Nekromanti Jubel!

MrG

Swashbuckler
Har varit en del deppiga trådar (som kranks ekonomi och Vavvas rökning) så känns lite skurkigt, men jag måste få jubla på forumet!

Jag skrev idag på kontrakt för nytt jobb. Närmsta året kommer jag jobba med klubbutveckling och rekrytering för SIF, vilket är nått av det roligast jag vet och ett ämne jag brinner för. Det är också en fot hos en arbetsgivare jag vill stanna hos och ett stort steg i mina förhoppningar om att bli ombudsman!

Och extra roligt då jag när för två år sedan flyttade till Göteborg och grunnade på vad jag ville göra. Jag kom då fram till två spår / typer av drömjobb som jag ville sikta mot. Ifjol blev jag erbjuden det andra, chef för en liten kedja av klädbutiker med undergroundinriktning (två butiker och en webbshop, men med expanderingsplaner). Allt var perfekt, fram tills jag såg kontraktet och skambudet till lön (jag skulle gå ned i lön för att jobba markant mer). Så jag skippade den planen och gjord en ny med målmedvetet sikte på det andra spåret. Och den här tjänsten är ett jättesteg i rätt riktning...

Vilket är coolt, målmedvetenhet funkar och det är en väldigt skön känsla när man bestämmer sig för vad man vill och går åt ett håll.

Så min nyfikna fråga till er andra här, har ni era drömjobb? Har ni jobb som ni drömmer om och är dessa drömmar realistiska (med handen på hjärtat)? Och ni som har era drömjobb, hur kom ni dit?

-Gunnar (ska fira ikväll)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Mitt drömjobb - gymnasielärare, engelska/svenska.

Jag har arbetat som layoutare etc ett par gånger, och kommit fram till en grundläggande sanning för mig: Jag klarar inte av att arbeta med min hobby. Arbetar man med sin hobby, så blir det inte en hobby längre - och lusten att göra samma sak på fritiden minskar. Det är därför "rollspelstestare/tillverkare" etc fallit bort - inte bara för att de är totalt orealistiska, utan för att jag hellre gör sådant på fritiden.

Sålunda siktar jag mot det jag verkligen vill jobba med - att hjälpa ungdomar att växa och utvecklas, att sprida nåtslags "upplysning" genom utbildningsväsendet.

Gymnasiet väljer jag för att jag gillar mest att jobba med de åldrarna - det är inte lika mycket tjafs som i t.ex högstadiet, man kan föra diskussioner på ett helt annat sätt. Historia gillar jag för att det finns så mycket underligt och felaktigt i de vanliga historiaböckerna, och att historia är så förbaskat intressant i sig. Engelska handlar mest om att jag gillar språk, och att jag är rätt bra på just engelska.

Hur jag tänker nå målet - tja, jag läser ju på högskolan i Gävle i detta nu, och med lite tur går jag ut om ett år ungefär.

Marukusu

Hero
Facking shit!

Facket SIF alltså? Kudos i så fall. Till och med proletariatet verkar hata fackföreningar nu för tiden.
Ett tips: gör som Jimmy Hoffa, fast överlev!

/Marukusu, undrar vart Hoffa håller hus nu för tiden.

Rising

Vila i frid
Mitt drömjobb är att sitta på ett arkiv eller något. Ett jobb där man varken har kunder eller arbetskamrater. Jag jobbar gärna för minimal lön och helt utan karriärmöjligheter, bara jag slipper stress och all den bullshit som följer av att ha att göra med äckliga människor.

Det är inte alls det jobb jag har idag, och jag tror inte att jag någonsin kommer få ett jobb jag trivs med.

Dimfrost

Special Circumstances
Mitt drömjobb är som skribent på något sätt. Kanske som doktorand i litteraturvetenskap eller filosofi, så jag får blanda inåtriktad forskning om något obskyrt som inte har något med verkligheten att göra med lite undervisning ibland, eller som frilansande kulturskribent på någon tidning. Eller författare, då. Alternativt hadejag nog velat jobba med typografi, men det är alldeles för sent att ge mig på något sådant nu när jag bara har intresset och inte utbildningen inom något ens vagt relaterat. Alltihopa är naturligtvis väldigt orealistiskt. Jag kommer säkert att sluta som gymnasielärare i matte och svenska eller möjligtvis filosofi med ungar som jag hatar varje dag när jag bitter går till jobbet och drömmer om sommarlovet.

/Dimfrost

Dilandau

Myrmidon
Yes!

