Nekromanti Julklapp --> Surfplatta

Konrad Konvalj

Myrmidon
Hej nöörds!

Min käre sambo vill så gärna ha en surfplatta i julklapp och givet så kommer hon att få det.

Problemet ligger i att det snart är jul och jag har ingen aning om vad jag skall köpa för modell. Hjälp mig nu!

Min sambo har följande krav:

* Kolla på sex and the city
* Spela yatzy
* Surfa på inredningsbloggar

Vi har just nu:

* Sånt därnt internet via telejacket. Typ adsl eller vad det heter.
* Trådlös router så att jag kan surfa på min laptop i sovrummet, vardagsrummet, köket, toa, och lite varstans.

Jag vill:

* Helst inte betala 5.000:-
* Absolut inte låsa mig till nått abonnemang

Säger ni att jag måste köpa en iPad2 så gör jag ju givet det, men säger någon annan inbiten surfplatts-männska att jag kan köpa en Uniflonk23zXX så gör jag det.

/ Cheddar

Jarl

Hero
Det finns egentligen bara två vettiga* surfplattor på marknaden just nu:

Apples iPad2
och
Amazons Kindle Fire

Den ena, Kindle Fire, finns bara i USA, så varsegod: köp en iPad2. Elgiganten säljer dem för under 4K just nu.

* = Jäjä, bla bla, Android och vilja mixtra och pilla och gudvetvad. De allra, allra flesta vill nog ha en platta som är snabb, stabil och har ett välutvecklat ekosystem runt sig. Det har bara ovannämnda.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Du måste köpa en iPad2. Den är bäst.

Sen vilken modell du måste ha ... hur många avsnitt av Sex and the city tänkte du rippa ner på plattan? Alltså, hur mycket plats i GB tar de? Det är väl typ främst det som styr primärt.

Sen är det ju frågan om den ska kunna ha mobilt internet. Alltså ska sambon kunna surfa på inredningsbloggar när hon inte är hemma? Eller ska plattan enbart användas hemma?

Min fru har en iPad2 och just det att Inernet följer med överallt är oslagbart för henne. Hon använder en massa appar och har insett att plattan blir sjukt mycket coolare om man alltid har internet.

Själv tittar jag, och undrar om jag ska vänta en stund eller slå till på en iPad2 själv. I så fall blir det den billigaste, eftersom mitt Internet finns i iPhonen, och i och med att jag inte tänker tanka över en massa GB filmer.

/M

Jarl

Hero
Magnus Seter said:
Själv tittar jag, och undrar om jag ska vänta en stund eller slå till på en iPad2 själv. I så fall blir det den billigaste, eftersom mitt Internet finns i iPhonen, och i och med att jag inte tänker tanka över en massa GB filmer.
Glöm inte att iPad3 antagligen dyker upp i mars med högupplöst skärm och andra godsaker (senaste rykten säger t.o.m. slutet av februari.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jarl said:
Glöm inte att iPad3 antagligen dyker upp i mars med högupplöst skärm och andra godsaker (senaste rykten säger t.o.m. slutet av februari.
Det är just därför jag tänkte vänta lite ... :gremgrin: Får leka med in 4s tillsvidare.

/M

Konrad Konvalj

Myrmidon
Magnus Seter said:
Du måste köpa en iPad2. Den är bäst.
Då finns det ju inte så mycket att orda om. Bara att hosta upp slantarna.

Jag har ingen aning om hur många avsnitt det är, men det är väl bara att föra över dom man skall se för att sedan ta bort dem antar jag. Det är nog en smal sak i det hela.

Jag tänkte att det bästa var att hon fick surfa på sina bloggar hemma för då kan jag använda befintligt internet så att säga, och då slipper jag en kostnad för surfandet på övriga ställen. Hur som så kanske det också är en smal sak i det hela. Det kanske handlar om ett par hundra i månaden och det pallar ju min ekonomi.

krank

Går ondskans ärenden
Nu vet jag att jag är i minoritet, men jag skulle rekommendera någon Androidplatta. Galaxyplattorna har jag hört bra grejer om.

Om inte annat för att slippa krångla med att konvertera TV-serier och filmer till Applesnällt format...

Själv använder jag en Nook Color, men den är inget reellt alternativt; den finns bara i USA egentligen och jag har behövt vålda en del med den för att få den att funka ordentligt.

Men; en Androidplatta eftersom:
- Kräver inte specialprogram på datorn (iTunes, brrrh).
- Använder i stort sett alltid standardkablar, så man måste inte köpa ny konstig specialkabel när man tappar bort.
- Har de program/spel hon eftersöker (plus oftast flash, vilket Apple som bekant vägrar).
- Spelar filmer etc i alla möjliga format.
- På ren princip eftersom Apple gärna stänger in folk till att enbart använda deras grejer när man väl börjar, och det inte är något man vill stödja.

Bryr man sig inte om det här, utan tycker att det är viktigt att Apple censurerar bort apps de tycker att man inte borde få använda, gillar iTunes etc, så välj för all del en iPad2.

Typ alla surfplattor har trådlöst nätverk numera, så om du har det hemma och inte vill ha nåt abonnemang så kommer åtminstone den biten att funka ändå.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
krank said:
Om inte annat för att slippa krångla med att konvertera TV-serier och filmer till Applesnällt format...
Jag kan spela upp de flesta format på min Ipad2, det finns appar som löser det problemet, gratis appar dessutom.

krank

Går ondskans ärenden
Spider Jerusalem said:
Jag kan spela upp de flesta format på min Ipad2, det finns appar som löser det problemet, gratis appar dessutom.
OK, fel av mig; de finns antagligen bara inte tillgängliga till min gamla skruttiga iPod touch =)

Däremot kvarstår iTunesproblemet.

Jarl

Hero
krank said:
Däremot kvarstår iTunesproblemet.
Fast med iOS5 ska är man rätt fri från iTunes ändå. Bara när man vill föra över musik/film man behöver använda det.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Funkar det att spela upp över nätverksmonterade diskar/något man strömmar själv?

Jarl

Hero
Spider Jerusalem said:
Jarl said:
Fast med iOS5 ska är man rätt fri från iTunes ändå. Bara när man vill föra över musik/film man behöver använda det.
Dropbox löser det.
Ja, jo, fast när man ska in med halva musikbiblioteket i musikspelaren känns lite smidigare att synka än att joxa med Dropbox (som väl inte ens kan lägga till saker i standardspelaren?).

Jarl

Hero
Spider Jerusalem said:
Jag använder inte standardspelaren då den är dålig.
Vilken använder du istället (tipsa!) och finns den till iPhone också?

Konrad Konvalj

Myrmidon
En het diskussion kan man säga.

Jag har i klartext fått fram att det är iPad2, alternativt en android-pryl som gäller.

Resten av det som står hälar jag ju inte med att förstå. Det lämpligaste alternativet passande min såsighet tycks vara iPad2 (eller 3, eller 1). Jag varken orkar eller kan mecka med sånt härnt så jag måste ju göra det lätt för mig.

krank

Går ondskans ärenden
Jarl said:
Kan man göra backup utan iTunes nu också?