Nekromanti Jorges svaghet

Klaatu

Swordsman
Jorges Bestiarium må vara den bästa och snyggaste produkt som rollspelsvärlden skådat men den har en svaghet. Alla varelser beskrivs med en så extrem noggranhet att detta hämmar skaparglädjen. Alla varelser blir så att säga stereotypa. Ja, jag vet att spelledaren har rätt att ändra hur mycket han vill i reglerna men om andra ska spelleda ens äventyr kommer det att bli klagomål och hård kritik för att man inte följde reglerna. Kommentarer?

Krille

Super Moderator
"Alla varelser beskrivs med en så extrem noggranhet att detta hämmar skaparglädjen. Alla varelser blir så att säga stereotypa. [snippeti] Kommentarer?"

Jag håller inte med. Detaljerna sporrar mig vidare och inspirerar mig snarare än hämmar skaparglädjen.

ro83rt

Swordsman
Mja, beror väl i och för sig hur mycket man ändrar. Det finns ju vissa gränser för att en art skall behålla sin särart. Om det är ett intellegent "monster" så är det väl de egenskaper som gör personen trovärdig och kul att spela mot som är det viktigaste.

Rising

Vila i frid
Jag tycker snarare beskrivningarna är rätt lösa. Jorges egna berättelser är fulla med luckor och subjektiva utlåtanden, så det ger en skön känsla av att man inte riktigt "vet" hur det ligger till med de olika raserna. Så länge som man som spelledare inte säger "du ser ett kungstroll" utan enbart beskriver hur monstrena ser ut, så blir det också svårt för spelarna att räkna ut vad de har mött för något.

Många monster i Jorges är utpräglade skräckvarelser vilket har fått mig att spelleda DoD6 som ett genuint skräckrollspel. Då kan man göra beskrivningarna ännu luddigare och vips så blir monstrena precis så mystiska och otäcka som man vill ha dem. Det blir defenitivt inga klagomål för att man inte följer reglerna. Jag har dessutom gjort så många egna monster vid det här laget att spelarna aldrig kan vara säkra på vad de möter.

/Rising

teddy

Warrior
Regler är till för att brytas.
Och vadå klagomål för att man bryter reglerna.
Böckerna är bara ett hjälpmedel, det är fortfarnade DIN värld, DIN kampanj. Du har all rätt i världen att ändra precis vad du vill, sen om någon annan vill spelleda samma rollspel så får ju han skapa sin egna version av världen.
Annars är det ju faktiskt ganska stor risk att din och hans/hennes blir väldigt lika varandras.

Sonek

Veteran
Jag har en liten fråga om denna bok, ska namnet uttalas som det stavas eller det mer logiska, att uttala det som det sydamerikanska namnet, alltså ungefär chorche. Eftersom jag lever efter logikens lagar från Vulcan så har jag alltid trott på det mer etniskt korrekta.

Rising

Vila i frid
[Jårr-gess]

...har jag för mig. Inget "georges" eller "chorche" alltså. Överhuvudtaget skall väl de flesta namnen i Trudvang uttalas så "svenskt" som möjligt. Vilket förstås är det allra mest logiska.

/Rising

Sonek

Veteran
Re: [Jårr-gess]

Jag har ingen erfarenhet av Trudvang eller den den Nya Drakar och Demoner. Har ingen spelerfarenhet av rollspel alls. Jag bara tog det lösryckta namnet och försökte hitta det bästa sättet att uttala det. Din logik är naturligtvis korrekt, att uttala ett namn på ett utländskt sätt när resten av spelet är på strikt svenska är ologiskt.

Om dom klagar säg som jag:

-Håll käft! Jag är Splelledare och jag bestämmer!

Sen kan du tvinga dem att kalla dig Herr Spelledarn ett tag

Re: På tal om.. (OT)

Så länge som man som spelledare inte säger "du ser ett kungstroll" utan enbart beskriver hur monstrena ser ut, så blir det också svårt för spelarna att räkna ut vad de har mött för något.

På tal om kungstroll, är det någon som har ett äventyr med kungstroll i? Jag skämms verkligen för att jag måste fråga /images/icons/blush.gif men jag är själv kass på att skriva äventyr.

ro83rt

Swordsman

Om du tittat på Riotminds hemsida så hittar du "Vinterskogens hemlighet". Om jag inte missminner mig så finns det kungstroll i den. Annars kan du ju lägga in nåra om du vill.

Troberg

Sinister eater
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Sen kan du tvinga dem att kalla dig Herr Spelledarn ett tag

<hr></blockquote>

Nej, det är helt fel. De ska titulera spelledaren 'Massa'.

Om du tittat på Riotminds hemsida så hittar du "Vinterskogens hemlighet". Om jag inte missminner mig så finns det kungstroll i den. Annars kan du ju lägga in nåra om du vill.

Vi har redan spelat "Vinterskogens hemlighet" och det är inga Kungstroll där men det ändrade jag på, jag gjorde stentrollet till ett kungstroll och skogstrollen till vättar

Hasse

Hero
Scenariotävlingen.

I Riotminds scenariontävling var ena reglen att scenariot skulle handla om Kungstroll. Vinnarna i Scenariotävlingen kan du hämta här.

Sen har du även scenariobanken hos Sverok, du kommer dit här.

Rickard

Urverk speldesign
SL-titulering [OT]

"Nej, det är helt fel. De ska titulera spelledaren 'Massa'."
Eller "CP" om tärnings visar fel..

~Hänvisar till det här inlägget då [color:448800]Han</font color=448800> antar att det inte är många som kommer ihåg anekdoten (eller ens läst den)

Storuggla

Champion
Re: SL-titulering [OT]

Banne mig! Jag minns den! Vete tusan om jag ens var registrerad vid den tiden elle rom det var under min ungdoms anonym-dagar, men minns den gör jag. Jag har som mål här i livet att en dag säga något i stil med det där om 01 och CP, fast med mer panache och stil förståss (Och CP går ju bort, Plattfot eller Sötvattenspirat är mer min stil) och sedan slå just 01. Vilken dag av triumf det skulle vara. ^____^

Storuggla, hiskeligt trött just nu

Re: Scenariotävlingen.

Bra tack jag har den redan sparad på datorn jag ska ta och läsa igenom det nån gång

Falköga

Veteran
Det är väll bra med de nogranheterna så att man vet om vad som varelsen är för någon typ.
Det tycker jag i alla fall.