Nekromanti Jubileum för d12

Feuflux

omjonasson.se
Oj, idag är det alltså 1 år sedan d12 officiellt dök upp på internet samt dagen då serien firar 100-strips-jubileum (planerat sammanträffande). Hur det hela började kan beskådas här. Då var det bara en fånig grej jag hade pulat ihop (kommer knappt ihåg hur det hela startade) och som jag sa i det inlägget: "Så får vi se hur många strippar det blir innan jag tröttnar...". Till en polare som undrade hur länge jag tänkte hålla på blev svaret "jag gör 99 strippar sedan lägger jag av" då jag inte hade en aning om vad jag hade tänkt men någonting måste man ju svara. Det påståendet har jag nu brutit emot och kommit upp i tresiffrigt antal strip. Planer på att sluta har jag inga heller.

Jag var från början oroad över att folk egentligen tyckte serien var rätt kass men sa snälla saker om den ändå för att vara lite schyssta mot mig. Någonstans på vägen förstod jag att folk faktiskt gillade den så nu kan jag oroa mig för att folk ska sluta gilla den istället. :gremtongue: Gäststrippen, all feedback från vrålrutan, uppmuntrande PM från folk här har betytt en hel del. Vadå en hel del förresten, det finns inte en chans att jag hade hållit på så här länge utan er. "Er" i det här fallet avser alla som känner sig träffade, ni vet nog vilka ni är.

Som ni säkert vet är jag fascinerad av klichébegreppet, det har liksom vuxit fram som "min grej". Antingen gillade jag klichéerna i förstaläget eller så så jag nåt jag gillade och fick kommentaren "haha, den klichén är ju helkul" eller något i den stilen och insåg med tiden att, tja, min smak är sådan. Sen har jag haft turen att slippa få några klichéer uttjatade vilket givetvis är en förutsättning för att jag ska ha blivit så här besatt i förstaläget. Slutsats: jag andas kliché.

Jag är besatt av onlineserier också. Vid publiceringen av d12 läste jag tydligen Sinfest, RPGworld och Real Life. Den sistnämnda är dumpad medans jag fortfarande följer de två förstnämnda. Dock inte lika fanatiskt som en gång i tiden. It's Walky och Sluggy Freelance toppar nu min lista. Lägger man till PvP Online så är min nuvarande superfemma komplett. Entomophobiac tipsade mig om Sluggy redan då jag startade med d12, men då läste jag lite grann och dissade serien som jag inte tyckte verkade vara nåt att ha. Sedan fick Feliath mig att göra ett andra försök nån gång (glömt när) och vid det försöket blir jag helbiten, jag ska bli som Torg när jag blir stor. PvP Online upptäckte jag genom forumet, glömt vilken användare som skrev tråden som fick mig att börja läsa dock.

Det är väldigt kul att följa utvecklingen av sina karaktärer. Thornbush är den som blivit minst som planerad då han skulle vara den ädle riddaren men mer blev det halvgalne kobolden. :gremsmile: Lorondonionion och Anthys stämmer riktigt bra överrens med hur jag tänkte mig dem, Reyei måste jag utveckla mer då hon blivit rätt försummad och Salamus blev oförväntat populär. Tack Feliath för termen "intercolor love", oerhört roligt, jag vet inte om vrålådefolket vet exakt hur mycket ni inspirerar mig egentligen, men det är mycket. Han (the green dude) ska jag tacka för uppslaget till strip 100, och du Dnalor, jag tänker göra något av den plot vi snackade om en gång om du kommer ihåg. Mask ska givetvis också nämnas efter allt d12-prat jag haft med honom.

Jag har (som ni kanske märkt) blivit marginellt bättre med bildbehandlingsprogram, men serien är fortfarande inte vacker vilket är helt okej. d12 skulle inte vara d12 utan de snabbritade bakgrunderna och pixliga anletsdragen, vilket tur att jag aldrig lärt mig rita ordentligt för hand...

Sådärja, det här inlägget är skrivet mest för min egen skull men om någon kommer på något vettigt att säga om klichéer, onlineserier eller specifika d12-saker så är det bara att prata på. :gremlaugh:

Jag älskar er alla.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Grattis! (ant)

Nej, jAg har iNgeT vettigt att säga, men än: bra jobbat!

(Men det var lite slarvigt att inte tajma det så att det blev ditt 1400:e inlägg! :gremwink: )

/tobias

walium

Ganska töntig, faktiskt
Grattis, grattis!

Jag sällar mig till skaran av gratulanter. Kanske borde jag ta mitt ansvar och försöka tänka ut en lämplig gäststrip också? :gremsmile:

Johan K

Gammal & dryg
Grattis !! (ANT)

Får åxå ställa mig i skaran & säga grattis till en kul serie !
Hoppas att det blir ett år till !!!

Man Mountainman

Storsvagåret
Hmmm....

Jag borde vara avundsjuk på dig, för att du lyckats få igång en fungerande nätserie där jag misslyckats, men jag har väl bara mig själv att skylla, egentligen, eftersom jag envisas med att teckna allt långsamt för hand. :gremtongue:

Grattis, iaf.

du Dnalor, jag tänker göra något av den plot vi snackade om en gång om du kommer ihåg.

Öhhh... jag kommer knappt ihåg vad den gick ut på, men det var väl nåt om... <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD">[color:"#DDDDDD"] Thornbush som... nääää, jag ska inte avslöja det </font></td></tr></table> Nåja, jag lär väl märka det så småningom. :gremgrin:

Feuflux

omjonasson.se
Hip Hop med mera

Det är dåligt av Eminem och co att sno mitt namn sådär... *harkel* Undrar om det är http://www.d12comic.tk som gör reklam för http://www.d12world.com eller tvärtom... :gremwink:

Jag antar att förkortningen för tolvsidiga tärningar, d12, är äldre än dirty dozen, d12. Så varför vill hiphoppare associeras med oss för? Det är helt enkelt så att de vill rida med på vår våg av cool image!

Till walium:
om jag inte har fått ett gäststrip inom ett år så tänker jag kalla dig ansvarslös.

Till Dnalor:
Om man verkligen ritar sina serier och inte "bara" pular i paint och photoshop så börjar det givetvis bli mer ansträngande att få ur sig strip, men du får väl vara avundsjuk om du vill. :gremsmile: