Nekromanti Jorgesutmaning anno 2006

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Jorgesutmaning anno 2006
Dags att damma av en gammal idé och passa på att hylla "Jorges Bestiarium" innan den ersätts av en ny monsterbok. Tävlingsreglerna följer nedan:

* Scenariot ska vara på minst 1 sida men kan vara hur långt som helst och både vara ett fullständigt äventyr eller ett mer begränsat scenario. Det ska skrivas med normalt radavstånd och 12 punkters text. Det ska handla om något monster som antingen finns i Jorges bestiarium, som tilläggsmonster på Riotminds hemsida eller som omnämnts i någon av de m... (683 fler tecken)

Gå till artikeln

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ni har väl inte glömt Jorgesutmaningen? Jag hade själv nästan gjort det. Men än finns det tid kvar.

Johan K

Gammal & dryg
Nyfiken fråga till dig Walium.
Hur går det för utmaningen din ? Har det kommit in många bidrag ?
Hade jag varit bättre på at skirva, så hade jag lätt varit med i utmaningen din !!

/ Johan K, som allt som oftast aldrig kan få pränt på sina idéer på ett bra sätt... :gremsuck:

Feuflux

omjonasson.se
I'm in. Soon.

Har 100% uttänkt, 67% skissat och 0% faktiskt skrivet. Planen är att skissa klart i helgen och sen skriva ner allt så att fler än jag fattar vad som menas. *Snärtar til Yassilus med en handske* Hur går det för dig då? :gremsmile:

Och nej, mitt äventyr kommer inte vara alls så seriöst (i betydelsen genomarbetat alltså (tro det eller ej)) som ovanstående kan antyda.

Hoppas deadline var den 19:e nu bara... *kollar* 15:e var det. Jag var nära.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Utmaningen är jäkligt antagen!

"*Snärtar til Yassilus med en handske* Hur går det för dig då?"

Jag är redan klar med fyra stycken och har pratat med ett förlag om att trycka äventyren i ett kompendium. Fyrfärg och hårdpärm. Landar väl på en 100 sidor eller så.
Eller så snackar jag bara skit. Har inte börjat och det var tur att walium påminde mig nu, för minnet hade trillat ut genom högerörat.
Nåväl, det är gott om tid kvar. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon
Ni har väl inte glömt Jorgesutmaningen?

Jo. :gremgrin:

Tyvärr får ni nog inte se ett bidrag av mig, om jag inte får ställa upp igen med mitt gamla. :zeppelinare:

Feuflux

omjonasson.se
Byn vid berget [bidrag]

Då får vi se hur bra det här blev, men med den rådande konkurransen ska det nog gå bra. :gremsmile:
En rtf-fil coming up.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Ingrids saga [Bidrag]

Jag kan ju inte vara sämre än Feuflux så här kommer mitt bidrag. Och ett stort tack till Rising för hans underbara skapelser.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Drakkulten [bidrag]

Jag får väl ta och daska upp mitt klichéfyllda och småfinurliga lilleputtscenario, jag med. Jag tänker inte skylla ifrån mig med att det inte är något bra eller att jag bara hafsade ihop något eftersom det faktiskt är ett par dagar kvar innan bidragen ska vara inlämnade. Och det är faktiskt en liten sporre att se till så att Feuflux inte vinner på walk over. :gremwink:

Johan K

Gammal & dryg
Re: Ingrids saga [Bidrag]

Oj !
Det där var nog en av de mer hemska varelser som jag läst om på länge. Denna varelese var int brutal på ett brutalt sätt, utan mer ruggit hems på ett hemskt sätt.. Om ni förstår ad jag menar...

walium

Ganska töntig, faktiskt

"bra varelse, den där Nokknittja... snygg illustration ockå!"

Jepp, Rising förtjänar mycket beröm.

Arfert

Facit

hade ingen aning om att han var en sån jävel på bilder också!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Tiden går ut klockan 00.01 idag

Som om det finns någon annan som ämnar att delta i tävlingen så är det läge att skicka in bidraget innan dess.

Rising

Vila i frid

ett stort tack till Rising för hans underbara skapelser
Wee! Monster är till för att användas, så det här gjorde mig jätteglad. Nu gick Nokknittjans dröm i uppfyllelse, och jag kan som dess förälder inte göra annat än att känna mig stolt och glad över att hon fått en chans att pröva sina vingar på egen hand. Extra glad är jag över den läskiga tappning som du visade henne i - det gav verkligen mervärde åt henne.

Jag gillade att skapa Nokknittjan. Det var ett försök från mig att väva in rysk folklore i Trudvangtappning - på samma sätt som Jorges redan omstöpt mantikoror och andra monster från antiken. Nocnitsa är alltså namnet på en rysk (eller kanske slavisk) mara, som ofta går under namnet Kriksy eller Plaksy (eller i Bulgarien; det fantastiska "Gorska Makua" (jäklar vilket namn!)). Det är svårt att ta reda på info om dessa varelser, men en historia som jag tog tillvara på var den om att mödrar brukade lägga järnföremål i barnens krubbor för att skydda dem mot Nocnitsan (som enligt legenden inte kan röra järn).

När jag började fundera över varför Nokknittjan ville plåga barn och dess mödrar så utarbetade jag min egen mytologi om nokknittjornas ursprung; och försökte införa samt lägga tonvikt på både grejer tagna från våra nordiska maror (det här med att kunna passera genom nyckelhål, texempel) och lite grejer från den ryska häxan numero uno; Baba Yaga; (att de räknar hushållets skedar mitt i natten) för att försöka få en så tydlig blandning mellan det fornnordiska och det ryska som möjligt.

Å så förstås; att ändra namnet så det fick en finsk klang - vilket gjorde mycket för stämningen och atmosfären.

Waliums tolkning blev väldigt lyckad, anser jag. Det var precis så där bra jag hade hoppats att någon skulle kunna använda Nokknittjan. (eller nja, jag hade inte hoppats någonting - så det blev ju mycket, mycket bättre än vad jag hade hoppats) Skitbra, iaf, och jätteroligt. Stort tack, Walium.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Någon händig admin som kan tänka sig att lägga...

...upp en omröstning?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Dags att kora en vinnare?

Jag tänker i alla fall lägga upp bidragen som artiklar nu.

Feuflux

omjonasson.se
Grattis Walle, du vann!

Alla 10 som bryr sig har redan röstat och du slog mig och Yassilus med en ynka röst. Grattis din gamla gåsman.

Själv har jag varken röstat (känns konstigt när man deltog i tävlingen) eller ens läst motståndarnas bidrag ordentligt (jag suger). Ska kanske ta och göra det nu.