Nekromanti Journalist

King Kromm

Hero
Satt och såg på nyheterna, och när man sett filmer som The Insider nyligen, så kan man lätt få en ide, vilket jag fick, till ett lite anorlunda spel. Ett spel som handlar som terrorism, blod, och kärlek, fast utan kärlek.

Det finns i vilket fall 3 "sidor", Regeringen, Nyhetsbyråerna och Terroristerna. Alla är indelade i olika grupperingar(olika nyhets kanaler, olika regerings organ och olika terrororganisationer.) Alla sidorna har olika mål med spelet, och alla är mer eller mindre spelbara. Vi börjar med terroristerna, vars uppgift är att sprida skräck och försäka få "Sven Svensson" att tro att regeringen har noll koll och att all verkligen makt sitter hos terroristerna som kan göra vad de vill, hur de vill, därför så kan samarbeten med journalisterna förekomma, men det finns en risk med det också, man vill ju inte bli avslöjad, nej, det vore ju katastrof, så därför förekommer detta sällan.

Sen har vi Regeringen, som måste få det att se som om dom har kontroll över allt, och att terrorister egentligen är en myt, samt att deras egna operationer inte existerar, eller ens dom själva. Så dom kämpar för att terroristerna skall misslyckas med sina gärningar, och att det hela inte skall upptäckas av de onda Journalisterna, och nu till dem. Dom har ett mål, att tjäna allmänheten och öppna deras ögon för allt som händer, få dem att känna till alla hemskheter som förekommer, få dem att förstå att regeringen är en bluff, låta folket veta vem det är som egentligen har makten och vem som leder vilken terroristorganisation, och vem som utförde vilket dåd, och sen vill dom ju ha tittare, så därför får sanningen böjas och bändas på, lite, eller ganska mycke, bara man får de där extra tittarna..

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har en bättre målsättning för journalisterna; att sälja lösnummer - till vilket pris som helst!

Troberg

Sinister eater
Jag tycker det saknas en sida i triangeln. Regeringen samarbetar ibland med Terroristerna för att mörklägga saker eller för att agera mot andra Regeringar.

Dessutom kanske du borde använda ett mindre negativt laddat ord än terrorister som ger mer utrymme för oväntade vändningar och variation, till exempel rebeller.

TomasHVM

Swordsman
Re: Moderne eller futuristisk?

Noen tanker bare, for å utdype denne ideen. Bruk dem om du vil.

Vi börjar med terroristerna, vars uppgift är att sprida skräck och försäka få "Sven Svensson" att tro att regeringen har noll koll och att all verkligen makt sitter hos terroristerna...

Organiserte terrorister har gjerne et ideologisk mål, en ide om et bedre samfunn. De er fundamentale, i betydningen at de har et ideologisk fundament for sine handlinger. At de er organisert gjør at det er mulig å finne dem, og stoppe dem. At de er ideologiske betyr at man til en viss grad kan forutse hva de gjør, og det er mulig å både forstå og sympatisere med dem, eller i hvert fall med saken deres.

En annen type terrorister er de enslige, eller "tilfeldige", som drives av hevntanker, galskap eller oppmerksomhetstrang. De er vanskeligere å forstå, og nesten umulige å stoppe.

Sen har vi Regeringen, som måste få det att se som om dom har kontroll över allt, och att terrorister egentligen är en myt...

Regjeringen kan styres av politikere som tror på demokrati, lov og rett, og livet i et kollektivt samfunn. Regjeringen kan være en god kraft, med varierende mulighet for å stoppe samfunnets drift mot vold og konflikter. Det kan selvsagt også være viktig for regjeringen å sikre seg gjenvalg, å fremstå med en effektiv politikk, og som de eneste garantister for terrorens bekjempelse (tenk bare på Likud i Israel).

Journalisterna har ett mål, att tjäna allmänheten och öppna deras ögon för allt som händer... och sen vill dom ju ha tittare, så därför får sanningen böjas och bändas på, lite, eller ganska mycke, bara man får de där extra tittarna.

Journalister kan være dumme, påvirkelige, kortsiktige og manipulerende i sine skriverier. De kan fyre opp under konfliktene i samfunnet, og være en negativ aktør i det store bildet.