Jag är inbillad journalist och jobbar just nu som redigerare på Aftonbladet. Det är fanemig det roligtaste jag gjort i hela mitt liv. Kanonjobb! Dessutom blev jag fast anställd för c:a 1 månad sedan, vilket är helt otroligt. Mediabranschen är inte känd för att tillsvidareanställa folk, om man säger så. Så jag är jääääkligt nöjd med livet just nu. :gremsmile:

MrG

Swashbuckler
Grym respekt!

Dessutom blev jag fast anställd för c:a 1 månad sedan,
På Aftonbladet? Coolt, sånna tjänster trodde jag inte fanns kvar idag, måste varit ett byråkratiskt misstag :gremwink:
Media är verkligen en av de kosntigaste branscherna när det gäller sånt, men har du en fast tjänst där (och Aftonbladet är väll Bonniers som i princip aldrig avskedat någon) håll kvar i den till varjet pris :)

Förresten appropå på frågan, hur lyckades du få tjänsten (misstänker blodsoffer).

-Gunnar (också jobbat inom media tidigare)

Rosen

Myrmidon
Så min nyfikna fråga till er andra här, har ni era drömjobb?

Jag lever varken på att rita serier eller göra rollspel, så kanske inte, men jobbet jag har som dokumentationsskribent är helt okej - det är teknik i framkant (där jag slipper grotta i de trista detaljerna), ganska fritt och självständigt, och med lagom mycket Ansvar på axlarna. Och gott om nördar att umgås med vid kaffeautomaten.

Just nu brottas jag t.ex med såna här mojänger:

Det är alltså en apparat för att göra fotomasker till halvledare (originalen som man framställer mikroprocessorer från); avancerad som zatan, kostar runt 20 miljoner dollar per styck. Teamet som handhar dokumentationen till dem består just nu av mig. (-:

--
Åke

Dilandau

Myrmidon
Re: Grym respekt!

Aftonbladet är norska Schibstedt (eller hur de nu stavar det), men annars hade du rätt.

Tyvärr måste jag meddela att det inte rörde sig om några blodsoffer. Faktum är att jag inte ens behövde gå sängvägen. :gremfrown: Våren 2006 hade jag tröttnat på att jobba på lokaltidning i tråkig skitstad, skickade en ansökan om sommarjobb till Bladet och fick ett vick. På den vägen är det.

Det hjälper givetvis att jag bäst.

;-)

Storuggla

Champion
I dagsläget kör jag tunnelbana. Såklart jag har mitt drömyrke!
Okej, nu ljög jag. Men jag får tuta på folk med tyfonen?

Storuggla, tutf

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Jag är omvärldsbevakare på en statlig myndighet som heter Strålskyddsinstitutet. Är det drömjobbet? Ibland, ibland inte. Jag läser och surfar på arbetstid och kränger ur mig korta rapporter om väsentliga ämnen dåd och då.

Det viktigaste med jobbet är att jag faktiskt gör nytta i ett vidare perspektiv. Vi sysslar med saker som rör allmänhetens liv och hälsa och därför går jag till jobbet varje morgon med positiva tankar.

Vavva

Swordsman
Jättegrattis!

Verkligen! Ingenting får en att känna sig så grym som när det tickar på i rätt riktning! :gremlaugh: Fira sanslöst. Vi vill ha dig utslagen hela dagen imorgon. Minst.

Vad gäller mig och drömjobb... Jag hade en gång en ganska väl utstakat framtid. På gränsen till löfte om spikad doktorandplats, halvfärdigskrivna ansökningshandlingar till universitet i hela Norden varav åtminstone några verkade realistiska att jag skulle få, trots den stenhårda konkurrensen. Sen blev jag inlagd på psyk och blev sjukskriven i över ett år. Jag har nu varit o-sjukskriven i nästan ett år och kämpar fortfarande för att hitta flowet igen.

Eksem

Champion
Jag gör nyhetsbrev på internet. Hela tiden. Åtminstone känns det så nu. Just nu slåss jag med Lotus Notes, som är den vidrigaste mjukvaran genom tiderna. Jag är nästan på väg att börja gråta just nu.

I vanliga fall brukar jag få vara med och göra internetreklam, och det är väldigt roligt och fruktansvärt omoraliskt. På sätt och vis är det ett förstasteg till drömjobbet, fast ibland skulle jag helst vilja skyffla papper och kategorisera mappar och använda många olika sorters stämplar. Jag vet inte riktigt i vilka jobb man får göra det, dock. Jag skulle vilja vara skrivbordspolis med eget kontor.

