk att beslutet inte är slutgiltigt ännu) momssänkning. Detta kommer vi att genomföra oavsett vad konkurrenterna väljer att göra.

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
MC-jacka + Photoshop ...

Omslaget till JB började sin bana som ryggen på min gamla slitna MC-jacka (som varit med om åtminstone fem Hultsfredsfestivaler och två Lollipopfestivaler).

Scanner och Photoshop så är saken biff (eller gif som vi säger i webb-branschen när vi vill skoja till det).

Så jag antar att man kan säga att omslaget är i getskinnsimitation.

Kitzune

Swashbuckler
Re: MC-jacka + Photoshop ...

"eller gif som vi säger i webb-branschen när vi vill skoja till det"

/images/icons/smile.gif

/Alexander Gyhlesten - Som gillar sån typ av humor

Zizop

Swordsman
Re: MC-jacka + Photoshop ...

...så är saken biff (eller gif som vi säger i webb-branschen när vi vill skoja till det).

Ni är allt heeelcrazy ni grabbar./images/icons/wink.gif

Kitzune

Swashbuckler
Re: Fakeskin

<I>"Men det är alltså inget skin"</I>

Skulle nog inte tro det. Det finns två nackdelar med riktigt
skin:

1. Produktionskostnaden skulle snudda nästippen på skaparna
2. Veganer kan få för sig att släppa ut böckerna i det fria.

/Alexander Gyhlesten

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Konstnader

Men nu är det ju som så att boken kostar en del för oss att köpa. Därför anser jag att vi borde få lite "extra" för våra pluringar. Men boken i sig är väl kanske lite extra. Vad vet väl jag?

Men det vore ju skönt om det var någon sorts fuskskin alá taiwan-tillverkning. Det skulle ge en oerhört läcker känsla. Men man kan ju inte få allt i världen. Boken lär bli respekterad ändå. Framförallt av mina spelare.../images/icons/wink.gif

Salir

Veteran
Re: Konstnader

hur många sidor blir boken?
regelboken kostar 300kr och är på 178sidor...
därför måste ju JB vara över 200 sidor, lr?