Samtidig kan journalisten være skarp, grundig, alltid på jakt etter gode saker. Han kan være den lille mannens forsvarer, formidleren av innsikt og forståelse, og den som jakter på sannheter og sammenhenger.

Det kan være avgjørende for journalisten hva slags redaksjon han tilhører. Redaksjonelle forhold er svært forskjellige.

Det private næringsliv kan også være en viktig del i et slikt spill, kanskje til og med som et eget utgangspunkt for en spillgruppe, særlig i et futuristisk samfunn der kommersialiseringen er gått enda lenger.

Noen er våpenfabrikanter, og tjener på konflikt. Andre er nødhjelpsorganisasjoner og "tjener" på konflikt. Noen er kyniske markedsmanipulatorer, som prøver å lage reklame av alt som foregår i "markedet" (samfunnet), for eksempel gjennom sponsing, aviskampanjer, politiske bidrag, lobbyvirksomhet og styring av de "frie" medier de eier.

Internasjonale firmaer kan ha egne politiske agendaer, og sitte med effektive maktmidler de er villige til å bruke.

Ideologiske grupper kan også fungere i et slikt spill, kanskje som utgangspunkt for en spillgruppe som prøver å rette på tingene, eller som kjemper fredelig for én spesiell sak.

Noen er fredsforkjempere, og oppsøker alle konflikter med sine formaninger, protester og forsøk på å skape forståelse. Andre er miljøaktivister som er opptatt av nedfall, miner, og motstand mot alle destruktive krefter. Noen er politiske ideologer, forkynnere eller bare opptatt av mellommenneskelig forståelse.

Det kan tenkes grupper som er upartiske budbringere mellom partene i en konflikt, aktive fredsforhandlere, eller dommere ved internasjonale krigsdomstoler.

Om du vil bruke disse tankene er opp til deg. Håper de hjelper. Jeg tror mulighetene er store for et slikt spill. Det kan bli svært interessant. Lykke til!

Tomas HV Mørkrid
(et ekte navn, ikke noe tull)

King Kromm

Hero
Jag har en bättre målsättning för journalisterna; att sälja lösnummer - till vilket pris som helst!
Nja, det känns som om du tänker på nyhetstidningar, vilket iofs är ett viktigt/stort nyhets medie. Men jag tänkte mer på Tv-sändningar, och att ett typiskt äventyr utspelar sig med en viss tidspress, mot den stora nyhets sändingen 22:00, och att det dessförrinnan är två mindre sändingar, 18:00 och 20:00, där det visas hur hela händelsen kommer att speglas om inget nytt kommer fram, och även kan man ju sitta och hålla på sina hemligheter bara för att klämma fram en helt oslagbar slutspurt till domen, 22:00. Och vid extrema fall så förekommer ju även extrainsatta nyhets sändningar, exempelvis vid en avslutning på en kampanj elller liknande.

King Kromm

Hero
Jag tycker det saknas en sida i triangeln. Regeringen samarbetar ibland med Terroristerna för att mörklägga saker eller för att agera mot andra Regeringar.
Kan inte annat än att hålla med, det saknas många sett att vrida och vända på dessa problemen, och det kan säkert förekomma andra sidor också, tänk på att hela iden föddes under nyhetssändingen på tv 4 igår kväll, mindre än 25 minuter senare fanns den här, alltså inte helt 100% genomtänkt, bara en cool idé.

Dessutom kanske du borde använda ett mindre negativt laddat ord än terrorister som ger mer utrymme för oväntade vändningar och variation, till exempel rebeller.
Håller med här också.

Men, kan du inte komma med någe som jag inte håller emd om, e så tråkigt att bara hålla med... :gremgrin:

King Kromm

Hero
Modernt.

Organiserte terrorister har gjerne et ideologisk mål, en ide om et bedre samfunn. De er fundamentale, i betydningen at de har et ideologisk fundament for sine handlinger. At de er organisert gjør at det er mulig å finne dem, og stoppe dem. At de er ideologiske betyr at man til en viss grad kan forutse hva de gjør, og det er mulig å både forstå og sympatisere med dem, eller i hvert fall med saken deres.
Det var ungefär någon liknande sort terrorist ag tänkte på när iden slog till mig. Eftersom det vore löjligt att terroristerna, som kommer spela en betidlig roll, bara är terrorister därför att... Ja därför att vadå??? Alltså måste man ha lite tankar bakom det hela, och som speglar deras beteende med mera.

En annen type terrorister er de enslige, eller "tilfeldige", som drives av hevntanker, galskap eller oppmerksomhetstrang. De er vanskeligere å forstå, og nesten umulige å stoppe.
Dessa hade jag ingen större tanke på, visst, man kan nog klämma in dem, men jag gissar att dem kanske inte blir fullt lika roliga att spela som den "vanlige" terroristen, varför dessa borde förpassas till spelledarkaratärer.

Dom som sitter i regeringen kommer inte att spela mer än viktiga spelledarpersonsroller, eftersom jag mer hade tänkar på att låta rollpersonerna vara personer ur SäPo, försvarets
underättelsetjänst, eller liknande. De får sina uppdrag av sina chefer som sitter "mitt i skiten" och har en hel del kontakter med exempelvis de styrande i landet, och självkklart förekommer ju kurruption, varför spelarna inte ens kan vara säkra på sina chefers lojalitet, om dom nu ens själva är lojala mot dem.

Och Journalisterna jobbar för olika nyhets byråer, alla med olika kontakter, värderingar och sånt, och inom varje byrå finns det ju också olika "arbetslag" som alla motarbetar
varandra så länge dom inte kan tjäna något på att samarbeta.

Självklart kommmer ju det privata näringeslivet att spela en betydande roll, eftersom det gör det i verkligheten, men det är endå ingen "sida" som jag vill koncentrera mig på, dom kommer mer troligen att få roller som påminner mer om
de där "galna" terroristerna i form av spelledarpersoner, liksom ideoligiska grupperingar, miljöaktivister och andra grupperingar inom samhället.

Troberg

Sinister eater
Men, kan du inte komma med någe som jag inte håller emd om, e så tråkigt att bara hålla med...
OK, du bad om det!

Hela iden är en total ripoff på en ide jag hade om ett humoristiskt kombinerat tabletop/kortspel under namnet Classwar. Det finns ett par detaljer som påminner en aning om varandra mellan ideerna. Lyckligtvis låter jag dig komma undan med denna uppenbara stöld eftersom jag inte diskuterat min ide offentligt och det därför är mycket svårt att bevisa att du stulit den. :gremgrin:

Nöjd nu eller vill du ha mer att inte hålla med om?

King Kromm

Hero
Lyckligtvis låter jag dig komma undan med denna uppenbara stöld eftersom jag inte diskuterat min ide offentligt och det därför är mycket svårt att bevisa att du stulit den.
Stöld?? *fnys* Aldrig i min själ, men däremot kan jag berätta att om det är nån som är bestulen så är det jag! Förvisso har det inget med ämnet att göra men jag tar upp det endå, för jag uppfann Eon´s magi system, eller ialla fall ett system som påminde väldigt väldigt mycke, och tyvärr gjorde jag det långt efter det att eon släppt på marknaden, men det hör inte hit! För det var jag som gjorde det, och när det påpekades att mitt system var väldigt likt Eons så läste jag deras magi regler och märkte till min förfärelse att dom stulit hela min grund ide och förvridit den....!

Nöjd nu eller vill du ha mer att inte hålla med om?
Aldrig nöjd, men det får gå för den här gången!

King Kromm

Hero
Och lite frågor till detta...

När det gäller de olika Nyhets byråerna där journalisterna jobbar, bör man där hitta på egna(vilket har ganska många fördelar, men då försvinner trovärdighets känslan till viss del, om den nu finns). Och samma sak gäller för Terroristorganisationerna, och sen, vad finns det för statliga verk/organ som kan nyttjas egentligen, SäPö och Försvarets underättelse tjänst e det enda jag kan komma på, om vi nu ska hålla oss inom sverges gränser. Och där kommer ytterligare en fråga, ska man försöka hålla det på en nationell nivå eller låta det hela bli en internationell grejj??

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Och lite frågor till detta...

När det gäller de olika Nyhets byråerna där journalisterna jobbar, bör man där hitta på egna
Varför? Det är inte många människor som har koll på vilka det är eller vad de fokuserar på ändå. TT, Reuters, AP och så vidare - vem kan beskriva vart deras huvudkontor finns och vilken marknad som är deras arbetsgivare?

Så i alla fall när det gäller journalisterna tycker jag nog att man kan hålla sig antingen helt eller delvis till verkligheten. Varför uppfinna hjulet två gånger, som det heter.

Terrororganisationer däremot är jag kluven till. Själv kommer jag nog använda reella organisationer i Borderline G.A.T.E, men eftersom sådana organisationer kan slå an personliga toner hos vissa människor som själva råkat ut för denna terror så kanske detta kan vara farligt. Å andra sidan får sådana människor höra om terrorn varje dag, så det är kanske inte heller ett argument. Som sagt - jag är kluven. (Förhoppningsvis inte bokstavligt, för det måste göra ont...)

SäPö och Försvarets underättelse tjänst e det enda jag kan komma på
Nationella insatsstyrkan (ja, de finns...).

Och där kommer ytterligare en fråga, ska man försöka hålla det på en nationell nivå eller låta det hela bli en internationell grejj??
Tja, varför inte kombinera? Du kan göra det nationellt, men ta med internationella element som EuroPol och InterPol. Kanske till och med utländska underrättelsetjänster och insatsstyrkor - då blir det ju lite intriger mellan nationerna också.

entomophobiac

Low Prep High Play
Varför just 'rebeller'?

Visst, du nämner det som ett exempel, men jag tycker just 'rebeller' i dagens verklighet frammanar bilder av vänsterradikala våldsidkare alternativt romantiserade revoltörer. Men det kanske bara är jag...

Troberg

Sinister eater
Re: Varför just 'rebeller'?

Visst, du nämner det som ett exempel, men jag tycker just 'rebeller' i dagens verklighet frammanar bilder av vänsterradikala våldsidkare alternativt romantiserade revoltörer. Men det kanske bara är jag...
De slåss mot den sittande statsmakten. Denna typ av verksamhet brukar kallas rebellverksamhet, eller om man har för avsikt att ta makten själv, revolt.

Detta har inte med en vänster/höger-skala att göra. Det finns många exempel på rebeller längs hela skalan, eller som helt eller delvis står utanför den. Exempel på detta är till exempel de irländska motståndskämparna som iofs har en viss vänsterinfluens, men som slåss för ett fritt Irland, inte för en politisk ideologi. Detsamma kan sägas om motståndsrörelserna under andra världskriget. Andra exempel som Waco och Ruby ridge ligger en bra bit ut på högerkanten. Detsamma gäller för Contras.

Krille

Super Moderator
Re: Varför just 'rebeller'?

"Exempel på detta är till exempel de irländska motståndskämparna som iofs har en viss vänsterinfluens, men som slåss för ett fritt Irland, inte för en politisk ideologi."

Nja, det var då det. Nu slåss de mest för att pappa har sagt att protestanter är dumma (som i sin tur mest slåss för att deras pappa har sagt att katoliker är dumma... "Nordirland 101").

Hur som helst, rebeller är alltid nyheter.

Troberg

Sinister eater
Re: Varför just 'rebeller'? [OT]

Nja, det var då det. Nu slåss de mest för att pappa har sagt att protestanter är dumma (som i sin tur mest slåss för att deras pappa har sagt att katoliker är dumma... "Nordirland 101").
Det är ite riktigt sant, flera av de största hjältarna för separatisterna har faktiskt varit protestanter, framför allt Wolfetone. Det sjungs fortfarande sånger om "Bold protestant men who gave their life to free our land".

Den religiösa konflikten är en konstruerad historia för att förringa konflikten, precis som det är i konflikten Palestina - israel. I båda fallen är det en fråga om land och mänskliga rättigheter, det är en slump att sidorna i huvudsak viss religiös bakgrund (dessutom är den enda av de fyra sidor som nämnts här som är relativt homogen israelerna). I fallet med Irland så är det också till stor del en klasskamp.

Mer information finns här.

G

Guest

Guest
Förvisso har det inget med ämnet att göra men jag tar upp det endå, för jag uppfann Eon´s magi system, eller ialla fall ett system som påminde väldigt väldigt mycke...

Har det hänt dig med? Neogames snodde namnet Mundana från rollspelet Mörker som jag skrev (skrev o skrev, sådär en halv sida i.a.f.) när jag var 9 år. Sno från en nioåring! Hur lågt är inte det?!