Nekromanti Julen står för dörren... (Om julklappar)

Ackerfors

Alas, your rapids!
Tjabba alla monsterdiggare. Det är mindre än tre månader kvar till julafton och alla duktiga lirare borde snart vara klara med sitt julhandlande. Därför tänkte jag höra lite om de julklappar ni köpt, kanske inte just i år (det vore ju dumt att avslöja vad man ska ge bort!), men genom åren.

Vilken är den bästa julklappen ni gett bort?
Vilken är den bästa julklappen ni fått?

På första frågan finns det ett generellt och ett specifikt svar i mitt fall. Det allmänna svaret är att jag gillar att ge bort böcker. Dels för att jag vet att mina kära släktingar är läsare hela bunten och dels för att jag tycker om att uppmuntra läsning av böcker jag tycker är bra. Det specifika svaret är från förra året då jag gav bort ett par biljetter till Linköpings Whiskey Expo till whiskeyfantaster som inte visste att mässan fanns. Väldigt bra och väldigt lyckat (att uppmuntra alkoholkonsumtion är alltid bra!).

Bästa julklappen jag fått är svårare. Har fått många fina, oftast av det materiella slaget (Hey, jag är ännu ung!) och det är rätt svårt att värdesätta dem eftersom alla är mer värda än vad jag är. En av de mer annorlunda klapparna jag fått är en Luleå Hockey-matchtröja som jag fortfarande har kvar och njuter av att äga (även om det inte alltid är så roligt att heja på Lule...).

Foggmock

Myrmidon
Jag gav Xhakhal ett fickur med snitsig kedja. Den klappen är jag sjukt nöjd med. Samma år fick farsan och hans fru två stora ljuslyktor med tillhörande ljus till stugan, och min lillebrorsa fick ett Nintendo DS, två andra bra klappar. Blir svårt att toppa.

Den bästa julklapp jag fått.. ehm. Jag diggar inte julklappar egentligen. Frågan är om något genomtänkt/materiellt bra slår högre än leksaksfascinationen från barndomsåren. Jag använder rakapparaten jag fick av farsan fortfarande, men det är inte nog för att vara en "bra julklapp".

Jag fick i och för sig en grå militärfilt i ylle av Xhakhal, den använder jag också fortfarande och den var ju även klart genomtänkt. Jag får lumpennostalgi när jag lägger mig under den, och det är värt mycket.

magoo

Hero
Bästa julklappen jag gett bort:
Susanna Clarkes bok Jonathan Strange & Mr Norell.

Bästa julklappen jag fått:
Sagan om Ringen-trilogin när jag var 11 år
En skinnjacka när jag var 14 år

Boken för att den så många gånger slungat mig in i äventyrens land och skinnjackan för att det var väldigt, väldigt sällsynt att jag fick nåt nytt, dyrt och hyfsat onödigt klädesplagg när jag var ung.

Johan K

Gammal & dryg
Vilken är den bästa julklappen ni gett bort?
Tror det var när jag spontangav 2 biobiljetter till mina systrar i halvtidsvila när det gäller julafton, gav biljetterna den 24 juni.. =) Det uppskattades !

Vilken är den bästa julklappen ni fått?
Oj, det var en bra fråga..
Det var nog när jag fick ett vidvinkelobjektiv & ett stativ till kameran min. Det var ruggit kul att få !

/ Johan K, som numera har maccro, vidvinkel & tele-objektiv till kameran sin

Tell

Hero
Den bästa jag har givit, är nog Shostakovich:s symfonier, till morfar, en politisk amerikan som känner till historian bakom dem (jag önskar jag hade fått motsvarande, men har fortfarande nytta av högen Rorty och Bateson-böcker jag fick, och av slipsarna också.)

Den bästa jag har fått var en vitlökspress, av min före detta. Hon hade avskrivit den önskningen nästan ett år tidigare till min födelsedag, och sedan igen till vår ettårsdag, som bland det vedervärdigt tråkigaste hon kunde tänka sig. Jag älskar matlagning, men hatar att hacka. Den gåvan använder jag minst en gång i veckan, och sänder fortfarande en varm tanke till givaren då.