Feuflux

omjonasson.se
I slutet på min utbildning (nej jag har inte examen än, två grejer kvar, get off my back!) så började jag klura på vad fan jag ville jobba med sen egentligen. Jag kom fram till att jag ville jobba med kundnära programutveckling.

Vilket jag givetvis gör idag. Första riktiga jobbet är mitt drömjobb. I augusti övergår jag från att vara livegen till att bli fast anställd också. Och idag så fick vi en ny kund.

Så skål på dig, även om jag inte ska fira utan åka tåg ikväll.

Big Marco

Läskig
Jag ligger nära det realistiska drömjobbet. Det orealistiska är att göra roll-, kort- och brädspel professionellt och med lönsamhet. Men mitt realistiska jobb är att vara informationsspindel och communitychef för ett av världens mest unika och i framkant liggande virtuella världar. Det är otroligt stimulerande, omväxlande, galet, kaotiskt och frustrerande på och samma gång. Vissa veckor är det 80h, vissa kan man glassa på 30h.

Det roliga är att jag började med dataspelsutveckling i slutet av 90-talet tack vare Neogames. Efter det så var jag med Codex som marknadschef (jag var den förste som fick in ett filmbaserat omslag på tidningen, From Hell) och samma dag, den 20:e januari 2002, som mitt kontrakt med Codex skulle omförhandlas ringde MindArk och ville ha en konceptskribent till Entropia. Efter ett halvår fick jag utökade befogenheter som communityansvarig. Och för drygt ett och halvt år sedan blev jag CIO och "Ledande befattningshavare" inom MindArk.

Så ja, det känns som ett drömjobb allt som oftast. Men lite mindre stress och kaos vore skönt ibland. Men samtidigt vore inte bolaget och produkten det den är om dessa element saknades.

magoo

Hero
Grattis!

Jag har kanske inte mitt drömjobb, men ett bra jobb som känns roligt att gå till. Jag är samordnare på en marknadsavdelning och ansvarar för en del roliga frågor som känns meningsfulla och positiva. Roliga människor runt omkring och självständigt jobb som uppskattas. Jag kom dit genom en projektanställning för 10 år sedan och efter den sög jag mig fast som en liten igel och vägrade släppa taget.

Mitt orealistiska drömjobb är att driva ett café, men då behöver jag ha en mille på banken först så jag kan driva det utan ekonomiska krav.

Arfert

Facit
nja, mitt drömjobb är att jobba som konceptdesigner på WETA eller ILM, men det jag har (AD och konceptutvecklare på en design/reklambyrå) är helt OK det med... har gått (efter 4-årig teknisk linje) RMI-Berghs och pluggat marknadskommunikation, och diverse konst och designskolor...

Boboliwsy

Warrior
Grattis grattis!

Nix, själv har jag inte mitt drömjobb. Har inget jobb alls, vilket varken jag eller min ekonomi mår så bra av.
Drömmen är väl iaf att bli nån form av datorspelsdesigner, har dock inte riktigt klurat ut hur jag ska ta mig dit... :gremtongue:

//Boboliwsy - arbetslös och trött på det

Grendel

Warrior
Jag vill bli vaktmästare på en skola, eller på ett företag. Sitta och löka med en kopp kaffe, fylla på papper på en kopiator eller i värsta fall ringa in en reparatör låter inte så dumt. :gremgrin:
Jobbet jag har nu som brevbärare i götet är INTE mitt förstaval. Jag fungerar redan en smula som vaktmästare och cykelreparatör där i och för sig, och om jag kunde jobba bara som det skulle det vara grymt. Men nu måste man ut i snålblåst och regn och arbeta övertid hela tiden. :gremsuck:

PAX

Jordisk Äventyrare
Resande

Kan tanka mig att manga ser mitt jobb som ett dromjobb. Till viss del ar det det.

Resande projektingenjor. Har besokt en massa olika lander och platser i varlden jag sjalv aldrig skulle aka till som privatperson.

Baksidan av jobbet ar att du vet hur ett pappersbruk ser ut. De ar alla lika. Lika smutsiga, lika ljudliga, lika varma och luktar lika illa... Du ar aldrig hemma nar du vill vara hemma. Att planera en social tillstallning mer an tre veckor fram i tiden kanns onodigt. Blir alltid med forbehall om att man ar hemma i gamla Svedala. Exempelvis skulle jag befinna mig i Boras tillsammans med flickvan och kompisar den har helgen. I stallet sitter jag pa ett internethak i Malaysia.

Jag kan mycket val tanka mig att resa i framtida jobb men det bor vara kortare resor och med battre planering an vad jag far sta ut med nu.

Dags att byta jobb.