Necross
Swashbuckler
- Joined
- 25 Aug 2005
- Messages
- 1,869
Nu har jag läst lite mer av D&D Next. Inget är väl spikat ännu, men bland det bästa jag hittat hittills är attunement-regeln för magiska föremål. Alla någorlunda mäktiga magiska pryttlar ska kräva att man binder dem till sig i en liten ritual som tar 10 minuter, och "A creature can have no more than three magic items attuned to it at any given time."
Dessutom kommer det inte länge rent matematiskt vara ett krav att pc:s har en viss mängd magiska föremål för att klara motståndet på en viss level. Alltså: Gruppen ska ha en jämn fight mot normalsvårt motstånd - om de har magiska föremål ska det bara bli enklare. Mike Mearls förklarar här.
Vad tycks?
Jag tycker det låter underbart, även om jag själv gärna ser lite in-game förklaringar till varför begränsningen finns. (i mitt eget spel använder jag en slags warping a la WFRP som begränsar trolleriet). Och jag kan tänka mig att man istället begränsar med 1 item på lvl 1-5, 2 på lvl 6-10, osv, eller nåt sånt.
(Ber om ursäkt om detta är old news för många av er, jag ligger lite efter )
Dessutom kommer det inte länge rent matematiskt vara ett krav att pc:s har en viss mängd magiska föremål för att klara motståndet på en viss level. Alltså: Gruppen ska ha en jämn fight mot normalsvårt motstånd - om de har magiska föremål ska det bara bli enklare. Mike Mearls förklarar här.
Vad tycks?
Jag tycker det låter underbart, även om jag själv gärna ser lite in-game förklaringar till varför begränsningen finns. (i mitt eget spel använder jag en slags warping a la WFRP som begränsar trolleriet). Och jag kan tänka mig att man istället begränsar med 1 item på lvl 1-5, 2 på lvl 6-10, osv, eller nåt sånt.
(Ber om ursäkt om detta är old news för många av er, jag ligger lite efter )