Tjoobedooa!
Intressant, intressant! Skitkul faktiskt!
Det påminner mig: Jag diskuterade begreppet tid med några i en Alpha-grupp. En sorts introduktion till kristendomen. (Jag är inte kristen, men intresserad av filosofi, så jag hoppade på..) Iallafall.. Öh.. Jag kör en snabb serie av teorier och antagande för att sammanfatta:
Tänk om..
*"Gud" är världssjälen, där allt levande ingår..
*Och vi lever ett fysiskt liv för att lära oss och utvecklas..
*Då borde vi ju vara "perfekta" i vårt världssjäl-tillstånd
*Detta innebär ju att man inte behöver tid när man inte lever ett fysiskt liv.
*Tid existerar ju inte utan materia heller, enligt Einstein.
*Så, då kanske tid och det fysiska finns för att man skall kunna "förvara" alla händelser, kunna "kapsla in" själva utvecklandet. Isåfall borde det ju finnas ett oändligt antal parallella dimensioner för att ALLA händelser, som tillsammans bildar den perfekta helheten, skall kunna existera.
Så får man höra det här.. Spännande! (Jag menar inte att ovanstående teorier blir MER sannolika nu, men intressantare kanske..)
Fast en sak som är lite läskig: Hur ska man förhålla sig till sina alternativa jag? Man är ju samma person, så att säga, men sedan så "delas" ens medvetande.. Det är lite läskigt! (Vet inte om mitt budskap kommer fram riktigt.. Jaja.)
En annan grej som är lite snopen är ju att alla riktigt lyckade saker man gör.. Är i minoritet. Alla speciella saker, alltså ovanligt bra, inträffar ju med största sannolikhet inte i andra universum. Visserligen så finns det ju andra "kul" saker där, men när man verkligen har gjort något som man kan vara nöjd och stolt över.. så kanske det bara finns i en värld utav oändligt ett antal. Antar att jag ser på det så här eftersom jag tycker att upplevelser är så viktiga för utveckling som är det viktigaste som finns..
Okej, hoppas att det inte blev FÖR pretantiöst, högtravande och egotrippat det här.. (Fläska med sina teorier.. /images/icons/smile.gif) Utan att det blev sinnesvidgande! (Mer filosofi på forumet!)